وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته برق مخابرات: طراحی و ارائه روشی جدید به منظور بهینه سازی شبکه GSM

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
امروزه اهمیت و پیشرفت روز افزون سیستم های مخابراتی بر کسی پوشیده نیست. میتوان گفت که در حال حاضر کمتر فردی وجود دارد که به نوعی با یکی از سیستم های مخابراتی سر و کار نداشته باشد. فراگیرترین تکنولوژی مخابرات در این روزها تکنولوژی موبایل میباشد. اولین شبکه موبایل با مدولاسیون آنالوگ در سال 1980 شروع بکار کرد و مشکلات زیادی اعم از کمبود ظرفیت، پوشش نامناسب، نداشتن امنیت، قابلیت اطمینان پایین و غیره داشت. انجمن CEPT اروپا، در سال 1987 به معرفی یک سیستم استاندارد به نام GSM نمود تا مشکلات قبلی حل شود. سیستم استاندارد GSM در حال حاضر در بیش از 200 کشور جهان به کار گرفته شده است و برای اینکه از تمام ظرفیت و ویژگی های برجسته آن به بهترین نحو استفاده شود، باید از سیستم بهینه آن استفاده شود. یکی از مزایای اصلی سیستم GSM، استاندارد بودن این سیستم است. یکی از ویژگی های مهم سیستم GSM، ترکیب FDMA و TDMA به وسیله مدولاسیون خاصی به نام GMSK می باشد.

هر شبکه سیاری که از این سیستم استفاده میکند در اجرا و پیاده سازی و استفاده از قابلیت های آن مشکلاتی دارد که در عمل تمام کارایی این سیستم نمایان نمیشود. برای این منظور با توجه به بررسی تئوری و عملی که بر روی شبکه GSM ایران انجام شد، نرم افزاری به 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

نام BKOPT با این هدف طراحی شد که بتواند مشکلات پارامتری و مغایرت های طرح و اجرا را استخراج کند. و به عنوان راه حلی جدید می توانیم الگوریتمی که در این پایان نامه ارائه شده است و با بهره گرفتن از نرم افزار BKOPT می توانیم بسیاری از مشکلات پارامتری و پایگاه داده ای را خیلی سریع حل نمود و نتیجه آن بهبود عملکرد و کیفیت شبکه می باشد که نمونه ای از آنها در فصل نتایج آورده شده است.

این پایان نامه در 9 فصل تنظیم شده است که توضیحات کلی در مورد فصول در ذیل آمده است.
در فصل اول، با عنوان ساختار شبکه GSM و معرفی اجزاء آن و بحث انتشار امواج، اجزاء شبکه سلولی GSM (MSC,BSC,BTS,MS,HLR,VLR و غیره و وظایف آنها و انواع انتشار و پلاریزاسیون های عمودی و افقی و مدل انتشار هاتا و آکومارا در سیستم سلولی تشریح شده اند.
در فصل دوم، با عنوان تعریف کلی بهینه سازی و الگوریتم فرایند بهینه سازی، به این مطلب که هدف از بهینه سازی در شبکه GSM چیست و بهترین روش و الگوریتم برای بهینه کردن شبکه چیست؟ پرداخته شده است.
در فصل سوم، پارامترهای GSM در مد Idle و مد Dedicated که یکی از مباحث اصلی بهینه سازی است، معرفی و بررسی شده اند.
در فصل چهارم، ویژگی های GSM و کاربردهای آن در بهینه سازی تشریح شده اند که با بکارگیری این ویژگی ها می توان از منابع موجود شبکه، حداکثر استفاده را کرد و شبکه را برای توسعه آماده نمود.
در فصل پنجم، با عنوان مدیریت عملکرد شبکه و شاخص های شبکه به تعریف و ارائه فرمول شاخص ها (KPI) که بیانگر عملکرد و کیفیت شبکه فیدبکی برای امر بهینه سازی می باشند می پردازد.
در فصل ششم به مشخصات شبکه، مشکلات شبکه معرفی شده و روش رفع مشکلات بیان شده اند.
در فصل هفتم، به الگوریتم بهینه سازی و راه حلی برای بهینه کردن شاخص ها می پردازیم.
در فصل هشتم، به تشریح نرم افزاری که جهت آنالیز Dump File های BSC طراحی و تدوین شده است، پرداخته ایم. این نرم افزار با بهره گرفتن از برنامه نویسی Visual Basic .NET نوشته شده است و مشکلاتی در اجرا دارد که می توان با بکارگیری Application های دیگر Visual Basic .NET زمان اجرا را سریع تر نمود و جهت کاربردهای دیگر این برنامه را توسعه داد.
در فصل نهم، نتایج بکارگیری الگوریتم بهینه سازی و نرم افزار طراحی شده ارائه شده است و ما میتوانیم نتایج بکارگیری راه حل ها را بصورت گرافیگی در جهت بهبود کیفیت و شاخص های شبکه مشاهده کنیم.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد برق الکترونیک: ارتقای فشرده سازی سیگنال گفتار با استفاده از چندی کننده های برداری عصبیسمینار ارشد رشته برق الکترونیک: بکارگیری ساختار آمیختار عصبی و آماری برای به هنجارسازی اطلاعات »