وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات: ارائه یک راهکار بهینه تشخیص ناهنجاری در شبکه های اقتضایی متحرک بر اساس الگوریتم انتخاب منفی

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

با پیشرفت فناوری و ظهور و توسعه فناوری­های سیار شاهد شکل­ گیری شیوه جدیدی از تجارت الکترونیکی تحت عنوان تجارت سیار هستیم که در این نوع از تجارت، ارتباطات به صورت بی سیم صورت می پذیرد. تجارت سیار عبارت است از خرید و فروش کالاها و خدمات با بهره گرفتن از وسایل بی سیم از قبیل تلفن های همراه یا ابزارهای دیجیتالی شخصی.

 

با توجه به گسترش روز افزون تجارت الكترونیک در دنیای کنونی و کاربرد آن در بستر شبكه ­ها و به خصوص شبكه­ های سیار، برقراری امنیت اطلاعات برای شکل­ گیری فعالیت­های تجاری و ادامه حیات آن در بستر این نوع از شبکه ­ها امری ضروری است. درحقیقت بدون فراهم کردن بسترهای امن ، هر گونه فعالیت تجاری غیر ممکن خواهد بود.

 

در سال های اخیر استفاده از تکنولوژی­های بی سیم در انواع کاربردها رشد چشم­گیری داشته است. شبكه ­های موردی سیار نیز به عنوان یكی از پركاربردترین انواع شبكه­ های بی­سیم مورد استقبال فراوانی قرارگرفته است. دلیل این امر سرعت و آسانی پیاده ­سازی این شبکه ­ها و نیز عدم وابستگی آنها به ساختارهای از پیش ساخته است. شبکه ­های اقتضایی متحرک در گستره وسیعی از کاربردهای تجاری و نظامی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از شبکه ها در مواقعی که نصب و راه اندازی یک شبکه با زیرساخت ثابت غیر ممکن است و یا شبکه موقتی است، بسیار مناسب هستند. این شبکه­ ها در کاربردهای شخصی مانند اتصال لپ­تاپ­ها به یکدیگر، کاربردهای عمومی مانند ارتباط وسایل نقلیه وتاکسی­ها، کاربردهای نظامی مانند اتصال ارتش و ارتباط ناوگان جنگی و کاربردهای اضطراری مانند عملیات امداد و نجات، قابلیت به­ کارگیری دارند.

 

شبكه های اقتضایی متحرک 0مجموعه ای از گره­ها هستند كه به صورت بی­سیم و نقطه به نقطه با هم ارتباط دارند. ویژگی بارز این شبكه ها تحرك بالای نودها می باشد كه نتیجه­ آن تغییر پویای توپولوژی شبكه است. محدودیت منابع یكی از ضعف­های این شبكه ­هاست که در به کارگیری آنها باید مورد توجه قرارگیرد. در این شبكه ­ها هیچ ساختار ثابتی وجود ندارد و نودها بدون هیچ كنترل و مدیریت مركزی كار می كنند، بنابراین تمامی نودها در قبال مدیریت شبكه مسئول هستند. فقدان مدیریت مركزی و تحرك اختیاری نودها سبب بالا رفتن آسیب پذیری در برابر حملات داخلی و خارجی دراین شبكه ­ها می شود. بنابراین به­ كارگیری روش های امنیتی كارا و مناسب در این نوع از شبکه ها بسیار حائز اهمیت می باشد (نادکامی[1] و میشرا[2] ، 2003). با توجه به ویژگی­های خاص، این نوع از شبکه­ ها در مقابل تهدیدات امنیتی آسیب پذیرترند. بنابراین مسئله برقراری امنیت در شبکه ­های اقتضایی متحرک در طی سالهای اخیر از سوی پژوهشگران مورد توجه بسیاری واقع گردیده است.

 

به طور كلی دو رویكرد در محافظت سیستم­ها در برابر حملات وجود دارد: روش­های پیشگیری و روش­های كشف. ازجمله روش­های

دانلود مقاله و پایان نامه

 پیشگیری می­توان رمزنگاری و احراز هویت را عنوان كرد اما این روش­ها امنیت را هیچگاه به طور كامل برقرار نمی كنند و همواره حمله كننده­ ها می توانند بر این روش­ها غلبه كنند. در این پژوهش سعی داریم یک راهکار امنیتی از نوع دوم برای شبکه­ های اقتضایی متحرک ارائه دهیم .

 

1-2- موضوع پژوهش

 

با توجه به آسیب­پذیری بالای شبکه ­های اقتضایی متحرک و نیز اهمیت آنها در کاربردهای فراوان، روش های برقراری امنیت در این نوع از شبکه­ ها موضوع بسیاری از پژوهش­ها می­باشد. علی‌رغم وجود راهکارهای امنیتی مختلف برای برقراری امنیت در شبکه‌های اقتضایی متحرک، ولی با توجه به حملات و نفوذهای موفق بر روی این شبکه ­ها، ارائه روشی برای تشخیص حملات و نفوذها همچنان یکی از بزرگترین اهداف پژوهشگران به شمار می ­آید. دو روش کلی در تشخیص نفوذ وجود دارد: روش‌های تشخیص مبتنی بر امضا که از الگوهای حملات شناخته شده برای تطبیق و تشخیص نفوذ استفاده می‌کنند و روش‌های تشخیص مبتنی بر ناهنجاری که یک نما از رفتار عادی شبکه ایجاد کرده و هر فعالیتی که از این نما انحراف داشته باشد به عنوان نفوذ تشخیص داده می‌شود. روش­های مبتنی بر ناهنجاری قادر به تشخیص حملات جدید هستند. همچنین از لحاظ مصرف انرژی مقرون به صرفه‌ترند. بنابراین بهترین گزینه برای تشخیص نفوذ در شبکه­ های اقتضایی متحرک می باشند .

 

سیستم ایمنی مصنوعی روشی است که بر اساس سیستم ایمنی بدن انسان طراحی شده است که راه حل­های جدیدی را برای حل مسائل پیچیده از قبیل عیب‌یابی و بهینه‌سازی فراهم می‌کند.

 

در سیستم ایمنی مصنوعی، الگوریتمی به نام الگوریتم انتخاب منفی (NSA)[3] تعریف شده است که با الهام از یکی از انواع سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های Tدر بدن، مکانیزم جداسازی خودی/غیرخودی را در سیستم ایمنی بدن شبیه‌سازی می‌کند و در کاربردهای مختلفی از قبیل تشخیص خطا و ناهنجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوریتم‌ انتخاب منفی از شناساگرها برای تشخیص فضای خودی/غیرخودی بهره می‌برد. تعریف شناساگرها یکی از وجوه اصلی الگوریتم انتخاب منفی است. دو گروه کلی برای الگوریتم‌های انتخاب منفی مطرح می‌شود: شعاع ثابت و شعاع متغیر؛ که شعاع در نظر گرفته شده برای شناساگرها برای پوشش فضای غیر خودی است.

 

در این پژوهش روش به کار گرفته شده برای تشخیص ناهنجاری در شبکه ­های اقتضایی متحرک، استفاده از سیستم ایمنی مصنوعی می باشد. به این ترتیب که سعی شده است با بهره گرفتن از الگوریتم­های موجود در سیستم ایمنی مصنوعی مانند الگوریتم انتخاب منفی راهکار بهینه ­ای برای تشخیص ناهنجاری در شبکه ­های اقتضایی متحرک اتخاذ گردد.

 

1-3- هدف پژوهش

 

هدف از این پژوهش، ارائه ی الگوریتمی جدید جهت تشخیص ناهنجاری در شبكه­ های اقتضایی متحرک می باشد که بتواند عملکرد بالایی داشته و مشکلات موجود در سیستم های موجود را ارتقا بخشد. یكی از چالش های سیستم­های تشخیص نفوذ موجود این است که در این سیستم­ها نرخ تشخیص پایین و همچنین دقت تشخیص حملات پایین می باشد. در این پژوهش قصد داریم با بهره گرفتن از سیستم ایمنی مصنوعی، به ارائه­ الگوریتمی بهینه در حوزه­ تشخیص ناهنجاری در شبکه­ های اقتضایی متحرک بپردازیم که نرخ تشخیص بالا و نرخ هشدار نادرست پایینی داشته باشد.

 

[1] Nadkami

 

[2] Mishra

 

[3]Negative Selection Algorithm

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مدیریت اجرایی: طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت كاهش فساد اداری در سازمانهای اداریپایان نامه ارشد تجارت الکترونیک: نقش یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی و برنامه ریزی منابع سازمانی در پیاده سازی هوش تجاری »