وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد مهندسی نساجی علوم الیاف: بررسی نفوذپذیری کالای نساجی در مقابل هوا

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


هر نوع البسه و كلا كالایی كه در صنعت نساجی و صنایع وابسته به آن ساخته می شود دارای یک نفوذپذیری برای مواد مختلف می باشد مثل آب، انواع مایعات و محلولها، هوا گرد و غبار كه نفوذ یا عدم نفوذ این مواد از آن می تواند بسته به نوع كاربرد آن مهم باشد.
نفوذ یا عدم نفوذ هوا به كالا از مهمترین آنها می باشد به عنوان مثال در چترهای نجات كمترین نفوذ هوا باعث حصول بیشترین راندمان در پایین آمدن چترباز می شود، در بادگیر ورزشی میزان نفوذ هوا باید به گونه ای باشد كه علاوه بر عدم نفوذ باد به داخل آن همچنین از گرم شدن بیش از حد استفاده كننده از آن جلوگیری كند پس باید مقداری هم هوا را عبور دهد. بنابراین ملاحظه می شود كه نفوذپذیری هوا به كالا مستلزم بررسی های مختلفی می باشد كه در این سمینار به آن پرداخته خواهد شد.
فصل اول: کلیات
1-1- هدف

هدف از این سمینار تعریف كردن مفهوم نفوذپذیری هوا به یک كالای نساجی و ارائه روش یا روش هایی جهت برآورد آن می باشد. بدست آوردن این نفوذپذیری به عنوان مثال در یک بادگیر ورزشی باعث می شود كه سازنده این منسوج بتواند با مقایسه نفوذپذیری هوا در كالای خود با استانداردهای موجود راحتی و راندمان مناسب را برای منسوجی كه می خواهد تولید كند، بوجود آورد. به عنوان مثال میزان نفوذ هوای تازه به داخل منسوج و یا بالعكس می تواند باعث تنظیم دمای بدن استفاده كننده از آن لباس شود و آن را در محدوده ایده آل 

پایان نامه

نگاه دارد.

2-1- تعاریف
نفوذپذیری
سرعت جریانی از هواست كه تحت شرایط مشخص بطور عمودی از میان آزمونه می گذرد و این شرایط عبارت است از سطح آزمونه، افت فشار و زمان.
درجه عبور هوا:
عبارت است از سرعت عبور هوا از پارچه كه در اثر ایجاد اختلاف فشار هوا در دو طرف پارچه بوجود می آید.
واحد سنجش عبور هوا
الف- واحد سنجش عبور هوا در سیستم متریک عبارت است از مقدار سانتیمتر مكعب هوایی كه در اثر ایجاد اختلاف فشار هوا در دو طرف پارچه در مدت یک ثانیه از یک سانتیمتر مربع پارچه عبور نماید.
ب- واحد سنجش عبور هوا در سیستم انگلیسی عبارت است از مقدار فوت مكعب هوایی كه از یک فوت مربع پارچه در مدت یک دقیقه در اثر اختلاف فشار هوای معین موجود در دو طرف عبور نماید.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته نساجی: تعیین درجه مرسریزاسیون با استفاده از روش پردازش تصویرپایان نامه ارشد رشته مهندسی نساجی: خواص فیزیکی الیاف تولید شده از یک رشته ساز »