وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: مدیریت اطمینان در پردازش ابری

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:

 

رایانش ابری[1] مدل رایانشی بر پایه‌ی اینترنت است که الگویی تازه و بهینه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات شامل سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات و سایر منابع اشتراکی رایانشی را با به‌کارگیری اینترنت ارائه می‌کند.پردازش ابری بر مبنای جداسازی منطقی بین گره ها است که هر گره به صورت یک ماشین فیزیکی خواهد بود، بر خلاف پردازش شبکه ای که چند کامپیوتر را به هم متصل می کند تا بتواند یک کامپیوتر بزرگ را برای استفاده در پردازش های حجیم داده شبیه سازی کند، در پردازش ابری تکنولوژی شبیه سازی این امکان را می دهد که هر گره به صورت یک ماشین فیزیکی مستقل به کاربر اجازه بدهد تا نرم افزار و سیستم عامل مورد نظر خودش را در آن اجرا کند و برای هر گره[2] سرویس های دلخواه اش را تنظیم نماید.

 

ایده پردازش ابری ایده تکامل یافته پردازش موازی، پردازش توزیع شده و پردازش شبکه ای است همچنین می تواند به عنوان یکی از سرویس های 1-زیرساخت به عنوان سرویس 2- بستر به عنوان سرویس 3-نرم‌افزار به عنوان سرویس باشد[1] . همچنین کیفیت سرویس[3] را به عنوان یکی از فاکتور های پر اهمیت در دنیای امروز به عنوان مثال مکالمه صوتی و تصویری بدون تاخیر زمانی را نیز تضمین می کند [2] . در حال حاضر به عنوان یک مدل حیاتی برای مدیریت انواع سرویس در بستر اینترنت معرفی شده است، به عنوان نمونه بسیاری از گوشی های هوشمند و دستگاه های قابل حمل که به صورت بدون سیم به دنیای اطلاعات متصل می شوند برای مدیرت داده های خود از رایانش ابری استفاده می کنند .[3]

 

اما در نهایت پس از دانستن چگونگی پردازش ابری و یا رایانش ابری بایستی بتوان به مهمترین دغدغه سال های اخیر دنیای اطلاعات یعنی اعتماد کردن به یک تکنولوژی و در اختیار گذاشتن اطلاعات پر اهمیت خود به یک سیستم در جایگاهی که به آن دسترسی فیزیکی نداریم پرداخت که ما به چگونگی و مدیریت اطمینان در پردازش ابری به طور مفصل خواهیم پرداخت.

 

محاسبات ابری چیست؟

 

در ابتدای بحث به معرفی مختصری در خصوص محاسبات ابری می پردازیم که در ادامه مدیریت اطمینان[4] در پردازش ابری با دید بهتری بررسی گردد.

 

رایانش ابری چیست ؟

 

‎این اصطلاح که در فارسی بدان رایانش ابری گویند بر اساس تعاریف موسسه ملی فناوری و استانداردها، اینگونه تعریف شده: “رایانش ابری مدلی است که برحسب تقاضای شبکه، دسترسی آسان و فراگیر به مجموعه عظیمی از منابع محاسباتی قابل تنظیم (همانند شبکه ها،

دانلود مقاله و پایان نامه

 سرورها، فضای ذخیره سازی، برنامه های کاربردی و سرویس ها) را به سرعت و بدون دخالت سرویس دهنده به راحتی ممکن می سازد.”

 

البته این تعریف بسیار کلی و تا حدودی گیج کننده است. پس تعریف ساده تر آن برای افراد عادی چیست؟

 

رایانش ابری= نرم افزارهای تحت وب ‎به همین راحتی!

 

اگر شما از نرم افزارهای تحت وب که توسط سرویس دهندگانی همچون گوگل و مایکروسافت ارائه شده استفاده کنید؛ در واقع از رایانش ابری بهره مند می شوید. ‎هر کدام از اپلیکیشن های مبتنی بر وب از جمله Gmail ،Google Calendar ،Hotmail ، Drop box و Google Doc بر مبنای رایانش ابری تعریف شده اند. زمانی که شما به هرکدام از این سرویس ها متصل می شوید در واقع به منبع گسترده ای از سرورهای موجود در اینترنت متصل شده اید. نیاز نیست که کاربر حتما از گر وب برای رایانش ابری استفاده کند؛ اما ظاهراً همه چیز در حال حرکت به این سمت و سو است. برای مثال اگر از سرویس Drop Box استفاده می کنید کمتر پیش می آید که از گرتان[5] برای انتقال فایل ها استفاده کنید. اما در برای دسترسی جیمیل اغلب از گر استفاده می کنید.

 

چرا پردازش ابری ؟ 

 

همانگونه که گفتیم این اصطلاح نامفهوم که در واقع نرم افزارهای تحت وب را توصیف می کند مدتهاست که در اطراف ما وجود داشته اما بیشتر افراد آن را به این اسم نمی شناختند. پس به منظور رسیدن این بازار به شروعی جدید و جایگزینی اپلیکیشن های تحت وب به جای نرم افزارهای وابسته به سرورهای میزبان، این اصطلاح به وجود آمده است.

 

 توصیف اینکه چرا از کلمه Cloud یا «ابر» در این اصطلاح استفاده شده نیز بسیار ساده است. ‎اگر توجه کرده باشید در نمودارهای شبکه های رایانه ای، اینترنت معمولاً به شکل ابر در تصویر نمایش داده می شود مانند شکل 1. شاید دلیل این تشبیه این است که اینترنت همانند یک ابر، جزئیات فنی اش را از دید کاربران مخفی نگه می دارد. بنابراین در واقع این عبارت راهی برای مشاوران و شرکت ها فراهم آورده تا خدمات خود را در بسته بندی های جدید به فروش بگذارند.

 

[1] Cloud computing

 

[2] Node

 

[3] Quality of Services

 

[4] Trust management

 

[5] Browser

 

[6] Cloud Computing

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: رویکردی مبتنی بر گراف به منظور خوشه‌بندی ترکیبی افرازبندی‌های فازیپایان نامه ارشد فناوری اطلاعات: ارائه روشی برای کشف و انتخاب سرویس های وب در محیط های محاسبات فراگیر بر روی گوشی های هوشمند »