وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد مهندسی شیمی نساجی: تاثیر کشش بر روی خواص فیزیکی الیاف پلی پروپیلن

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


رشد جمعیت جهان تاثیر بسزایی بر جایگزینی الیاف مصنوعی به جای الیاف طبیعی داشته است.
منبع اصلی تهیه بسیاری از الیاف مصنوعی فراورده های پتروشیمی هستند و همگی مواد پلیمری می باشند. از جمله الیاف مصنوعی پلی پروپیلن است که ماده اولیه آن پروپیلن می باشد.
پلی پروپیلن مهمترین نوع الیاف الفینی را تشکیل می دهد و از نظر تولید بین الیاف مصنوعی مقام چهارم را داراست. پلی الفین ها به علت ارزانی قیمت منومر، دانسیته کمتر از یک، همچنین به لحاظ آسان بودن روش تولید (امکان ذوب ریسی) و پایین بودن هزینه تولید، توجه بسیار زیادی را به خود جلب نموده اند.
دمای ذوب نسبتا پایین این نوع لیف در مقایسه با دیگر الیاف مصنوعی کاربرد آن را محدود ساخته است اما در مقابل، این لیف دارای مزایایی نظیر مقاومت در مقابل مواد شیمیایی و وزن کم می باشد.
الیاف پلی پروپیلن به مقدار زیادی در تولید کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد. تولید طناب و صافی (فیلتر) از دیگر کاربردهای این نوع لیف است. از آنجایی که رنگرزی پلی پروپیلن با روش های متداول برای الیاف دیگر امکان پذیر نیست، لذا رنگرزی پلی پروپیلن به صورت توده و به عبارت دیگر به کمک مخلوط نمودن مستربچ با پلیمر مذاب انجام می شود.

در الیاف پلی پروپیلن، پیوندهای شیمیایی و یونی بین ماکرو مولکول های پلی پروپیلن وجود نداشته و نیروهای بین زنجیره ای به نیروهای واندروالس محدود می گردند. از اینرو برای کسب خواص فیزیکی مناسب باید وزن مولکولی الیاف پلی پروپیلن در مقایسه با الیاف دیگر بالاتر انتخاب گردد.

 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

از نقطه نظر تخریب بر اثر گرما، پلی پروپیلن به علت دارا بودن کربن نوع سوم در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر پلی الفین ها قرار دارد.
اما با افزایش چندین نوع افزودنی به پلیمر پروپیلن امکان کاهش معایب این پلیمر وجود دارد. کشش پلی پروپیلن بعد از تولید آن، نظم آن را افزایش داده و به آن استحکام می بخشد.
فصل اول
1-1- کلیات
1-1-1- معرفی الیاف مورد مصرف در صنایع نساجی
الیاف، ماده اولیه صنعت نساجی است که از نظر جنس به دو طبقه اصلی الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی تقسیم می شود که هریک از این دو طبقه خود شامل گروه های فرعی دیگری می باشند. الیاف طبیعی مانند پشم و پنبه، الیافی هستند که به طور طبیعی فراهم می آیند. الیاف مصنوعی به الیافی اطلاق می شود که به خودی خود در طبیعت وجود ندارد و با بهره گرفتن از مواد خام اولیه و یا مواد شیمیایی با بکارگیری روش های صنعتی تهیه می شود.
نمودار 1-1 الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی را معرفی می نماید.
ضمنا الیاف مصرفی در صنایع نساجی به دو دسته متمایز به نام های الیاف کوتاه (staple fiber) و یکسره (filament) تقسیم می گردند. بسیاری از الیاف طبیعی مانند پنبه یا پشم از گروه اول و الیاف مصنوعی جزء گروه دوم محسوب می شوند که طول آنها ممکن است به هزاران متر برسد. اینگونه الیاف در بعضی موارد به اندازه های معینی بریده می شوند و به صورت الیاف کوتاه در می آیند.
الیاف طبیعی (natural fibers)
الیاف طبیعی برحسب منشا طبیعی به سه گروه فرعی زیر تقسیم می شوند:
1- الیاف گیاهی: پنبه، کنف، کتان، چتایی و…
2- الیاف حیوانی: پشم، ابریشم، مو
3- الیاف معدنی: آزبست (پنبه نسوز)


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت : بررسی تاثیر ابعاد اصلی شغل بر میزان تعهد سازمانی كاركنان سازمان تامین اجتماعیپایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت : بررسی عوامل موثر بر رضایت بیمه گذاران در ر ابطه با مسئولیت مدنی مدیران »