وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه : بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ایران و ارائه مدل تجاری آن مطالعه موردی خوشه نساجی استان یزد

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

 

 

امروزه در کشورهای مختلف جهان سیساستهای معطوف به گسترش صنایع کوچک به سیاستهای مهم محوری تبدیل شده است و از این رهگذر پیشرفت صنایع کوچک نقش قابل توجهی در توسعه اجتماعی – اقتصادی این کشورها بازی می کند. نکته جالب توجه اینست که هرچه یک کشور از نظر توسعه اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد تکیه توسعه صنعتی آن بیشتربه صنایع کوچک معطوف می شود و این نشان می دهد که صنایع کوچک را در جهان امروزی باید به عنوان یک حقیقت انکار ناپذیر در نظر داشت و با سیاستگذاری مناسب اقتصادی در جهت پیشرفت و توسعه آن همت گمارد (ایمانی راد،72).

 

یكی از راهكارهایی كه در محافل علمی برای ساماندهی به بحث صنایع كوچك و متوسط مورد توجه قرار گرفته است، تجمیع این بنگاه ها و ساماندهی آنها در قالب خوشه های صنعتی است و در راستای توسعه این خوشه ها بحث ICT و تجارت الكترونیک از جمله مواردی است كه به آن توجه زیادی شده است.

 

 

 

 

پایان نامه

 

 

  • ضرورت تحقیق

شركتهای كوچك و متوسط (SMEs) در اكثر كشورهای جهان بیشترین سهم بنگاه ها را به خود اختصاص می دهند،  بنابراین نقش آنها در رشد ملی از لحاظ اقتصادی و استخدامی و تولید ناخالص ملی (GDP) كم نیست.

 

امتیازهای عمده صنایع كوچك عبارتند از :

 

    • پتانسیل اشتغال زایی بالا

 

    • نیاز كمتر به واردات

 

    • توزیع منابع درآمد و كاهش شكاف درآمدی

 

  • جمع آوری و استفاده از كارآفرینان و نوآوران پراكنده و پس اندازهای كوچك جهت سرمایه گذاری و استفاده كامل از منابع و مواد خام محلی

امروزه با سازماندهی درست صنایع كوچك و متوسط می توان به سطوحی از هم افزایی دست یافت كه حتی با انجام سرمایه گذاری های سنگین برای احداث یک واحد در مقیاس بزرگ نیز قابل تردید بوده و ممكن نمی باشد. از میان الگوهای مختلف سازماندهی تولید ، خوشه های صنعتی نقش قابل توجهی در سازماندهی زنجیره تولید صنایع كوچك و متوسط ، شكل بازار و توزیع درآمد و ایجاد ثروت در مناطق متعددی در جهان داشته است.

 

خوشه مجموعه ای از شركتها، سازمانها، تشكل ها و نهادهای تخصصی فعال در یک رشته صنعتی است كه از طریق روابط متراكم شبكه ای قادر به هم افزایی قابلیت های آن مجموعه می شود(مهرپویا و مجیدی، 82). خوشه های صنعتی به واسطه تقسیم كار تخصصی، همكاری بین صنایع ، یادگیری تعاملی و سایر اموری كه برای رقابت مند شدن صنایع لازم است می توانند الگوی مناسبی برای توسعه صنعتی محسوب شوند(مهرپویا و مجیدی، 82).

 

در ایران حدود 7/99 درصد كارگاه های صنعتی كشور ، سازمان هایی هستند كه كمتر از 50 نفر پرسنل دارند. این سازمان های كوچك و متوسط 8/53 درصد ارزش تولیدات صنعتی كشور را تشكیل می دهند. در دیگر كشورهای جهان نیز بخش مهمی از درآمد ملی صنعتی توسط این سازمانها تامین می شوند.

 

در راستای توسعه خوشه های صنعتی بحث تجارت الكترونیک به عنوان یک ابزار مهم مورد توجه است. قابلیت فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در جهت شتاب دادن به توسعه اقتصادی و ارتقاء زندگی مردم و پافشاری جوامع بین المللی بر اهمیت بهبود دسترسی به فناوری های مذكور به خصوص در كشورهای در حال توسعه، در سالهای اخیر قابل ملاحظه بوده است. تجارت الكترونیک نیز حاصل پیشرفت فناوری اطلاعات است كه در دنیای كسب و كار بسیار با اقبال مواجه است (موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 86).


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : بررسی کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه شیراز با استفاده از مدل لیب کوالپایان نامه : بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390. »