وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد رشته نساجی: تاثیر نمره نخ مونوفیلامنت و میزان کشیدگی نخ در خواص پارچه های فضادار

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
پارچه های فضادار در سالهای اخیر بعنوان محصولی جدید در میان سایر منسوجات معرفی گشته اند هرچند این تكنولوژی، روشی كاملاً جدید نبوده و از سالهای پیش وجود داشته است اما در چند سال اخیر توانستند بخش مهمی از تجارت منسوجات را كسب نمایند. پارچه های سه بعدی با روش های بافندگی متفاوتی تولید می شوند با این حال بافندگی حلقوی تاری بزرگترین تكنولوژی رقابتی جهت تولید پارچه های فضادار می باشد. این پارچه ها ساختاری با دو سطح حلقوی تاری هستند كه بوسیله نخهایی كه به نخهای فضادار تعبیر می شوند به یكدیگر اتصال یافته اند، هر دو سطح پارچه می تواند ازلحاظ تراكم، ساده یا طرح دار، مش (حفره های روی هر سطح) همانند یا متفاوت باشد هر دو سطح پارچه یا فقط یكی از آنها می تواند ساختاری باز، با اندازه های مختلف مش روی هر طرف باشد. ارتجاع این پارچه ها نیز با بكارگیری نخ الاستان كنترل می شود.
برای اتصال دو سطح پارچه بطور كلی از نخ مونوفیلامنت استفاده می شود پارچه های فضادار روی ماشینهای دو شانه سوزن بافته می شوند و با توجه به نوع تولید نیازمند حداقل ٤ شانه راهنما هستند فاصله بین شانه های سوزن در یک محدوده معین تنظیم می شود و برای انواع ماشینهای ساخته شده جهت تولید پارچه های فضادار فرق دارد عمدتاً این پارچه ها جهت كاربردهای خاص طراحی می شوند و می توانند شامل مواد گوناگونی وابسته به سطوح كاربردی مورد نظر باشند. انتقال رطوبت و هوا، وزن سبك ، نرمی و سازگار با پوست بدن، تولید تك مرحله ای، مقاومت فشاری خوب و قابلیت انعطاف پذیری، تعدادی از خواص ویژه پارچه های فضادار می باشد و بواسطه این محاسن عالی در مدت زمان كوتاهی توانستند جایگاه مناسبی در بازار منسوجات بدست آورند و جایگزینی برای چند لایه ها در ورزشها، پوشاك ایمنی (محافظتی)، بعنوان ساختمان اصلی كامپوزیتها و برای فیلترها و زمینه های پزشكی باشند.

با در نظر گرفتن مطالب گفته شده برای شناخت بیشتر این پارچه و روش های تولید آن، در فصل اول پروژه به بررسی روش های تولید پارچه های فضادار برای تهیه منسوجات سه بعدی پرداخته شده است در ادامه و در فصل دوم، به تولید پارچه های فضادار حلقوی تاری 

دانلود مقاله و پایان نامه

بوسیله ماشین راشل پرداخته شده ضمن اینكه در ارتباط با كاربردهای این پارچه ها بطور مفصل بحث می گردد با توجه به اینكه ویژگی فشردگی این پارچه ها یكی از رفتار های مهم آنان است در ابتدا خصوصیات مهم این منسوجات بیان شده و سپس مطالبی راجع به ضخامت و فشردگی با توجه به مقالات و تحقیقات صورت گرفته، خصوصاً تئوری فشردگی و روابط مربوطه بیان گشته است.

در فصل سوم، به چگونگی تهیه و تولید پارچه های فضادار و مشخصات آنان در ابتدا پرداخته شده و سپس به روش های انجام آزمایشات و شرح دستگاه های مورد استفاده همچون دستگاه ضخامت سنج و نفوذپذیری وسایش می پردازیم ضمن اینكه آزمایشات ابتدایی ضخامت – فشار با نمودارهای مربوطه نشان داده می شود.
در فصل چهارم، به تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از هر آزمایش با بهره گرفتن از جداول گزارش شده و نمودارها پرداخته می شود و در پایان این فصل به بررسی جدول آماری ANOVA و آزمون دانكن پرداخته شده است.
در فصل انتهایی پروژه نتایج كلی آزمایشات برای پارچه های فضادار مورد بررسی قرار گرفته، پیشنهادات پیرامون بحث ذكر شده و دورنمای كلی كار مشخص می گردد.
در پایان، تصاویر پارچه های فضادار تولید شده، تصاویر حاصله از آزمایش سایش پارچه و نیز ساختارهای لایه رو و زیر پارچه فضادار و اطلاعات دیگر ضمیمه شده است.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد رشته نساجی تکنولوژی: بررسی روش های تولید پارچه های فضادار در منسوجات فنیدانلود سمینار ارشد مهندسی نساجی: کاربرد کالای نساجی برای حفاظت از محیط زیست »