با اندکی دقت در مورد خود و دیگران به این نکته پی برده میشود به رغم تفاوتهای متعدد و متنوع موجود در میان انسانها در شکل ظاهری و خلق و خوی انسانی و صفات ظاهری دیگر، انسانها در جسم و جان با یکدیگر وجوه مشترک دارند.
این اشتراک گاهی میان جمعی محدود یا گسترده از انسانها و گاهی در میان همه افراد انسانی یافت میشود و هیچ امری حتی گرایش به دین خاصی قابلیت محدویت آن را ندارد.
همچنین انواع مختلف حیوانی از این امور مشترک مستثنی نیستند و علاوه بر این غرایز مشترک، صفات و طبیعت مختص به خود دارند. مقصود از این که انسان دارای سرشت مختص خود است، اثبات این نکته نیست كه انسان، حیوانی هم تراز با سایر حیوانات است و همانند هر یک از انواع آن، این نوع نیز ویژگیهای فراحیوانی به طور مشترک در میان همه افراد بشر یافت میشود. این عناصر طبیعت مشترک انسانی از آغاز تولد در همه انسانها به ودیعه نهاده شده است و عوالم محیطی و اجتماعی، سازنده یا از بین برنده آن نیست و تعلیم و تعلم، در پیدایش آن ها و نقشی بازی نمیکند و نقش عوامل یاد شده در طبیعت انسانی، نقش تقویت و تضعیف و یا جهت دهنده دارند.
آیات و روایات متعددی با صراحت و یا به طور ضمنی بر وجود حقیقت ویژه انسانی و طبیعت مشترک انسانها و عناصر و ویژگیهای آن در بعد شناختی، گرایشی و توانشی دلالت دارد و آن چه که از همه بیشتر مورد تأکید قرار میگیرد، مسأله«فطرت الهی» است. روشن ترین آیه دال بر این حقیقت عبارت است از: «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله؛ در حالی که به حق روی میآوری به طور همسوی دین باش، با سرشت خدایی، که مردم بر آن سرشته است همگام باش، آفرینش الهی تغییر ناپذیر است» (روم/30).
همچنین «هوالذی خلقکم من نفس واحد» (او خداوند کسی است که شما را از نفس یکسان آفرید) (اعراف/ 189).
این آیه به صراحت از وجود نوعی فطرت الهی در انسان خبر میدهد، یعنی انسان با نوعی از سرشت و طبیعت آفریده شد که برای پذیرش دین آمادگی دارد و در مقابل دعوت انبیاء انسانها بی تفاوت نبوده و در ذات خود، تمایل و کشش به سوی توحید دارند.
علاوه بر این آیه، در برخی از روایات نیز به فطرت الهی داشتن انسان تصریح شده است. امام باقر (ع) در توضیح روایتی از پیامبر (ص) که فرمودهاند: هر نوزادی بر فطرت توحید زاده میشود. (کلینی، 1388، ج2، ص13). مقصود پیامبر آن است که هر نوزادی با این معرفت و آگاهی که خداوند خالق و آفریننده اوست متولد میشود. علی (ع) میفرماید: «یکتا دانستن پروردگار مقتضای فطرت انسانی است» (همان، ص12).
منظور از فطرت، تنها امور سرشتی منحصر به جنبه الهی و گرایش توحیدی انسان نیست؛ بلکه تمام گرایشات و شناختها و تواناییهای اصیل و فطری فراوان را شامل میگردد و علت پر رنگ شدن و جلوه گری فطرت الهی بشر نسبت به سایر امور فطری، به خاطر اهمیت ویژه این عنصر و راز آلوده بودن آن است و از این گذشته منظور از فطرت «علم حضوری و شهودی بشر نسبت به خداوند» است. بر طبق این سخن همه انسان ها، حتی انسانهای کافر به درجات مختلف از معرفتی حضوری و بی واسطه نسبت به خداوند برخوردارند (رجبی، 1378، ص69).
انسان کافر با توجه به فطرت الهی درونی خود، ناگزیر میل و گرایش به توحید و دین و تمام ضروریات آن دارد؛ اما به دلایل فراوانی این میل و گرایش را کتمان میکند و در درون خود میپوشاند و در حالی که با لذات الهی است و از وجود او آگاه است، آنرا انکار میکند. البته این استدلال بیشتر متوجه مشرکین و بت پرستان میشود.
با اثبات نیک بودن سرشت مشترک انسان، این امر تنها عامل رفتارهایی که بر اساس آن شخصیت فرد ظاهر میگردد، نیست؛ بلکه شخصیت هر فردی شامل ویژگیهای فردی او نیز میشود و معمول عوامل متعدد طبیعی و اجتماعی است. تفاوتهای وراثتی، محیط و عوامل ماوراءالطبیعه و ذات انسان هر یک سهمی در شکل گیری شخصیت و شاکله فرد دارند.
پس ذات و فطرت الهی در عرض عوامل یاد شده در ساختار شخصیت فرد مؤثر است؛ در حالی که بکارگیری آن، تنها عامل اختیاری در بین این عوامل است. پس با بیان تفاوت فطرت و شخصیت، وجود تفاوتهای فردی به معنای انکار فطرت نیست؛ اما با این حال، امور فطری و ذاتی به یک اندازه در افراد بیدار و شکوفا نمیگردد. به همین دلیل نمیتوان سهم مشخص و ثابتی را برای عامل فطرت در عرض سایر عوامل در نظر گرفت.
لذا کافران با فطرتی از جنس فطرت مسلمان، ولی با شخصیتی متفاوت با شخصیت آنان، دعوت آخرین فرستاده پروردگار را رد کردهاند و این ممانعت از پذیرش دین حق، مستلزم کم رنگ شدن فطرت الهی نسبت به عوامل هم عرض که هر سه رنگ و بوی جبر میدهند میباشد. اما نباید با همین وضعیت از نقش اهم و مؤثرتر فطرت الهی غافل ماند؛ لذا شخصیت انسان امری است، اختیاری و نتیجه آن موجب برتری انسانها نسبت به یکدیگر میشود و در قرآن به عنوان «تقوی» شناخته میشود.یکی از لوازم تقوی، احترام و تکریم همه انسانها است؛ چون انسان اشرف مخلوقات است (ثم أنشأناه خلقاً آخر فتبارک الله احسن الخالقین (مؤمنون/14)؛ پس از آن -به دمیدن روح پاک- خلقتی دیگر ایجاد نمودیم، خداوند آفرین باش گفت: بر قدرت بهترین آفریننده) و خلیفه بر روی زمین است و از کرامت خاصی برخوردار است و آن چه را که بر روی زمین و در آسمانها است، برای او خلق شده است و مسخر او گردانیدند (اشاره دارد به آیه «و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض جمیعاً منه؛ همه آن چه در آسمانها و زمین است، مسخر شما گردانید» (جاثیه/13)).
1-1- بیان مسأله
انسان بر میل فطری، زندگی اجتماعی دارد و نمی تواند بدون كمك اجتماع نیازهای حیاتی خود را رفع نماید و با گذشت زمان و ایجاد نیازهای فراوان مشترك و پیچیدهتر، نیاز به هماهنگی و وحدت در راستای حل مشكلات در راه رفع نیازمندیها، بیشتر از گذشته احساس میگردد. از سوی دیگر اكثر این اجتماعات دارای شریعت الهی منحصر به فرد هستند و خواه ناخواه این عامل موجب تمایز افراد این اجتماعات به دو گروه كافر و مؤمن میشود (احمدی، 1383، ص25).
این تقسیم بندی، احكام و آثار خاصی دارد و قلمرو وظایف دو گروه را از هم متمایز میسازد. به طور طبیعی یک نظام سیاسی- دینی، رویكرد سیاسی خود را بر اساس اصول و قواعد منتج از این آثار و لوازم ، مشخص میكند و روابط خود را بر طبق آن اصول و ایدئولوژی نشأت گرفته از آن منظم میسازد (شکوری، 1361، ص33 ).
در دنیای امروزی كه ارتباطات بسیار گسترده شده و جهان به دهكده ای است كه توسط انواع وسایل ارتباط جمعی به هم مرتبطاند و همچنین با توجه به اینكه تعامل كشورهای مختلف با هم، نیاز به ارتباط اجتماعی بینالمللی بیشتر نمود پیدا میكند. حال با توجه به تعامل كشورهای مسلمان علاوه بر ارتباط با كشورهای همدین و مسلك خود ممكن است به ارتباط با كشورهای اهل كتاب و یا حتی كافر نیاز پیدا نمایند. میتوان این پرسشهای را مطرح نمود كه كافر كیست؟ تقسیم بندی انسانها به مسلمان و كافر چه آثاری در میزان كیفیت روابط میان آنها میگذارد؟ آیا اسلام در مقایسه با سایر مكاتب و نظامهای حقوقی معاصر از توانایی و مؤلفههای یک نظام كامل و جامع برخوردار است؟ (همان، ص30).
بر همین اساس، احكام و آثار هر كدام از این ارتباط از هم متمایز است و طبیعی است كه یک نظام سیاسی- دینی رویكرد تعامل سیاسی خود را بر اساس قواعد و اصول بدست آمده از این آثار و احكام مشخص میكند كه این پژوهش مسائل فوق را جوابگو خواهد بود (احمدی، 1383، ص29).
1-2- پرسشهای تحقیق
1- اصول حاكم بر روابط بین الملل و مرزهای ارتباطی با كفار از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی چگونه است؟
2- چه تفاوتها و شباهتهایی میان مرزهای ارتباطی با کفار در فقه امامیه و فقه اهل سنت وجود دارد؟
1-3- فرضیه ها
ارتباط با كفار مانعی ندارد اما باید با نهایت دقت و احتیاط باشد.
- اسلام در مقایسه با سایر مكاتب توانایی لازم برای ارائه برنامه و الگوی ساختاری مناسب در تمام حوزههای روابط بینالملل را دارد.
1-4- اهداف تحقیق
1- مقایسه نظام ارتباطی اسلام با سایر نظامها و مکاتب.
2- تعیین نقاط ضعف و قوت حوزه ارتباط بینالملل اسلامی.
3- ارائه دیدگاه جامع اسلام در خصوص مسأله ارتباط مسلمانان با کفار.
1-5- سوابق تحقیق
در مطالعه تاریخ و پیشینه موضوع تحقیق در بستر زمان، ناگزیر باید به عصر حضرت رسول (ص) بازگشت و این مطلب در زمان پس از هجرت جلوه خاصی پیدا میکند، آنجا که اکثر آیات نازل شده بر محور مسائل اجتماعی، دور میزند و پیمانها و نامههای ایشان اولین مرحله موضوع است که بیشتر، اصل «دعوت» را شامل میگردند. بنابراین در ادوار اولیه اسلام به علت وسعت محدوده جغرافیایی دنیای اسلام و دسترسی نسبی مسلمانان به این منابع، کتب مستقل حول موضوع به چشم نمیخورد ولی با گسترش مرزهای جغرافیایی با کفار این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد و روابط بینالمللی در اسلام عنوان «علم سیر» را به خود گرفت. لذا «سیره» دارای دو مفهوم خاص و عام میباشد که اولی گفتار، کردار، تقریرات و مجموعه فرمانهای معصوم در زمان صلح و جنگ یا متارکه را شامل میشد و دومی شامل کلیه امور مرتبط به زمان جنگهای داخلی و خارجی اسلام و نیز ترتیب برقراری صلح و آرامش و سلوک، در زمان صلح با همسایگان و مجاورین است (بهزادی، 1352، ص53).
مطالب مرتبط با «ارتباط با کفار» در كتاب «المجموع فی الفقه» اثر «زید بن علی »، كه به روایت پروفسور حمید ا.. نخستین اثر تاریخی در این رابطه آمده است و شامل اقوال و احادیث زید در پاسخ به پرسشهای «ابو خالد واسطی» میباشد (حمیدا…، 1373، ص25) همچنین در كتاب فقه پژوهی (مهریزی، 1379، ص198)، و دركتاب الدماء، كتاب فقهی خوارج، نیز مطالبی وجود دارد.
كتاب «الخراج و الرد علی الاوزعی» اثر ابویوسف و كتاب اوزعی در رد انتقاد به نظریات «ابوحنیفه» به نگارش درآمده كه ابویوسف شاگرد مشهور او كتاب اخیر را در جواب به اوزعی نگاشت (محقق داماد، 1383، ص 23).
بعد از ایشان، شاگردان ابوحنیفه سلسله درسهای مستقل وی در حول حقوق جنگ، صلح و بی طرفی را به رشته تحریر در آوردند و به قول آیتا… شكوری در كتاب فقه سیاسی، نتیجه این امر، دو كتاب «السیر الصغیر و السیر الكبیر» شیبانی و كتاب «السیر» ابراهیم الفرازی میباشد (شكوری، 1361، ص29).
به قول مهریزی، در همین دوره كتاب دیگری با نام «علم المغازی والسیر» اثر محمد بن اسحاق تألیف شد و این كتاب، اولین كتاب مستقل در این زمینه میباشد (مهریزی، 1379، ص65).
ادله این منابع بیشتر به سنت پیامبر اكرم (ص) و خلفای راشدین و سایر خلفاء در صورت عدم مغایرت با سنت پیامبر و آیات قرآن میباشد. نكته قابل توجه در این آثار، اختلاف نظر مشهود و غیر قابل اغماض در بین نویسندگان این آثار میباشد و شاید علت عمده آن بیشتر، جنبههای سیاسی بوده: زیرا دوره این گروه از علماء مقارن با حكومت خلفای متأخر بنی امیه بوده و طایفه ای از ایشان در راستای حمایت از حكومت وقت، رویكرد متفاوتی نسبت به دیدگاه اكثریت علماء زمان داشتند (شكوری، 1361، ص31).
در ادوار بعدی در ضمن مجموعههای حدیثی و فقهی، موضوع به عناوین در «كتاب الجهاد»، «كتاب الخراج»، «كتاب الحسبه»، «احكام اهل ذمه» و … به صورت غیر مستقل مورد پژوهش قرار گرفت، كه میتوان به آثاری از جمله «رساله فی الخراج» مقدس اردبیلی، نوشته محقق كركی و «ذبیحه اهل الكتاب » اثر شیخ بهایی اشاره كرد، كه هر كدام بعد خاصی از روابط بین مسلمانان و كفار را در نظر گرفته اند. در عصر كنونی، فقهای اسلامی به طور مستقل مطالب فراونی در این حوزه نگاشته اند. همچنین حقوقدانان اسلامی با خلق آثاری با عنوان «اسلام و حقوق بین الملل»، «حقوق بینالملل اسلامی»، «فقه سیاسی روابط الملل» و… بر این مهم همت گماشته و علاوه بر این، كسانی نیز اصول روابط با كفار، مانند اصول همزیستی مسالمتآمیز، عدم مداخله و منع توسل به زور را به طور مجزا مورد بحث و پژوهش قرار دادند (خلیلیان، 1382).
فرم در حال بارگذاری ...