وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه برق-مخابرات:زمان‌بندی تخصیص لینک با رویکرد تامین خدمات سرویس در شبکه‌های مش بی‌سیم

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

، چشم انداز شبکه‌های مش بی‌سیم

رواج بیش از حد اینترنت دردنیای ارتباطی امروز به گونه ای بوده است كه ساختارهای دستیابی سیم دار پر سرعت
پاسخگوی نیاز بسیاری از مناطق نیستند .تعداد مراكز سرویس دهنده خدمات پر سرعت اینترنت امروزی به نسبت تقاضا بسیار كم است. كابل كشی خطوط پر سرعت برای تمامی این سرویس دهندگان بسیار پر هزینه و زمان بر است . امروزه تكنولوژی‌های جدیدی معرفی شده است تا جایگزین این شبكه های سیم دار شوند. این شبكه های جایگزین ، شبكه‌های بی‌سیم پر سرعت هستند كه امكان دسترسی سریع به اینترنت در مواقعی كه ساختار شبكه سیم دار به دلیل حجم بالای متقاضی و یا قدیمی بودن شبكه ها ، قادر به پاسخگویی به نیاز كاربران نیست را فراهم می‌آورند و هزینه‌های اضافی مرتبط به روز رسانی ساختار كابل كشی‌ها را از بین می‌برند. سیستم های بی‌سیم سنتی اغلب برای اهداف تجاری درمحل هایی كه سرعت و دقت بالا نیاز است استفاده می‌شوند و در موارد شخصی و یا خانه‌ها می‌بایست تكنولوژی ارزان را به كار گرفت. هم اكنون پیشرفت های تكنیكی این امكان را فراهم ساخته اند و فرصت های بسیاری را برای سرویس دهندگان اینترنت ایجاد كرده اند. شبکه‌های مش بی‌سیم [1] (WMN) یکی از فناوری‌های کلیدی و تأثیرگذار طی دهه پیش رو است که نقش بسیار مهمی‌ در نسل‌های آتی شبکه‌های بی‌سیم و سیار ایفا خواهند کرد. به کمک این شبکه‌ها رؤیایی که از دیرباز در ذهن بسیاری از کاربران گوناگون انواع شبکه‌ها در سرتاسر دنیا بوده به تحقق نزدیک‌تر می‌شود؛ و این رویا چیزی نیست جز اتصال به شبکه در هر زمان ، هر لحظه، با نهایت سادگی و کمترین هزینه.
 
 
این شبکه‌ها شامل مسیریاب‌های مش و نیز کاربران مش می‌شوند که در آن مسیریاب‌های مش کمترین تحرک ممکن را دارند و ستون فقرات WMN را شکل می‌دهند. آنها دسترسی به شبکه را هم برای کاربران مش و هم برای کاربران عادی فراهم می‌آورند.
شکل ‏1‑1- شبکه‌ی مش بی‌سیم
شبكه مش بی سیم كاملا منطبق بر ساختار شبكه سیم دار است و هر فرستنده امكان دسترسی كاربران متصل به آن
را به اینترنت فراهم می‌كند و به صورت جزئی از ساختار شبكه عمل خواهد کرد. ترافیک شبكه از بین رله
گذر خواهد كرد و امكان اتصال ایستگاه‌های مختلف را حتی اگر خارج از محدوده شبكه باشند، فراهم می آورد. شبكه‌های مش بی‌سیم انعطاف پذیرترین و كم هزینه ترین روش برای گسترش سرویس‌های پر سرعت اینترنت هستند كه به صورت عمده در مصارف شخصی قابل استفاده اند.
هر رله‌ی بی‌سیم در این شبكه به عنوان عنصری از ساختار شبكه است و می‌تواند اطلاعات را از شبكه مش بی‌سیم به مقصد برساند. این نوع شبكه مشكلات وجود موانع در حیطه محیط رادیویی را از بین می‌برد و بسیار ارزان و راحت، شبكه را قابل گسترش می‌كند، زیرا در

دانلود مقاله و پایان نامه

 این ساختار هر رله فقط نیاز به برقراری ارتباط با رله مجاور خود دارد . ترافیک شبكه‌ای در صورت بروز هر مانع ، می‌تواند به سمت رله دیگر تغییر جهت می‌دهد، البته بدون آنكه نیازی به هر گونه تغییر در محل رادیوی مر كزی برای ارتباط بامكان های جغرافیایی دور دست باشد .

از آنجائیكه منطقه تحت پوشش هر نقطه دسترسی می‌تواند در اطراف موانع گسترش یابد، بنابراین تعداد نقاط دسترسی كاهش می یابد.
شبكه های مش بی‌سیم، دارای تکنولوژی ارزان قابل گسترش و برای دسترسی پر سرعت در محدوده های جغرافیایی دور دست مناسب هستند . RoofNet نمونه ای از این شبكه هاست. این شبكه معمولا شامل تعدادی نقاط دسترسی بی‌سیم است كه درپنجره ها و پشت بام منازل نصب می شود و بسترهای اطلاعاتی كامپیوترهای خانگی توسط سیم به آنتن ها انتقال می‌یابد و از یک آنتن به آنتن دیگر منتقل می شود تا به یک دروازه[2] اینترنتی برسد.
در شبکه‌های مش بی‌سیم ترافیک هر SS[3] توسط رله‌های شبکه برای انتقال به اینترنت یا شبکه خارجی دیگر به سمت BS[4] هدایت می‌شود (شکل (1-2)).
شکل ‏1‑2- انتقال ترافیک SS به BS از طریق رله‌ها
یکی از استاندارد‌های پرکاربرد رایج که از شبکه‌های مش بی‌سیم در ساختار خود پشتیبانی می‌کند استاندارد 802.16 با نام تجاری WiMAX[5] است. این استاندارد پروتکل کنترل دسترسی به رسانه انتقال را برای شبکه‌های بی‌سیم شهری تعریف می‌کند. در این استاندارد تمهیداتی برای پشتیبانی از کیفیت سرویس، در حد و اندازه‌های کیفیت شبکه‌های دسترسی کابل کشی شده، اندیشیده شده است. به کمک مد مش استاندارد 802.16، می‌توان به سرعت اتصال‌های بی‌سیم قابل اطمینانی با سطح پوشش بسیار بیشتر از شعاع قابل دسترس در لایه فیزیکی فراهم آورد. لذا مد مش استاندارد 802.16 با MAC مبتنی بر تکنولوژی TDMA راه‌حل مناسبی برای پیاده‌سازی شبکه‌های مش بی‌سیم است. شبکه‌های مش بی‌سیم، شبکه‌های چندگامی ثابتی هستند که به منظور فراهم آوردن دسترسی بی‌سیم در ناحیه‌ی جغرافیایی وسیعی بکار گرفته می‌شوند[1و2و3]. چالش اصلی در این شبکه‌ها ارائه کیفیت سرویس بالا برای کاربران آنها است. استاندارد 802.16 با معرفی یک MAC جدید که از تکنولوژی TDMA استفاده می کند، قابلیت ارائه کیفیت سرویس را برای این شبکه‌ها ارائه می‌کند.

 

  1. Wireless Mesh Networks

[2] .Gateway

 

    1. Subscriber Station

 

    1. Base Station

 

  1. The Worldwide interoperability for Microwave Access

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه برق (مخابرات-سیستم):ردیابی اشیاء متحرک چندگانه در تصاویر دوربین متحرکپایان نامه ارشد کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق الکترونیک گرایش برق-مخابرات:طراحی الگوریتم جدید زمان بندی برای کاربران بلادرنگ و غیربلادرنگ در شبکه های LTE »