وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی: بررسی باورها و اعتقادات از زایمان تا 7 سالگی كودك

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:

 

باورها و اعتقادات از دیدگاه مردم شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردارند هر باور و آیین و سنتی كه در یک جامعه وجود دارد در واقع در پاسخ به نیازهای مادی و معیشتی آن قوم و جامعه به وجود آمده اند.

 

مالینوفسكی انسان شناسی انگلیس شیوه درست مطالعه فرهنگ و تمدن هر قوم را با در نظر گرفتن تمامی آن به عنوان یک مجموعه و مطالعه هر یک از عناصر آن دانسته مالینوفسكی می گوید هر عاملی در یک تمدن و فرهنگ دارای كاركردی است نسبت به كل مجموعه و كاركرد آن برآوردن نیازهای اساسی انسان است (فربد- محمد صادق – مبانی انسان 1380 ص124).

 

مطالعه در زمینه باورها و اعتقادات مختلف جز فرهنگ یک قوم محسوب می شوند و فرهنگ چكیده های تلاش انسان در روند تاریخ برای پاسخ به نیازهای مادی و معنوی است كه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.

 

در این پژوهش سعی شده است باورها و اعتقادات مختلف مردم روستای طولاب را از زایمان تا 7 سالگی كودك مورد بررسی قرار دهیم بنابراین نخستین مرحله در این خصوص جمع آوری و گرداوری این باورها و اعتقادات است كه در مرحله بعدی به صورت مطلوب و منطقی دسته بندی شوند.

 

تولید مثل وزاد و ولد و تولد نوزادان از قرنهای اولیه حیات بشر تا به امروز وجود داشته و آیین ها و مراسمات و باورها و اعتقادات مختلفی اجرا شده در این تحقیق كه به بررسی باورها و اعتقادات و آداب و رسوم روستای طولاب از زایمان تا 7 سالگی كودك پرداخته شده در فصل اول این تحقیق كلیات تحقیق كه شامل طرح مسأله ضرورت انتخاب موضوع اهداف كلی و جزیی تحقیق استفاده از روش مشاهده مشاركت آمیز مصاحبه و ابزار مختلف تحقیق دوربین عكاسی – مشاهده میدانی در قلمرو محدود و مشخص روستای طولاب به عنوان محدوده تحقیق ذكر شده سوالات و مشكلات تحقیق كه پژوهشگر با آن مواجه بوده در این فصل ذكر شده.

 

در فصل دوم چهار چوب نظری تحقیق نظریات مختلف مكتب كاركرد گرایی بیان شده.

 

در فصل سوم به معرفی كل منطقه یعنی روستای طولاب از لحاظ موقعیت طبیعی جغرافیایی – جمعیت – زبان و مذهب و امكانات روستا مورد

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 بررسی قرار گرفته و در این فصل ذكر شده.

 

در فصل چهارم یافته های تحقیق كه شامل باورها و اعتقادات مختلف روستای طولاب از زایمان تا 7 سالگی كودك مورد مشاهده و ثبت و ظبط قرار گرفته و از طریق مصاحبه با اهالی روستای طولاب قسمتی از این باورها و اعتقادات را كه در گوشه ذهن كهنسالان روستا در حال فراموش شدن بود ثبت كرده و كاركرد و تأثیر این باورها و اعتقادات بر زندگی اهالی روستای طولاب مورد بررسی قرار داده شده.

 

بیان مسئله

 

درباره باورها و اعتقادات و فرهنگ مناطق مختلف جغرافیایی ایران و جهان مطالب زیادی توسط نویسندگان و محققان نگاشته شده آنچه امروزه به عنوان باورها و اعتقادات، آیین ها و مراسمات مختلف مانند پلی مارا با گذشته ها و زندگی اجداد و پدرانمان آشنا می كند و شناخت این باورها و اعتقادات خصوصاً در اوایل زندگی و از به دنیا آمدن كودك تا بزرگ سالی و مرگ اهمیت دارد. علت به وجود آمدن بسیاری از باورها و اعتقادات ناشی از شیوه معیشت و محیط جغرافیایی مردم آن منطقه است باورها و اعتقادات و رسوم مردم را نباید خرافات محسوب كرد. زیرا هر یک از اعمال و رفتار و باورها و اعتقادات تحت تأثیر عوامل مختلف تلاشی در جهت رسیدن به آمال و آروزهای انسان رسیدن به آرامش روحی است. باورها و اعتقادات مختلف در جوامع گوناگون متفاوت هستند اما در عین حال نقش واحدی را بر عهده دارند كه همان تأمین یا برآوردن نیازهای روانی و تسكین احساس ترس مردم در برابر خطرات ناشی از عوامل طبیعی است بسیاری از باورها و اعتقادات تحت تأثیر عوامل مختلف مانند تغییرات و تحول در محیط اجتماعی و زیستی است.

 

این باورها و اعتقادات كه بسیاری از آنها در گوشه ای از ذهن پیران متروك مانده و آهسته دوام خود را از دست می دهند. در بسیاری از موارد برگرفته از محیط جغرافیایی و شیوه معیشت مردم می باشد پختن آش در چهلمین روز تولد كودك با حبوبات آن منطقه ناشی از تأثیرات شیوه معیشت و كشاورزی آنها است كه باعث به وجود آمدن باورهای خاصی در این روستا شده كه از لحاظ روانی به آنها امید و آرامش می دهد و بزرگ شدن كودك آنها را تضمین می كند.

 

با توجه به مهاجرت روستائیان از روستا به شهر و ارتباط بیشتر افراد بسیاری از باورها و اعتقادات و مراسمات مختلف تغییر و در مواردی در شهرها نفوذ كرده مثلاً بیماری یرقان كه اصطلاح محلی آن زردی (zardy) است و كودكان مبتلا به آن را نزد اشخاصی كه به اصطلاح محلی (بش دار ) (Bas Dar) برده و با فوت كردن به صورت كودك مریض شده او را شفا می دهد این رسم كه قبلاً در روستاها رواج داشته در شهر ها نیز مرسوم شده و كودكان را به جای درمان پزشكی در بیمارستان به نزد این اشخاص برده می شوند.

 

بنابراین گردآوری باورها و اعتقادات كه امكان نابودی و از میان رفتن آنها وجود دارد و آشنایی نسل جوان با بخشی از بازمانده این باورها و اعتقادات نیازمند ثبت و ضبط این باورها و اعتقادات است.

 

ضرورت انتخاب موضوع

 

ضرورت انتخاب این موضوع در این است كه بسیاری از باورها و اعتقادات در گذر زمان به دست فراموشی سپرده خواهد شد و این باورها و اعتقادات سنتی كه یادگارهای روزگاران گذشته است از بین می روند و وظیفه مردم شناسان است كه با پژوهش های خود باورها و اعتقادات مراحل مختلف زندگی انسان را به جامعه امروزی معرفی نمایند و نسبت به ثبت و ضبط آنها اقدام نمایند. بنابراین پژوهش در این زمینه ضروری به نظر خواهد آمد.

 

از سوی دیگر علاقه من به بررسی باورها و اعتقادات مناطق مختلف نظر مرا به سوی روستای طولاب كه سرزمین اجدادی و محل زندگی بزرگان خانواده من است جلب كرد كه به عنوان یک روستایی از ایل طولانی سعی در شناساندن باورها و اعتقادات روستای طولاب به علاقمندان به شناخت باورها و اعتقادات و فرهنگ مناطق مختلف قدمی برداشته باشم لذا این امر بی تأثیر در انتخاب موضوع نبوده است.

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

 

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه نگرش دبیران نسبت به تاثیر انواع دورهای کوتاه مدت ضمن خدمت بر توانایی های شغلی آنانپایان نامه بررسی و مقایسه عوامل مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانش آموزان و دبیران »