وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه روانشناسی گرایش صنعتی و سازمانی: بررسی میزان بهره گیری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 1 از مفاهیم و فنون به کارگیری اثربخش منابع انسانی در واحدهای محل کار خود

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:

 

بر اساس نظریه چند عاملی بهره وری (مناباماس)، اساسی ترین عوامل موثر بر بهره وری یک سازمان همان «عوامل درون سازمانی» هستند و كیفیت و ماهیت این عوامل نیز تعیین كننده دیگر عوامل انسانی موثر در بهره وری می باشند (ساعتچی، 1386).

 

ساعتچی (1386) عوامل درون سازمانی موثر بر بهره وری را چنین بیان می نماید:

 

1- تجزیه و تحلیل شغل

 

2- انتخاب علمی كاركنان

 

3- آموزش كاركنان

 

4- ارزیابی عملكرد کارکنان

 

5- تعیین مشوق های مالی و ارزشیابی مشاغل

 

6- هدایت و اثرگذاری

 

تجزیه و تحلیل شغل

 

هیچ اقدام اساسی و اثربخش را در زمینه تعیین مشوق های مالی و ارزشیابی مشاغل سازمان

پایان نامه

 

نمی توان انجام داد مگر اینكه قبلا مشاغل گوناگون سازمان به شیوه علمی، تجزیه و تحلیل شده باشند. انتخاب متصدیان همه مشاغل، یعنی از بالاترین مقام یک سازمان تا پایین ترین سطح آن باید بر اساس نتایج مطالعاتی انجام گیرد كه در زمینه تجزیه و تحلیل مشاغل مورد نظر، انجام گرفته است. شاید بتوان گفت اساسی ترین اقدام مدیریت هر سازمان، تجزیه و تحلیل مشاغل كاركنان و تعیین وظایف و ویژگی های شخصیتی (شناختی، هیجانی و حركتی) متصدی هر شغل است؛ و این زیربنای نظریه چند عاملی بهره وری را تشكیل می دهد.

 

انتخاب علمی كاركنان

 

در صورتی شركت كنندگان در یک دوره آموزشی می توانند مهارت های شغلی را به شیوه ای اثر بخش فراگیرند كه فرایند انتخاب، گزینش و یا استخدام آنان برای تصدی شغلی كه به عهده خواهند گرفت بر اساس برنامه های از قبل تعیین شده و روش های انتخاب علمی كاركنان، انجام گرفته باشد.

 

آموزش کارکنان

 

همه كاركنان یک سازمان و به ویژه مدیران عالی، میانی و پایه باید در دوره های آموزشی مفید، مبتنی برمفاهیم و اثربخش شركت كنند و طی آن سطح مهارت های شناختی، هیجانی و حركتی خود را برای انجام دادن وظایف شغلی خود، افزایش دهند در این مرحله باید توانایی های هر فرد را در نظر گرفت.

 

ارزیابی علمی عملكرد شغلی كاركنان

 

برای گسترش نگرش و فرهنگ شایسته سالاری و اجتناب از بایسته سالاری ، لازم است آنچنان ابزار سنجش و ارزیابی را به كار گیریم كه طی آن، مدیران موفق از مدیران ناموفق، كارشناسان كارآمد از كارشناسان غیر كارآمد، كارمندان لایق از كارمندان كمتر لایق، تمیز داده شوند.

 

تعیین مشوق های مالی و ارزشیابی مشاغل

 

قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم در زمینه انتخاب مناسب برای تصدی یک شغل، باید آن شغل خاص ارزشیابی شده و بر اساس روش های علمی متداول و با تعیین ارزش یک شغل، مشوق مالی و حقوق و دستمزد متصدی آتی شغل مشخص باشد و فرد بداند چه مقدار حقوق دریافت خواهد كرد.

 

هدایت و اثرگذاری (رهبری)

 

بر اساس نظریه چند عاملی بهره وری، هرچند عوامل متعدد و درهم بافته ای یافت می شوند تا بهره وری منابع انسانی یک سازمان افزایش یا كاهش پیدا كند، اما اهمیت رهبری و مدیریت اثربخش و وجود یا حضور فعال مدیران موفق، شایسته و كارآزموده در سازمان، از اهمیت عوامل دیگر در همین زمینه، بیشتر است.

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه روانشناسی گرایش صنعتی و سازمانی: بررسی رابطه رفتار مدنی سازمانی با کیفیت زندگی کاری در آموزگاران اداره آموزش و پرورش سرچهان در سال تحصیلی 88-87پایان نامه ارشد رشته مدیریت: طراحی صندوق سرمایه گذاری مشترک کالا متناسب با بازار سرمایه ایران »