وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته مکانیک تبدیل انرژی: بررسی انرژی و جلوگیری از اتلاف آن در کوره نفت خام پالایشگاه تبریز

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
پالایشگاه ها از بزرگترین منابع تولید انرژی در جهان بشمار می روند. از طرف دیگر مصرف انرژی آنها نیز مقادیر قابل توجهی می باشد. بطوریکه در اقلب موارد عدم صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند یک پالایشگاه را به یک بنگاه اقتصادی ضرر ده تبدیل کند. مدیریت
انرژی یکی از مهمترین نیازها جهت اعمال این صرفه جویی هاست. در این راستا بررسی کامل مبادی تولید و مصرف انرژی و بهینه سازی آنها از مسائل بسیار مهم می باشد. با توجه به مصرف بالای کوره ها، مدیریت صحیح یک کوره سبب استفاده بهینه از آن شده و در نهایت مصرف سوخت کوره کاهش می یابد و به همان میزان هزینه کاهش خواهد یافت. در پالایشگاه ها کوره های واحد تقطیر از جمله بزرگترین و پر مصرف ترین کوره های یک پالایشگاه است بطوریکه افزایش دمای پیش گرم کن حتی برای یک درجه سانتی گراد رقم قابل ملاحظه ای را در مصرف سوخت سبب خواهد گردید.

پالایشگاه تبریز در زمینی به مساحت تقریبی 2 کیلومتر مربع در کیلومتر 15 جاده تبریز / مراغه احداث گردیده است .این پالایشگاه در سال 1353 توسط شرکت UOP طراحی شد و ساخت و نصب دستگاه ها توسط شرکت ایتالیائی SNAM PROGECTTIS و با همکاری عده کثیری از تکنیسن ها و کارگران ماهر ایرانی انجام پذیرفته است. ظرفیت اسمی پالایشگاه تبریز به هنگام طراحی 80000 بشکه در روز در نظر گرفته شده بود که به همین نحو اجراء و کل پروژه در آبان ماه 1357 تکمیل و بهره برداری از آن آغاز گردید.

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

 

با اوج گیری انقلاب شکوهمند اسلامی، مهندسین و کارکنان انقلابی پالایشگاه در اجرای فرمان رهبر کبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با منظور داشتن کلیه نکات ایمنی فعالیت پالایشگاه را متوقف و دستجمعی به امت انقلابی پیوسته و اعلام
اعتصاب نمودند. همین کار کنان متعهد بلافاصله پس از پیروزی قطعی انقلاب مقدس اسلامی به فرمان امام راحل لبیک گفته و با نهایت دقت و مهارت در اسرع وقت، پالایشگاه را راه اندازی نمودند.
طی هشت سال دفاع مقدس، پالایشگاه تبریز به علت اهمیت موقعیت نظامی و سیاسی، همچنین نزدیک بودن به مرز و در نتیجه قابل  دسترس بودن بیشتر هواپیماهای دشمن، مکررا مورد تهدید حملات هوائی قرار گرفته، خصوصا در سالهای آخر جنگ تحمیلی کمتر روز و شبی اتفاق می افتاد که چندین نوبت آژیر حمله هوائی در پالایشگاه به صدا در نیاید و طی این مدت، ده ها بار توسط هواپیماهای متجاوز دشمن بعثی در معرض تهاجم قرار گرفته که 13 بار با شدیدترین وجه بمباران گردید. در این راست ا پالایشگاه تبریز 29 نفر از بهترین فرزندان خود ر ا به درجه رفیع شهادت به اسلام و انقلاب تقدیم نموده و عده بیشتری مجروح و معلول به افتخار کسب عنوان جانبازی نائل آمدند.
کارکنان مؤمن و متعهد پالایشگاه در چنین شرایط مخاطره آمیز و تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی و با تحمل مشقات فراوان در اثر ایمان راسخ و به برکت انفاس قدسیه حضرت امام راحل موفق شده اند علاوه بر انجام وظایف روزمره به نحو احسن بلافاصله پس از هر حمله هوائی در اسرع وقت به بازسازی دستگاه های آسیب دیده پرداخته و فعالیت مستمر پالایشگاه را تحقق بخشند که این اقدامات سریع و مؤثر خاری بود در چشم دشمنان اسلام و این مرز و بوم.
به موازات این فعالیتهای قهرمانانه و ایثارگرانه،در توسعه فعالیت پالایشگاه در کلیه زمینه ها، علیرغم وجود فشارهای اقتصادی و سیاسی استکبار جهانی و جنگ تحمیلی هشت ساله، کارکنان پالایشگاه تبریز با بهره گیری از توانایی علمی و کارائی خود حماسه آفرینی ها کرده اندکه به عنوان نمونه می توان اجرای موفقیت آمیز طرح ازدیاد ظرفیت پالایشگاه را در سه مرحله نام برد که این پروژه به دست کارکنان پالایشگاه با رعایت اصل صرفه جوئی در هزینه و وقت انجام یافت که از نظر عوامل یادشده قبل مقایسه با اجرای طرحهای انجام یافته توسط خارجیان صاحب نام در این صنعت نبوده و ورقی زرین بر صفحات دفتر پر افتخار این پالایشگاه افزوده که نتیجه این تلاش همه جانبه ازدیاد ظرفیت از 80000 بشکه در روز قبل از جنگ تحمیلی به 115000 بشکه در روز در حال حاضر است.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی: تاثیر دمای محیط روی افت فشار خطوط انتقال گازپایان نامه ارشد مهندسی مکانیک طراحی کاربردی: تحلیل استاتیكی و دینامیكی تیر کامپوزیت ترمو پیزوالاستیك »