وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات: شناسایی مشخصه هایی از سیستم های اطلاعاتی

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:

 

ورود از عصر صنعت به عصر اطلاعات و دانش تمامی جنبه های مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است .سازمان ها به عنوان نهادهایی که از دستاوردهای عصر صنعت بوده اند با تحولات اخیر و ورود به عصر دانش دستخوش تغیرات بسیاری گردیده اند . فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی مدیریت به عنوان یک پدیده جدید و به عنوان یک عامل پیش برنده در انطباق سازمان ها با تحولات امروزین شناخته شده اند .

 

( ابراین، ماراکاس 2008 )

 

در عصر حاضر سیستم های اطلاعات از حیاتی ترین عوامل باقی ماندن سازمانها در عرصه های رقابتی تجارت و صنعت داخلی و جهانی هستند و روز به روز بر دامنه منابع اطلاعاتی سازمانها جهت ارائه خدمات و کالاهای بهتر به عنوان اهداف اصلی و پشتیبانی از فرایندهای ضروری به عنوان اهداف ثانویه افزوده می شود . بدیهی است که گسترش دامنه کاربرد سیستم های اطلاعات در سازمانها این سئوال را در پی دارد که این سیستم ها تا چه اندازه بر میزان ارزش افزوده سازمانها در مقایسه با میزان سرمایه گذاری آنها می افزایند . گزارشات سالهای اخیر حاکی از آن است که همگی سرمایه گذاریهای انجام شده در زمینه فناوری اطلاعات منجر به برآورده شدن توقعات و انتظارات سازمانها نشده است . ( مک کینزی 2008 )

 

بنابراین لازم است که هزینه های بکارگیری سیستمهای اطلاعات در سازمانها با بررسی میزان کمک آن به سازمان بررسی و تأیید گردد .

 

از آنجا که دست یابی به معیار معین موفقیت یک سیستم معمولا مشکل است ، بسیاری از محققان سیستم های اطلاعات از ارزیابی استفاده کنندگان نسبت به سیستم عنوان شاخص واسط برای تعیین عملکرد کاربر و موفقیت سیستم اطلاعات استفاده کرده اند . در مطالعات مربوط به سنجش موفقیت سیستم های اطلاعات از معیار ارزیابی استفاده کنندگان نسبت به سیستم اطلاعات و رضایتمندی آنان استفاده شده است.

 

در این پژوهش ما بر مشخصه هایی از سیستم های اطلاعات تمرکز خواهیم کرد که منجر به رضایتمندی کاربر نهایی خواهد شد.

 

1-1- بیان مسأله

 

زمانی که فشارهای رقابتی افزایش می یابد ، مدیران تلاش می کنند تا هر میزانی از بهره وری افراد ، فرایندها و فناوری های اطلاعات جدید (IT) را درک کنند.این موضوع منجر به این سوال می شود که مدیران چگونه می توانند سیستم های اطلاعاتی را برای دستیابی به سطوح بالاتر عملکرد از سوی کاربران نهایی ، پیکربندی کنند؟ در این خصوص ، مدیران به طور پیوسته به دنبال توصیه ای در مورد چگونگی مواجهه با وعده ها و انتظارات افزایش مستمر بهره وری از طریق استفاده از IT می گردند.

 

امروزه دستیابی به عملکرد بالاتر در استفاده از IT در سازمان مشکلی مستمر در تحقیق سیستم های اطلاعاتی است. در حالیکه شرکت ها به سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات (IT) ادامه داده اند ، درک این وعده ها و انتظارات که IT منافع بهره وری در حال افزایشی را فراهم می کند دشوار شده است. هنگامی که فشارهای رقابتی افزایش می یابد ، مدیران از هر نوع به دنبال این هستند که هر میزانی از بهره وری سرمایه گذاری خود در IT را دریافت کنند.

 

سوال اساسی برای هر مدیری این است که چگونه فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی موجب افزایش عملکرد کارکنان خواهد شد .

 

مشکل محققان سیستم های اطلاعاتی در مورد اینکه به مدیران بگویند برای دستیابی به بالاترین سطح عملکرد از سوی کاربران برنامه های IT ، چه باید کنند ، ادامه دارد. به عنوان یک موضوع عملی ، مدیران می خواهند قادر به شناسایی ویژگی های یک سیستم اطلاعاتی باشند که می تواند برای کسب بالاترین عملکرد کاربر ، مدیریت شود. ( کسیتانوریت 2011 )

 

پاسخ ، نیازمند شناسایی و تحلیل ارتباطاتی است که می تواند بین ویژگی های سیستم ها و عملکرد فردی ایجاد شود. مطالعات قبلی درباره

دانلود مقاله و پایان نامه

 عملکرد کاربر، این مسئله را به طور نظام مند بررسی نکرده اند. در این تحقیق ، این سوال را با تلاش برای شناسایی آن خصوصیاتی ازسیستم های اطلاعات مدیریت ( IS ) که منجر به بالاتربن سطوح عملکرد فردی کاربر نهایی می شود ، دنبال می کنیم.

 

مطالعات زیادی وجود دارند که عملکرد کاربر نهایی در سیستم های اطلاعاتی را بررسی کرده اند. این مجموعه ادبیات را می توان به دو نوع تحقیق تقسیم کرد :

 

1) مطالعات تناسب وظیفه- تکنولوژی

 

2) مطالعات رضایت کاربر

 

هر دسته مطالعات عملکرد کاربر نهایی را با دیدگاه متفاوتی انجام می دادند.

 

روش تناسب وظیفه- تکنولوژی :

 

این روش فرض می کند که زمانی که وظیفه کاربر و تکنولوژی همخوانی دارند ، عملکرد کاربر بالاتر خواهد بود. در نتیجه ، مطالعات تحت این روش تلاش می کنند تا مشخصه های وظیفه و تکنولوژی و “نیکویی برازش” بین تکنولوژی های خاص و وظایف کاربر نهایی را تعریف کنند.

 

روش مطالعات رضایت کاربر :

 

در این روش این موضوع را که کدام خصوصیات معین IS نظیر کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات و استفاده از سیستم و رضایت کاربر می توانند بر عملکرد کاربر اثر بگذارند ، بررسی می کنند. مطالعات رضایت کاربر بسیاری در دهه گذشته انجام شده اند که تلاش می کنند تا عواملی از سیستم های اطلاعاتی را که منجر به عملکرد بالای کاربر می شوند ، شناسایی کنند

 

از آنجا که دستیابی به یک معیار معین جهت تعین عملکرد کاربر و به طبع آن موفقیت یک سیستم معمولا مشکل است ، بسیاری از محققان سیستم اطلاعات از ارزیابی استفاده کنندگان نسبت به سیستم به عنوان شاخص واسط برای تعیین عملکرد کاربر و موفقیت سیستم اطلاعات استفاده کرده اند . ارزیابی استفاده کنندگان سنجشی است که توسط استفاده کنندگان نسبت به کیفیت های یک سیستم در طول یک پیوستار از مثبت تا منفی صورت می گیرد .بدیهی است اگر استفاده کنندگان به سیستم مورد بهره برداری امتیازات بالا تخصیص دهند این بدان معناست که سیستم باید عملکردشان را بهبود بخشیده باشد و این دلیلی بر موفقیت سیستم می باشد. (نعمت بخش و همکاران)

 

در حال حاضر معیار غالب مورد استفاده برای ارزیابی سیستم اطلاعات ابزار رضایت استفاده کننده از اطلاعات است که توسط دول و ترکزاده ارائه شده است.

 

ما در این تحقیق با تمرکز بر دسته مطالعات انجام شده زمینه رضایت کاربر بر این سوال تمرکز می کنیم که چه ویژگی هایی از سیستم های اطلاعاتی منجر به سطوح بالاتر عملکرد کاربرو به طبع آن موفقیت سیستم اطلاعات می شوند.

 

2-1- اهمیت پژوهش و استفاده کنندگان

 

ضرورت انجام تحقیق از آنجا ناشی می شود که با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه رایانه و گسترش استفاده از آن در سازمانها اعم از دولتی و خصوصی و بویژه توسعه سیستمهای اطلاعاتی و هزینه های سنگینی که برای طراحی، استقرار و استفاده از آنها می شود، ضرورت دارد تاثیری که این سیستم ها و فناوری اطلاعاتی بر بهره وری کارکنان دارند مورد ارزیابی قرار گیرند .

 

این پژوهش می تواند جهت ارائه پیشنهاداتی به واحد IT سازمان مذکور و نیز سازمان های مشابه دیگر به منظور شناخت جنبه هایی از سیستم های اطلاعاتی که منجر به افزایش رضایتمندی نرم افزاری کاربر نهایی می شود مورد استفاده قرار گیرد.

 

3-1- اهداف پژوهش

 

با توجه به هزینه بالای ایجاد سیستم های اطلاعات در سازمان های صنعتی و خدماتی تصمیم گیران و مدیران و پژوهشگران همواره تمایل داشته اند موفقیت این سرمایه گذاری ها را ارزیابی و به نحوی بسنجند .مجریان خواسته اند ارزش سرمایه گذاری در تکنولوژی اطلاعات را تعیین نمایند و یا مشکلات را تشخیص داده و بر اقدامات اصلاحی اقدام نمایند. برای یک چنین سرمایه گذاری سنگینی فقط یک هدف می تواند وجود داشته باشد و آن جلب رضایت و افزایش بهره وری استفاده کننده نهایی می باشد.

 

بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مشخصه هایی از سیستم های اطلاعاتی می باشد که منجر به بالاترین رضایتمندی کاربرنهایی از سیستم می شوند .

 

هدف کلی یاد شده را به اهداف اختصاصی زیر می توان تفکیک نمود:

 

1- تعیین میزان تاثیر عامل محتوای اطلاعات در سیستم های اطلاعاتی بر افزایش رضایتمندی کاربر .

 

2- تعیین میزان تاثیر عامل دقت و صحت اطلاعات در سیستم های اطلاعاتی بر افزایش رضایتمندی کاربر .

 

3- تعیین میزان تاثیر عامل نوع فرمت و شفافیت اطلاعات در سیستم های اطلاعاتی بر افزایش رضایتمندی کاربر .

 

4- تعیین میزان تاثیر عامل سهولت استفاده از سیستم در سیستم های اطلاعاتی بر افزایش رضایتمندی کاربر .

 

5- تعیین میزان تاثیر عامل به موقع بودن اطلاعات در سیستم های اطلاعاتی بر افزایش رضایتمندی کاربر .

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: طراحی سیستم دسته‌بند فازی مبتنی بر بهینه سازی ازدحام ذرات برای تشخیص بیماری دیابتپایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات: طراحی سامانه­ خبره­ فازی برای تشخیص دام­چینی در بانکداری الکترونیکی »