«شاهنامه به دلیل ژرف بودن پژوهش های گردآمده در آن ، هم برای خوانندگان علاقه مند به شناخت فردوسی و شاهنامه ، منبعی ارزشمند است و یکی از ارزشمندترین آثار ملی ایران است که خواننده را با شخصیتهای بسیاری روبرو میکند که هر کدام به نوعی بیان کننده حالات و کنش و واکنش انسان جامعه امروزی است که در برابر وقایع و حوادث روزمره از خود نشان میدهد. از اینرو شاهنامه بستر مناسبی برای پژوهشهایی است که درصددند به نقد روانشناسی شخصیتها بپردازند» (حمیدیان، سعید، 1387 :30).
«در همه فرهنگها (اعم از شرقی و غربی، قدیم و جدید، دینی و سکولار) و نیز در همه ادیان و مذاهب (اعم از آریایی و سامی و خاور دور)، طبیعت خواب و خواب دیدن و دنیای پر رمز و راز رویا، پیوسته توجه بسیاری از انسانها را – از خواص و عوام – به خود جلب کرده و بخش بزرگی از فرهنگ، اساطیر، اعتقادات دینی و ادبیات هر سرزمین را به خود اختصاص داده است» (حمیدیان، سعید، 1387 :30).
«از روزگاران کهن تا امروز، اندیشههای گوناگون و باورهای متفاوت درباره خواب و رویا، روان بوده است. در فلسفه غرب برابر نظریههای فیلسوفان یونان، «نفس ناطقه» در بعضی احوال و ازمان به مرتبه روحانی خود و اصل و متصل میشود. به قول سقراط، رویا صدای وجدان انسان است؛ باید آن را درست دانست و از آن اطاعت کرد» (اریک،132:1378). «در فلسفه شرق نیز، رویا حاصل فاصله گرفتن روح از حواس ظاهری و میل آن به قوای باطنی است، به این معنی که انسان گاهی در عالم خواب به ادراک حقایق هستی و وقایع آینده موفق میشود و از این رهگذر، به ادراک و معرفت شهودی دست مییابد. این احوال اگر در عالم بیداری و هشیاری روی دهد، به آن «مکاشفه» میگویند و اگر در عالم خواب طبیعی پیش آید، در صورتی که شفاف باشد، «رویای صادقه» است و در صورتی که ضعیف و مبهم باشد، پیام آن باید تفسیر و تجزیه و تحلیل (تعبیر) روشن شود» (ابن خلدون، 132:1369).
این پایان نامه پنج فصل دارد؛ در فصل اول ما به بیان مساله، پرسش تحقیق، فرضیهها، ضرورت این تحقیق، اهداف، پیشینه و غیره میپردازیم و روشن میکنیم که اساساً چرا این موضوع برای این رساله انتخاب شد. فصل دوم شامل مبانی نظری این تحقیق است؛ در این فصل ما به موضوع که در واقع خواب و رویا است، میپردازیم. همچنین به خواب و خوابگزاری، اخترشناسی، پیشگویی و فالگیری از منظر روانشناختی و جامعه شناسی نیز نگاهی میافکنیم و از این طریق مبانی نظری خود را فراهم کردهایم.
فصل سوم شامل معرفی فردوسی و اثر گرانقدرش، شاهنامه است. و در ادامه این فصل به شرح احوال و اثر فردوسی اختصاص دادهایم.
فصل چهارم را با تحلیل و توضیح خوابها، اخترشماریها، پیشگوییها و سایر موارد از این دست که به موضوع پایان نامهی ما مربوط میشده پرداختیم. در این بخش با دسته بندی خوابها در یک زیر مجموعه، پیشگوییها در زیرمجموعهی دیگر و همینطور سایرشقوق به بررسی بسامدی این موارد پرداختیم. فصل پنجم شامل نتایج تحقیق است که علاوه بر بیان کلامی، به صورت نمودار نیز ارائه شده است و نشان میدهد که این عناصر آیندهنگری و آیندهبینی چنان در تار و پود آن مردم نشسته بود که تعیینکنندهی سرنوشتشان بوده ، از بسامد بالایی هم برخوردار است.
1-2 بیان مسأله
«خواب و رویا یكی از رازناكترین و پیچیدهترین پدیدههای عالم هستی است كه هنوز سخن فرجامین دربارهی آن گفته نشده است. از سوی دیگر، این پدیده با همه رازناكی و پیچیدگیاش، كاربردی ژرف در فرهنگ ایرانی یافته است، به گونهای كه در سراسر زندگی این قوم میتوان نمودی از خواب و رویا را مشاهده كرد. از آنجا كه شاهنامه آیینهی تمام نمای فرهنگ ایرانی در درازنای تاریخ این ملت است، در این رساله، بازتاب پدیده خواب و رویا بر روند زندگی و سرنوشت شخصیتهای شاهنامه مورد بررسی قرار گرفته است. خواب و رویا یكی از دادههای الهی است كه همواره در پردهای از رمز و راز نهفته شده و ذهن آدمی را به خود مشغول ساخته است. این پدیده دریایی است بس شگرف و ناپیدا كرانه؛ جهانی است شگفتانگیز و هزار تو كه هر شب همگان فرصت آن را مییابند كه به گوشه و كنار این دنیای غریب سرك كشیده، ندیدهها و ناشنیدهها را ببینند و بشنوند .خواب آن حالت آرامش و سكونی است كه پس از یک دوره كوشش و تلاش به سراغ آدمی میآید و فرد، بریده از هیاهوی زندگی سر بر بالین میگذارد. در این زمان، روزنهای به جهان دیگر گشوده میشود و روان آدمی سبكبال به سوی عالم بالا میپوید» (امین،25:1384).
«خواب و رویا در اساطیرایرانی اهمیت فراوان داشته است و آنها دیدن خواب را در سرنوشت خود مؤثر میدانستند. شاهان در دربار خود خوابگزارانی داشتند که بعد از دیدن خواب به آنها مراجعه میکردند تا برایشان تعبیرخواب کنند. گزارشی را که خوابگزار میداد ممکن بود شاه را تا مدتها به فکر فرو ببرد و همچنین پایه بسیاری از جنگها، ازدواجها و تولد و مرگ را مشخص کند. نه تنها در ایران باستان پدیده خواب تأثیر داشته بلکه در جوامع مختلف هم مؤثر بوده و فکر دانشمندان بسیاری را به خود مشغول کرده که چرا انسان پس از پایان کار روزانه و هنگام به خواب رفتن رویا میبیند. البته رویا زمانی پدید میآید که خواب خیلی عمیق نباشد زیرا وقتی خواب خیلی عمیق باشد انسان از فرط خستگی خواب نمیبیند. سقراط ادعا میکند که رویا ماهیت و مبدأ الهی دارد بهطوریکه به وسیله رویا میتوان آینده را پیشبینی کرد» (حمیدیان،سعید، 1379: 28)
«اما در شاهنامه خواب و رویاهای بسیاری دیده میشود که ناشی از باور و اعتقاد مردم ایران باستان بوده است آنان اعتقاد داشتند که عناصر طبیعی و غیرطبیعی که در زمان خواب به دیدنشان میآید در سرنوشتشان موثر بوده و باعث به وجود آمدن حوادث اصلی میشود فردوسی حتی دیدن خواب و تعبیر آن را نشانی از علم پیامبری میداند.
خواه امید گیر و خواهی بیم | هیچ بر هرزه نافرید حكیم |
(سنایی، 83:1377)
فردوسی همچنین در شاهنامه موارد بسیاری را نشان میدهد که سرنوشت آنها در خواب و رویا رقم میخورد؛ همچنین در شاهنامه هر مرد عادی نمیتواند تعبیر خواب کند زیرا کسی باید از این نیروی الهی بهره بگیرد که دارای فره ایزدی باشد که در شاهنامه تعبیر اینگونه خوابها و رویاها توسط موبدان صورت میگیرد. در عصر ما هنوز مردم با دیدن خواب و رویا مدتها به آن فکر میکنند و اگر خواب بدی ببینند سعی میکنند از حوادث آن پیشگیری کنند غافل از اینکه تقدیر و سرنوشت انسان دردست خداست» (کزازی ،1376: 19).
1-3 سوالات تحقیق
- آیا خواب و رویا و پیشگویی بر سرنوشت و روند زندگی شخصیتهای شاهنامه تاثیر دارد؟
- آیا خواب و رویا در شاهنامه، وسیلهای برای غیبگویی شناخته شده است؟
- آیا رویا در شاهنامه، ابزار شناخت شهودی و وسیلهای برای ادراک ماورای طبیعی است؟
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق
همانطورکه پیش از این گفتیم مغفول واقع شدن این اصطلاح ادبی از چشم محققان و پژوهشگران خود بزرگترین دلیل شکلگیری این رساله بوده است. همانطور که اشاره شد، این تکنیک یکی از هنرهای فردوسی در خلق داستانهای شاهنامه است.
فرم در حال بارگذاری ...