وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود سمینار ارشد مهندسی نساجی علوم الیاف: کاربرد بیوپلیمرها در پزشکی

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
پلیمرهای متداول امروزی از نفت خام ساخته میشوند كه با توجه به محدود بودن منابع نفتی باید به تدریج با بیوپلیمرها كه از منابع تجدید شونده ساخته میشوند، جانشین شوند. امروزه با توجه به مسائل زیست محیطی مصرف پلیمرهای طبیعی به عنوان یک ایده خوب علمی و تجاری به منظور جانشین ایده آل برای مواد شیمیایی مورد بررسی است. در حال حاضر بسیاری از مؤسسات علمی و صنعتی به آن علاقمند باشند از قبیل شیمی، بیوشیمی، پزشكی، داروشناسی، بیوتكنولوژی، علم تغذیه، نساجی خصوصیاتی از قبیل تجزیه پذیری زیستی، سمی نبودن التیام زخم و فعالیت آنتی میكروبیال از كاركرد تحقیقات حاصل است. این تولیدات برای كاربردهای بسیار گوناگونی گسترش پیدا كرده اند از قبیل نخ بخیه جراحی، پوست مصنوعی، وسایل آرایش و غذاهای رژیمی. بیوپلیمر از نظر بیوشیمی دانها عبارتست از ماكرو ملكولهای بیولوژی كه از تعداد زیادی زیرواحد كوچك و شبیه به هم كه با اتصال كووالانسی به هم متصل شده اند و یک زنجیر طولانی را ایجاد میكنند ساخته شده اند.
توسعه مواد پلیمری به چند دلیل اهمیت دارد. اول این كه این مواد برخلاف پلیمرهای امروزی كه از مواد نفتی به دست می آیند، به محیط زیست برگشت پذیر هستند بنابراین مواد آلوده كننده محیط زیست به شمار نمی آیند. از جمله بیوپلیمرهای مهم كیتین، كیتوزان، الجینات، كالجینات است كه در این تحقیق به كیتین و كیتوزان و نقش انها در پزشكی میپردازیم.
فصل اول: كلیات
1-1) هدف

هدف از این تحقیق شناخت و بررسی بیوپلیمرها و كاربرد آنها در پزشكی است. همانطور كه میدانیم بیوپلیمرها به دلیل ویژگی های ذاتی ك

دانلود مقاله و پایان نامه

ه دارند از قبیل زیست سازگاری و اینكه دوست دار محیط زیست هستندو تخریب پذیر هستند و همچنین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند. مواد پلیمری در شكلهای گوناگون توسعه یافته اند بنابراین ظرفیت استفاده در صنایع گوناگون را دارند. توسعه مواد پلیمری به چند دلیل اهمیت دارد. اول این كه این مواد برخلاف پلیمرهای امروزی كه از مواد نفتی به دست می آیند، به محیط زیست برگشت پذیر هستند. بنابراین مواد آلوده كننده محیط زیست به شمار نمی آیند. بنابراین به راحتی میتوان در كاربرد های وسیع درپزشكی از آنها استفاده كرد.

2-1) پیشینه تحقیق
كیتین اولین بار توسط پروفسور Braconnot در سال 1811 كه عضو آكادمی علوم نانسی فرانسه بود كشف شد. او كه بر روی قارچها تحقیق میكرد كیتین را در پی عمل كردن قارچ ها یا قلیلی گرم رقیق شده استخراج كرد. پس از هیدرولیز كیتین به روش های مختلف به این مطلب دست پیدا كردند كه كیتین یک پلی ساكارید گلوكز آمین است و در سال 1948 تولید گلوكز آمین از پوسته های خرچنگ را به صورت اختراع به ثبت رسانند.
در سال های اخیر در زمینه بیوپلیمرها به خصوص كیتین و كیتوزان تحقیقات زیادی شده است و حتی در زمینه تهیه الیاف از كیتوزان مقالات زیادی دیده میشود.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مهندسی نساجی تکنولوژی نساجی: ردیابی شکل الیاف پلی استر در تار عنکبوتیسمینار ارشد مهندسی نساجی: کاربرد منسوجات هوشمند در پزشکی و نمایش علایم حیاتی »