وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد رشته برق کنترل: PLL در سیستم های کنترل و بكارگیری آن در كنترل سرعت یك موتور DC

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


موتورهای dc كاربردهای وسیعی در صنعت سرعت متغیر، بخاطر مشخصه گشتاور مطلوبشان و سادگی كنترل دارند. در بسیاری كاربردهای حلقه باز تنظیم تحریک موتور موثر است. در فیدبك یا حلقه بسته كنترل برای كارایی بهتر لازم است. كه توسط یک سیگنال ثابت و فرمان آنالوگ سیستم فیدبك دست یافتنی است. هر تغییری در سرعت، بوسیله یک سرعت سنج قابل حس است و مقایسه با یک ولتاژ مرجع ثابت، سیستم فیدبك را خواهیم داشت اما این سیستم فیدبك آنالوگ در بعضی كاربردهای تنظیم سرعت بسیار خوب و رضایت بخش نیست و پاسخ دینامیک سریع لازم است. این خصوصیات می تواند با بكار بردن یک سیستم كنترل PLL دست یافتنی باشد.
در روش PLL سرعت موتور به قطار پالس دیجیتال تبدیل شده است، كه با قطار پالس دیجیتال مرجع منطبق است. در این روش با Lock كردن روی یک فركانس مرجع، كنترل دقیق سرعت موتور انجام می شود.
برای كنترل سرعت موتورهای dc ما می توانیم ولتاژهای ترمینال موتور را كنترل كنیم، جداسازی ولتاژ خروجی متناسب با جداسازی فركانس سوئیچ است و با این روش، ولتاژ ورودی ترمینال موتورها و در نتیجه سرعت موتور قابل تنظیم خواهد بود.

با یک جداكننده، تحریک موتور dc توسط PLL، برای همزمانی دقیق سرعت موتور با یک فركانس مرجع عملی می شود. ایجاد سرعت متغیر موتور DC با تحریک كردن سیستم كنترل بوسیله یک شبكه فیدبك PLL صورت می گیرد.

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

 

بعد از معرفی موتورهای DC، مشخصه و چگونگی كنترل، به مدلسازی سیستم كنترل سرعت پرداخته و سپسس كنترل كننده را به روش PLL توضیح داده و یک سیستم آزمایشی نتیجه واقعی را برای ارزیابی عمل موتور بدون بار و با بار كامل نشان می دهد.
فصل اول: کلیات
معرفی
1-1- تاریخچه
ابتدا PLL ها برای جارورب عمودی در تلویزیون ها بكار می رفتند كه یک سیگنال پیوسته با یک دوره تناوب پالسی همزمان شده و برای رنگ تلویزیون می باشد. اولین IC ی PLL در سال 1965 وارد شد كه در كار PLL ها سر و صدا ایجاد كرد. اولین PLL دیجیتال در سال 1970 پدیدار شد كه یک نوع PLL دیجیتال كلاسیک بود. چند سال بعد PLL تمام دیجیتال ظاهر شد. اولین لیزر در سال 1960 ظاهر شد و PLL نوری چهار سال بعد رسید.
PLL ها در هر سلول تلفن، تلویزیون، رادیو، پیجر و كامپیوترها بكار رفتند. بسیاری از سیستم های فیدبك توسط مهندسان ساخته شد. تمام نرم افزارهای PLL، توابع آن را با شبیه سازی دیتا اجرا كردند. در نهایت PLL های نوری در بهبود كلاك برای دیتای 160 گیگا بایت در ثانیه بكار رفتنند.
2-1- انواع كنترل موتورهای dc
1-2-1- موتورهای dc كنترل شونده با آرمیچر
موتور dc اغلب در سیستم های كنترلی كه مقدار قابل ملاحظه ای توان در محور لازم دارند به كار می رود. بازدهی این موتورها بسیار بیشتر از بازدهی سروموتورهای ac دو فاز است.
موتورهای dc میدانهای تحریک مجزایی دارند. آنها یا با آرمیچر كنترل می شوند و میدان ثابت دارند یا با میدان كنترل می شوند و جریان آرمیچر ثابت دارند. مثلا، موتورهای dc مورد استفاده در ابزار، میدان آهنربایی دائم ثابت دارند و سیگنال كنترل به آرمیچر اعمال می شود.
مشخصه های عملكرد موتور dc كنترل شونده با آرمیچر شبیه مشخصه های ایدئال سروموتور ac دو فاز است.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مهندسی برق قدرت: بررسی تاثیر تولیدهای پراکنده بر پایداری ولتاژپایان نامه ارشد رشته برق قدرت: معرفی و بررسی جبرانگر UPQC و شبیه سازی جبران افت ولتاژ »