یکی از مسایلی که باید در مراحل اولیه طراحی سیستمهای صنعتی مورد توجه قرار گیرد مسئله مکان یابی- تخصیص[1]، که استقرار تسهیلات و تخصیص مشتریان به تسهیلات مستقر شده میباشد، است. مطالعه پیرامون مکان بهینه از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصادی همواره دارای اهمیت و الویت بوده است[1]. در ادبیات موضوع، مسایل مکان یابی[2] و مکان یابی – تخصیص مورد بحث قرار گرفتند و چند حالت از از این مسائل معرفی میشوند. مانند مسئله ظرفیتدهی[3] شده، مسئله بدون محدودیت ظرفیت[4] ، مسئله احتمالی[5] و مسائلی که تقاضایشان دارای توزیع برنولی[6] میباشند. منظور از مکان یابی، مجموعه ای از اصول است که با توسل به آن مکان بهینه فعالیتهای (نقطه منطبق بر حداکثر سود یا حداقل هزینه) تعیین می شود. تصمیم گیری در مورد مکان تسهیلات از اجزاء بحرانی در برنامه ریزی استراتژیک شرکتهای بزرگ خصوصی و عمومی محسوب می شود. مطالعه و تحقیق پیرامون مکان بهینه صنعتی همواره دارای اهمیت و الویت بسیار بوده است [2].
مسائل مکانیابی در فضای گسسته[7] شامل تعیین مکان یک یا چندین تسهیلات در یک یا چند مکان بالقوه است تا هزینه تأمین نیاز های مشتریان را کمینه کند. درمسائل مکانیابی- تخصیص استقرار مجموعه ای از تسهیلات جدید در بین تسهیلات موجود و تخصیص تسهیلات موجود به این تسهیلات جدید به صورتی که تقاضای موجود برآوردشود است مورد بحث قرار میگیرد. در دنیای واقعی بسیاری از مسائل را می توان با بهره گرفتن از مدلهای مسائل مکان یابی- تخصیص حل نمودو به جواب بهینه ومعقولی دست یافت که با اجرای این مدلها از صرف هزینه های اضافی میتوان جلوگیری کردو سود فراوانی بدست آورد [2].
در گونهای از مسائل مکان یابی- تخصیص محدودیت در ظرفیت برای تسهیلاتی که وظیفه خدمت رسانی را دارند وجود دارد. این محدودیت می تواند ناشی از محدودیت فضا، محدودیت نیروی انسانی و یا حتی محدودیتهای از قبیل ظرفیت معابر جهت دستیابی به تسهیلات موجود باشد. تقاضای مشتریان را میتوان در مسائل مکان یابی- تخصیص بصورت احتمالی[8] و یا قطعی[9] در نظر گرفت. البته بدیهی است اگر بخواهیم خیلی دقیق با مسائل برخورد کنیم میبابستی تمامی مسائل را بصورت احتمالی در نظر بگیریم که به خاطر پیچیدگی و گران بودن روشهای حل مسائل احتمالی و به فراخور نیاز های مسئله را بصورت قطعی در نظر می گیریم. در حالی که مسائل
مکان یابی- تخصیص با تقاضای احتمالی در مقایسه با مسائل مکان یابی- تخصیص کلاسیک خیلی عملیتر و نزدیکتر به دنیای واقعی میباشند، اما به علت پیچیدگی محاسباتی که این نوع مسائل دارند، تنها در چند دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق مساله مکان یابی تسهیلات با تقاضای برنولی مورد بررسی قرار می گیرد. این تحقیق شامل مسئله احتمالی مکان یابی گسسته است که هدف آن مکان یابی بهینه تسهیلات بین مکان های کاندید وتخصیص مشتریان به تسهیلات باز می باشد. تابع هدف مینییم کردن جمع هزینه ثابت تسهیلات باز، بعلاوه ارزش انتظاری دیگر هزینه ها که شامل هزینه سرویس دهی، هزینه منابع برونسپاری وهزینه تقاضای برآورده نشده میباشد. هدف از این تحقیق مکانیابی بهینه تسهیلات بین مکان های کاندید وتخصیص مشتریان به تسهیلات میباشد. در تحقیقات اخیر این مطلب مد نظر بوده که اگر تسهیلی بیش از ظرفیت خود تقاضا داشته باشد از منابع برون سپار برای تامین تقاضای خود استفاده می کند. در حالی که ما در این تحقیق علاوه بر این حالت، حالت تقاضای برآورد نشده را در نظر می گیریم.
مفروضات مساله پیشنهادی بقرار زیر در نظر گرفته میشوند:
1- فضای جواب گسسته است و یک مجموعه محدودی از مکانهای بالقوه برای تسهیلات وجود دارد.
2- یک حداقل ظرفیتی برای تسهیلات وجود دارد.
3- اگر یک تسهیلی مستقر شد، باید به اندازه حداقل ظرفیت خود به مشتریان سرویس دهد.
4- هر تسهیل دارای حداکثر ظرفیتی میباشد و میتواند به اندازه ظرفیتاش به مشتریان سرویس دهد.
5- ظرفیت محدود تاثیری بر تعداد مشتریانی که به یک تسهیل تخصیص مییابند، ندارد. این به آن معناست که به هر تسهیل بیشتر از ظرفیتاش، مشتری تخصیص یابد.
6- دو نوع استراتژی مختلف برای تسهیلاتی که بیشتر از ظرفیتشان مشتری دارند، رخ میدهد.
7- ممکن است تمامی تقاضای مشتریان را برآورد نشود.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فرم در حال بارگذاری ...