وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی: امکانسنجی استقرار سیستم مدیریت اطلاعات در مدارس راهنمایی تهران از دیدگاه مدیران و معلمان

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

یكی از وظایف مهم مدیریت، تصمیم گیری است و همین لفظ تصمیم گیری، یک عنوان كلی بوده که شامل گستره بسیاری از وظایف مدیران می باشد و از برنامه ریزی و سازماندهی گرفته تا هدایت و كنترل و سرانجام ارزشیابی را در بر می گیرد و البته باید توجه داشت كه محتوای وظایف و عملكرد مدیریتی در سطوح مختلف سازمانی نیز مختلف می باشد یعنی با توجه به اینكه مدیریت در چه سطحی (ارشد، میانی، اجرائی) صورت می گیرد، محتوای گوناگونی برای آنها شامل می شود (کومار، 1374).

 

در عرصه سازمانها نیز فنآوری اطلاعات باعث بوجود آمدن تحولات عظیمی شده است و همه وجوه سازمانی و وظایف و كاركردهای مدیریتی را تحت تأثیرخود قرار داده است، به طوری كه امروزه بسیاری از وظایف سازمانی و مدیریتی با بهره گرفتن از تكنولوژی رایانه ای انجام می گیرد (فتح الهی، 1384).

 

یكی از وجوه بارز زندگی كنونی، پیشرفتی می باشد كه در عرصه تكنولوژی و فنآوری اطلاعات صورت گرفته است كه تأثیر بسیار شگرفی بر زندگی بشر در قرن بیست و یكم از خود بر جای گذارده است بطوریكه در قرن بیست و یكم چاره ای جز تعامل با چنین تكنولوژی پیچیده ای وجود ندارد (آنسف و مک دانل،1380). دیگر ویژگی بارز عصر حاضر، تغییر و تحول سریع در ابعاد گوناگون جوامع می باشد. این تغییرات از زمان رنسانس تا قرن حاضر در تمامی زمینه ها نمود علمی یافته و با توجه به پیشرفت های موجود در زمینه میكرو الكترونیك، جنبة انقلابی پیدا كرده است و در این میان تكنولوژی اطلاعات، موتور تغییرات جاری به شمار می رود (کتابی، 1384).

 

اولین تغییرات از زمان دستگاه تایپِ نسبتاً گران قیمت گوتنبرگ در قرن 16 شروع شده و با ابداعات و نوآوری های حاصله در محاسبه های مكانیكی در قرن 17 توسط پاسکال توسعه یافت. در قرن 18 میلادی جاكارت و در قرن 19 بابیج، كارت پانچ را به همراه برنامه ریزی خودكار پی ریزی نمودند. اختراع تلگراف توسط مورس و تلفن توسط گراهام بل، نیز از اولین گام های لازم جهت كاهش محدودیت های جغرافیایی در نقل و انتقال اطلاعات به شمار می روند.

 

سیستم كارت پانچ هولریس، برای اولین بار در سال 1890 در سرشماری ایالات متحده آمریكا بكار گرفته شد و زمینة پردازش داده ها در مقیاس وسیع را فراهم نمود و با توسعه تكنولوژی الكترومكانیكی جهت محاسبه های اتومكانیک توسط آیكن در دهه 1940 در دانشگاه پنسیلوانیای آمریكا، سرعت و حجم اطلاعات افزایش چشم گیری یافت و قابلیت دستكاری داده ها و اطلاعات نیز فراهم آمد (آنسف و مک

پایان نامه

 دانل،1380).

 

سیستم مدیریت اطلاعات (MIS)[13] در دهه 1960 نسبتاً ناشناخته بود. در اوایل 1970 بنیان آن شكل گرفت و در سال 1980 اطلاعات اندكی دربارة MIS وجود داشت. تكنولوژی در این زمینه در سطح بسیار پائین قرار داشت. امروزه سیستم مدیریت اطلاعات با گذر از مراحل مختلف تغییرات تكنولوژی، تكیه گاه اصلی بخش های مختلف توسعة جوامع، صنعت و تجارت محسوب می شود، به طوری كه اطلاعات ضروری و به هنگام را برای تسهیل فرایند تصمیم گیری مدیران در سازمان ها فراهم می سازد (انواری و رستمی، 1375).

 

با حضور رایانه ها و نفوذ آنها به درون سازمان ها در قرن بیستم، سیستمی بنام “سیستم مدیریت اطلاعات” برای مدیران طراحی شد، كه اطلاعات درون سازمانی را معمولاً در قالب گزارش های  منظم دوره ای و یا موردی به مدیران ارائه می كرد (واتسون، 1385).

 

مدیران سازمان های بزرگ و پیشرفته با وظایف گسترده و پیچیده مانند بانك ها، شركت های بیمه، مؤسسات صنعتی بزرگ، آموزش و پژوهش و دانشگاه ها و امثال آنها با داشتن  مركزی اعم از مكانیزه و غیر مكانیزه در آن سازمان ها، جهت جمع آوری اطلاعات و منعكس كردن آخرین تغییرات مربوطه در آنها، از آخرین اخبار و تحولات در سازمان خود مطلع می شدند (انواری و رستمی، 1375). چنین مركز یا مغز اطلاعاتی[15]، مدیران كلیة واحدها را در جریان آخرین اطلاعات و اخبار در سازمان ها می گذارد، به بیان ساده چشم و گوش اداره كنندگان، تصمیم گیرندگان، متخصصان و كارشناسان در آن سازمان به شمار می رود و به آنها در فكر كردن و تصمیم گرفتن كمك می كند و امور برنامه ریزی و كنترل كلاً از طریق اطلاعات كسب شده از این واحد انجام می شود و به طور خلاصه، منبع كسب اطلاعات برای كلیه واحد های سازمان است (کاظمی، 1376).

 

[1] – J.Koomar

 

[2] – D.Ansef & M.Macdonel

 

[3] – Gutenberg

 

[4] – Pascale

 

[5] – Jacarte

 

[6] – Babije

 

[7] – Moors

 

[8] – Graham.Bell

 

[9] – Holerise

 

[10] – Icone

 

[11] – Pensilvania Universiti

 

[12] – Data bank

 

[13] – Management Information System )MIS)

 

[14] – Watson

 

[15] – Data bank

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان­ نامه ارشد رشته ر­وان­شناسی عمومی: اثربخشی آواز- ملودیک بر کاهش لکنت و اضطراب در کودکان دبستانیپایان نامه ارشد تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی: بررسی رابطه بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران »