وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته پزشکی با موضوع دیابت

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

دیابت به عنوان یکی از بیماری های رو به افزایش در قرن حاضر بسیار مورد توجه محققان و پزشکان قرار گرفته است.گرچه این بیماری از دیرباز به عنوان یکی از مشکلات فراگیر در جوامع انسانی مطرح بوده وراه های درمانی متعددی برای آن پیشنهاد می شده است،اما شمار رو به افزایش مبتلایان به دیابت این روزها حتی دولتمردان در سراسر جهان را به فکر یافتن راه هایی برای مقابله،درمان وپیشگیری از عوارض مخرب این بیماری انداخته است.

 

گزارش ها حاکی از آن است که بیش از 6درصد جمعیت زیر بیست سال ایران مبتلا به دیابت می باشند.این آمارها سبب تلاش محققان برای یافتن راه های مقابله با این معضل جهانی می باشد.

 

دیابت عوارض حادومزمن بسیاری بر روی ارگان های مختلف بدن­ داردوزمینه ساز مشکلاتی چون نوروپاتی،نفروپاتی ورتینوپاتی می باشد.یکی از مشکلات دیابت عوارض ناشی از آن بر رفتارهای جنسی وبافت تولیدمثلی می باشد،چنانکه دیابت سبب کاهش میل جنسی در بیماران می گردد.این اثرات در بافت تولیدمثلی جنس نر بصورت کاهش در تعداد اسپرم،کیفیت پایین مایع سمینال،کاهش هورمون تستوسترون،کاهش سلول های رده اسپرم ساز وبسیاری مشکلات دیگر بروز می کند.از آنجا که بسیاری از این مشکلات به دلیل تولید بیش از حد رادیکال های آزاد در جریان دیابت وایجاد استرس اکسیداتیو می باشد،در این پژوهش بر آن شدیم تا آثار تجویزریشه کودزو را که دارای ویژگی های آنتی اکسیدان بر بافت تولید مثلی نر است را بررسی کنیم.

 

 دیابت

 

پیشینه، تعاریف و همه گیر شناسی

 

تاریخچه بیماری دیابت

 

دیابت در روزگار باستان شناخته شده بودو برخی پزشكان دوران باستان نشانه های آن را به خوبی توصیف و راه‌هایی برای درمان آن

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 پیشنهاد كرده بودند. اولین سند به دست آمده درباره دیابت ، پاپیروسی مربوط به 1552 سال پیش از میلاد است كه در سال 1862 میلادی در شهر باستانی تِبِس در مصر بدست آمده است دراین پاپیروس، پزشكی مصری به شرح بیماری مرموزی پرداخته است كه بیماران مبتلا به آن زیاد آب می‌نوشندو بیش از حد ادرار می‌كنند وآب بدنشان كم می‌شود و زودتر از بقیه مردم می‌میرند (5). اریتیوس(30-90 پس از میلاد)، پزشك یونانی ،در كنار پرادراری نشانه­ های دیگری از این بیماری از جمله تشنگی همیشگی و كاهش وزن را برشمرد. همچنین نام دیابت را كه به معنای « گذر كردن» یا« جریان پیدا كردن» است برای این بیماری برگزید. وی دیابت را پیامد آب شدن گوشت دست و پا و وادار شدن آن به ادرار می‌دانست. جالینوس(201-131 میلادی) پزشك سرشناس ارتش روم، براین باور بود كه این بیماری راز آلود از نارسایی كلیه ها پدید می آید تا نزدیک به دو هزار سال همه پزشكان چنین نظری را درست می‌دانتسند. دو پزشك بسیار حاذق و مشهور هندی در قرن پنجم میلادی، با چشیدن ادرار بیماران، به شیرین بودن آن پی بردند. مشهور است كه آنها برای تشخیص بیماران به دستشویی ها توجه می‌كردند و اگر مورچه‌ها در آنجا جمع می‌شدند می‌فهمیدند كه بیماری که در آن خانه زندگی می‌كند به دیابت مبتلا است. آنها برای اولین بارتشخیص دادند كه بیماران دیابتی دو دسته‌اند، دسته­ای از آنها چاق و دسته ای لاغرند. همچنین دریافتند كه كودكان مبتلا به دیابت عموما لاغر هستند. در قانون ابن سینا نیز به شیرین بودن ادرار بیماران دیابتی اشاره شده است . ابن سینا اولین پزشكی بود كه به دو عارضه بسیار مشهور بیماری دیابت یعنی ناتوانی جنسی و گانگرن یا قانقاریا اشاره كرده و استفاده از گیاهان مختلف موثر در كاهش شدت بیماری دیابت را پیشنهاد نموده است. نوشته های ابن سینا تا صد ها سال بدون تغییر دردانشكده های پزشكی مغرب زمین تدریس می‌شد (8).

 

در قرن شانزدهم، پزشكی سوئیسی به نام فون هوهنهایم پس از جوشاندن ادرار بیماران دیابتی متوجه ذرات سفیدی گردید كه به احتمال زیاد مواد قندی بود. ولی او آنها را نمك پنداشت و چنین استدلال كرد كه پرنوشی و پر ادراری بیماران دیابتی ناشی ازتجمع نمك در كلیه هاست (8).

 

صد سال بعد در قرن هفدهم توماس ولس پزشك انگلیسی، دوباره ادرار دیابتی را جوشاند و این بار شیرینی ماده سفید حاصله را تایید كرد و این حقیقت هزار ساله را كه ادرار بیماران دیابتی شیرین است، مجدداً اثبات نمود. در قرن هفدهم، پزشكی به نام توماس سیدنهایم برای اولین بار به این حقیقت اشاره كرد كه دیابت یک بیماری عمومی در تمام اعضای بدن است در قرن 18 ، پزشك و فیلسوف انگلیسی به نام متیو دابسون، برای اولین بار شرح داد كه علاوه بر ادرار، سرم بیماران دیابتی نیز شیرین است. در همین زمان جان روله لغت ملیتوس را كه در زبان یونانی به معنای عسل است به نام دیابت افزود. آسیب شناسی (پاتولوژی) دقیق دیابت تا قرن نوزدهم میلادی به درستی روشن نبود. در سال 1875 كلود برنارد فیزیولوژیست شهیر، گلیكوژن را به عنوان فراورده سوخت و ساز گلوكز در كبد معرفی و این مفهوم را عرضه كرد كه اختلال در سوخت و ساز گلوكز باعث بروز دیابت می‌شود. در سال 1869 پل لانگرهانس دانشمند بیست و دو ساله آلمانی، جزایر لانگرهانس را كشف كرد. پژوهشگران دیگر ناهنجاری جزایر لانگرهانس را در كالبد شكافی بیماران دیابتی كه جان باخته بودند. مشاهده نمودند سپس در سال 1889 اسكار مینورسكی و جوزف ون مرینگ پژوهشگران فرانسوی نشان دادند كه اگر لوزالعمده سگی را از بدنش بیرون آوردند نشانه های دیابت پدیدار شده و سگ به زودی می‌میرد (8).


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل : حق برکار درنظام حقوقی ایران و بین المللیپایان نامه ارشد رشته حقوق در مورد مقایسه تطبیقی بزه جاسوسی در حقوق کیفری ایران و فرانسه »