امروزه سازمانها برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان و حفظ و ارتقای جایگاه راهبردی خود باید از چالاکی و سرعت مناسبی برخوردار باشند تا در صورت بروز مسائل و مشکلات مختلف بتوانند مدل کسبوکار خود را تغییر داده و آنرا بهبود دهند. سازمانهایی که برای رسیدن به اهداف سازمان از فناوری اطلاعات استفاده می کنند، هنگامی که بخواهند تغییری را در سیستم اعمال کنند باید تمامی جنبه های آن ازجمله فرایندها، قوانین، کاربران، مدل دادهای و… را تغییر دهند؛ لذا برای انعطاف در برابر تغییرات به سیستمهایی نیاز است که علاوه بر امکان استقرار مدل کسبوکار فعلی، امکان بهبود مدل کسبوکار را نیز داشته باشد. با ظهور معماری سرویسگرا، دریچه تازهای برای طراحی انعطافپذیر سیستمهای سازمانی به روی معماران نرمافزار گشوده شدهاست. در این معماری، سیستم به صورت سرویسهای کاملاً استاندارد، مستقل از پلتفرم، قابل توسعه و انعطافپذیر تحلیل و طراحی شده و پیادهسازی می شود. معماری سرویسگرا از دو عنصر اساسی سرویس و پیام تشکیل شده است. هر سرویس شامل دو قسمت رابط سرویس و پیادهسازی آن میباشد. پیادهسازی هر سرویس با هر فناوری و روی هر سکویی[1] امکان پذیر است، لذا سرویس نهایی مستقل از سکو و فناوری خواهد بود. هر سرویس، منطق کسبوکار و داده مخصوص به خود را دارد و سرویسها از یکدیگر مستقل هستند؛ در نتیجه با تغییر یک سرویس، سایر سرویسها دستخوش تغییر قرار نمیگیرند. هر سرویس برای استفاده از عملکرد و یا داده های سایر سرویسها به رابط آن سرویس پیام میفرستد و پاسخ خود را در قالب یک پیام دریافت می کند. سرویسها میتوانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و همنوایی[2] سرویسها با هم، کلان – فرایندهای کسب و کار را پیادهسازی نمایند.
با وجود آنکه نسل قبلی سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار از گذشته تا به حال تحت قالب سیستمهای گردش کار حضور داشته است، اما این مفهوم در حال حاضر و با فراگیر شدن معماری سرویسگرا و فناوریها و استاندارهای مربوط به آن شیوع بیشتری یافته است. به عبارتی در سالهای اخیر دو مفهوم معماری سرویسگرا و مدیریت فرایند کسبوکار سبب همافزایی و تقویت یکدیگر شده اند. سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار سیستمهای مدیریتی هستند که کلیه فرایندهای کلان و خرد سازمان را خودکار مینمایند. این سیستمها امکان شناسایی، مدلسازی، استقرار، اجرا، مدیریت وظایف، یکپارچهسازی با سایر سیستمهای اطلاعاتی، کنترل و بهبود فرایندهای کسبوکار سازمانی را به صورت استاندارد در اختیار سازمان قرار میدهند. با همه مزایای گفته شده برای معماری سرویسگرا باید به این نکته توجه کرد که این معماری دارای نقاط ضعفی هم میباشد چرا که قابلیت انعطافپذیری و ویژگی باز بودن معماری سرویسگرا سبب بروز مشکلات امنیتی و چالشهای جدیدی در این زمینه شده است؛ لذا اعمال مکانیسمهای امنیتی در سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار مبتنی بر معماری سرویسگرا سبب ارائه مدلی امن برای این سیستمها خواهد شد که در این پایان نامه به آن میپردازیم.
در این فصل نگاهی به معرفی مسئلهای که پژوهش بر حل آن تمرکز دارد، سابقه تحقیق، فرضیات موضوع و توجیه ضرورت خواهیم داشت. پس از پرداختن به موضوع تحقیق و ضرورت بحث، به ارائه اهداف خواهیم پرداخت. در انتها نیز روش تحقیق، ساختار و محتوای فصول تحقیق به طور مختصر ارائه خواهد شد.
1-2 طرح مسئله
در سیستمهای اطلاعاتی سنتی، مدلسازی اطلاعات را نقطه شروع تصور میکردند و برای مدیریت فرایندهای کسبوکار به یک پشتیبان سیستمی نیاز داشتند، که این موضوع را تحت عنوان مدیریت گردش کار مطرح کردند[4]. مدیریت گردش کار شامل فعالیتها و فرایندهای در حال گردش است که برای حفظ تعادل و برقراری روند ارتباطی بین فعالیتها به یک سامانه مدیریتی نیاز دارد. در سازمانهای تجاری نیز گردش کارها یا گردش فعالیتها نقش گردش فرایندهای کسبوکار را دارند که در تحقق سیستمهای اطلاعاتی سازمان نقش حیاتی را ایفا می کنند و میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ برای این تعامل نیاز به اداره، پیکربندی، مدیریت، مدلسازی، طراحی و تحلیل مناسب میباشد که این اعمال تحت عنوان مدیریت فرایند کسبوکار تعریف می شود. در سیستمهای پیشین، کنترل و گردش فرایندهای کسبوکار داخل سازمان اکثراً دستی بود اما امروزه تکنولوژیهای مطرح فناوری اطلاعات در این سیستمها مورد
استفاده قرار میگیرد [5]. با بهره گرفتن از معماری سرویسگرا، فرایندهای کسبوکار معنای واقعی خود را پیدا کرده اند، چرا که هدف این معماری اتصال سست در ارتباطات بین مؤلفههای نرمافزاری است؛ لذا میتوان گفت اهداف مدیریت فرایند کسبوکار و معماری سرویسگرا با هم منطبق هستند، زیرا فرایندها طراحی شده و پیادهسازی آن ها به صورت اتصال سست صورت میپذیرد [6]. امروزه معماری سرویسگرا برای ساخت راه حلهای سازمانی مبتنی بر سرویس مورد استفاده قرار میگیرد، به طوری که این سرویسها به عنوان یک مؤلفه مستقل و همراستا با کسبوکار برای انجام فرایندهای کسبوکار استفاده میشوند[7].
معماری سرویسگرا و مدیریت فرایند کسبوکار رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و میتوان گفت در کنار یکدیگر معنای واقعی خود را پیدا می کنند[8]؛ لذا استفاده از هر دوی آن ها نیازمند مدلی برای سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار است که مبتنی بر معماری سرویسگرا باشد. معماری سرویسگرا بدون داشتند یک مدل امنیتی، بیشتر به یک معماری فانتزی و رویایی شباهت خواهد داشت تا یک گونه عملیاتی و قابل اجرا لذا برای پوشش دادن به خلأ های امنیتی آن، به ارائه راهحلی مبنی بر مدل امن باید تمرکز نمود. موضوع اصلی این تحقیق در بر گیرنده مدلی امن برای سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار در محیطهای سرویسگرا میباشد.
1-3 سابقه تحقیق
با پیشرفت تکنولوژی و همچنین با توجه به نیاز روزافزون به فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمانها به استفاده از فناوری اطلاعات روی آوردهاند بنابراین بر روی معماری سرویسگرا تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. در حالی که در زمینه مدیریت فرایند کسب کار به دلیل نو بودن تحقیقات کمتری نسبت به معماری سرویسگرا انجام شده است. شرکتهای بزرگی چون اوراکل، آیبیام بر روی سامانههای مدیریت فرایند کسب و کار با رویکرد معماری سرویسگرا تحقیقاتی انجام دادهاند و کارهای با ارزشی را در این زمینه انجام داده اند[9].
قوانین مربوط به مدیریت فرایند کسب و کار به رهبران سازمان کمک می کند تا بتوانند فرایندهای سودمند را شناسایی کنند. قوانین فوق متخصصین این حیطه را برای امتحان و مدلسازی فرایندها درگیر می کند[10] . معماری سرویسگرا نیز برای استقرار و پیادهسازی سریع این فرایندها بهکار برده می شود[11]. ایجاد دیدگاهی نزدیکتر میان مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویسگرا و بیان روند همگرایی آن ها توسط فوزی کامون صورت گرفته است[12].
امروزه در پاسخ به چالشهای ناشی از پیچیدگی و تنوع سیستمهای اطلاعاتی که کسب و کار با آن روبرو میباشد یینی لیو و همکارانش یک راهحل برای ترکیب معماری سرویسگرا و مدیریت فرایند کسب و کار پیشنهاد دادهاند[13]. همچنین کارهای با ارزش دیگری نیز در این زمینه انجام شدهاست که ما در فصل دو به برخی از آن ها اشاره میکنیم.
1-4 فرضیات مسئله
برای ارائه مدلی امن در سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار مبتنی بر معماری سرویسگرا یک سری مفروضات پیشرو داریم که عبارتند از:
- معماری سرویس گرا که هم راستای فرایندهای کسب و کار میباشد.
- چرخه حیات سیستمهای مدیریت فرایند کسب و کار و مدلهای موجود.
- چرخه حیات معماری سرویسگرا و مدلهای مطرح شده در این زمینه.
1-5 توجیه ضرورت انجام تحقیق :
به طور کلی یک سیستم کسب و کار می تواند شامل چندین زیر سیستم باشد که با یکدیگر مرتبط میباشند. از آنجایی که طراحی و پیادهسازی این سیستمها حجم کاری زیادی را شامل میشوند به ترکیب مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویسگرا روی میآوریم معماری سرویسگرا شامل طراحی و پیادهسازی فرایندهای کسبوکار به صورت سرویسهای کسب و کار است که کمک مینماید تا از این حجم کاری کاسته شود. از آنجایی که پشتیبانی از نیازمندیهای امنیتی در چنین محیط هایی چالش برانگیز است بررسی نیازهای امنیتی یک سازمان هم امری مهم میباشد که باید به آن پرداخت. بنابراین برای کاهش حجم کاری در سازمانهای کسب و کار، کاهش هزینه و دستیابی به چابکی به همراه اعمال نیازهای امنیتی سازمان، ارائه یک مدل یکپارچه امن برای سیستمهای مدیریت کسب و کار در محیطهای سرویسگرا امری مهم و ضروری میباشد تا بتوان از مزایای مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویسگرا توأمان با هم استفاده نمود.
[1] Platform
[2] Orchestration
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فرم در حال بارگذاری ...