وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد رشته برق قدرت: ارزیابی قابلیت اطمینان بخش های تولید و انتقال برق

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


مهمترین وظیفه یک سیستم قدرت این است که بتواند تمام مصرف کننده ها، از کوچک تا بزرگ را در شبکه تحت پوشش قرار داده و انرژی الکتریکی لازم را تا حد امکان به صورت اقتصادی و با درجات خوبی از قابلیت اطمینان و کیفیت در اختیار آنها قرار دهد.
نتایج مطالعات قابلیت اطمینان می تواند به عنوان معیاری مناسب جهت سنجش میزان توانایی سیستم در تامین توان الکتریکی و برآورد معادل اقتصادی آن به کار برده شود. به عبارت دیگر قابلیت اطمینان یک سیستم قدرت بیانگر میزان اطمینان به عملکرد صحیح و مطلوب این سیستم در آینده و احتمال پاسخگوئی مطلوب این سیستم در سرویس دهی و انجام وظیفه از پیش تعیین شده می باشد.
شاخص های قابلیت اطمینان ابزاری در جهت اصلاح و بهبود بهره برداری و نیز معیاری جهت برنامه ریزی و گسترش شبکه می باشند.
بنابراین انجام مطالعات قابلیت اطمینان در هر سیستم قدرتی می تواند وضعیت سیستم را از لحاظ تامین انرژی الکتریکی مشترکین بیان کند. همچنین این مطالعات می توانند معیارهای مناسبی برای طراحی شبکه برای سال های آینده در اختیار برنامه ریزان سیستم قرار دهند.
در سال های اخیر مطالعات قابلیت اطمینان در سیستم های قدرت از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار شده است. در ایران نیز همزمان با این تغییرات مطالعات قابلیت اطمینان مورد توجه قرار گرفته و در سه سطح تولید، انتقال و توزیع فعالیت های مفیدی صورت گرفته است.
انجام مطالعات قابلیت اطمینان در یک شبکه این امکان را به مدیران آن می دهد تا علاوه بر تأمین میزان انرژی مورد نیاز مشترکین خود، بتوانند بهره برداری مطلوب تری از شبکه داشته باشند. شاخص های به دست آمده در مطالعات قابلیت اطمینان سیستم هرکدام به نوعی می تواند بیانگر ضعف و یا توانایی سیستم در نیل به اهداف فوق باشد. البته ذکر این مسئله حائز اهمیت است که این شاخص ها نه تنها جهت مقایسه طرح های مختلف بهره برداری شبکه می تواند به کار برده شود، بلکه به تنهائی نیز بیان کننده خصوصیات سیستم می باشد. به عنوان مثال شاخصی مانند EENS که بیان کننده میزان انرژی مورد انتظار تأمین نشده است می تواند به تنهائی با توجه به انرژی کل سیستم، شاخصی مناسب در بیان عدم توانائی شبکه در تأمین انرژی مورد نیاز باشد.

هرچند افزایش سرمایه گذاری در هرکدام از سطوح تولید، انتقال و توزیع می تواند وضعیت سیستم را از نظر قابلیت اطمینان بهبود بخشد، ولی از یک طرف امکان طراحی و بهره برداری از یک سیستم با قابلیت اطمینان 100% هرگز وجود ندارد. از طرف دیگر سرمایه گذاری بیش از حد می تواند به طور مستقیم تعرفه انرژی مصرف کنندگان را به طور غیرقابل قبولی بالا ببرد هرچند سیستم از نظر قابلیت اطمینان در 

پایان نامه

وضعیت خوبی قرار دارد. همچنین عدم سرمایه گذاری کافی نتیجه ای عکس را در بر خواهد داشت.

این پایان نامه در فصل های زیر خلاصه می شود:
فصل 1: کلیات قابلیت اطمینان سیستم های قدرت.
فصل 2: روش های محاسبه قابلیت اطمینان و آشنایی با نرم افزارهای مورد استفاده.
فصل 3: داده های مورد نیاز از دیدگاه قابلیت اطمینان.
فصل 4: محاسبه قابلیت اطمینان بخش تولید برق منطقه ای فارس.
فصل 5: محاسبه قابلیت اطمینان شبکه انتقال برق منطقه ای فارس.
فصل 6: نتیجه گیری و پیشنهادات.
در فصل اول به بررسی تعاریف اولیه قابلیت اطمینان و نحوه تقسیم بندی مطالعات در آن پرداخته شده و حوزه کار در این پایان نامه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در فصل دوم ابتدا به بررسی روش های مطالعه قابلیت اطمینان پرداخته شده و در ادامه نرم افزارهای مورد استفاده در مطالعات سطح تولید و انتقال که به ترتیب GENRAD و MECORE می باشند مورد بررسی قرار گرفته اند.
در فصل سوم داده های مورد نیاز از دیدگاه قابلیت اطمینان که شامل اطلاعات خروج اضطراری واحدهای تولید و خطوط انتقال می باشند جمع آوری شده اند. همچنین سایر اطلاعات مورد نیاز برای طراحی سیستم مانند اطلاعات رشد بار و تولید در سالهای آینده نیز مورد توجه قرار گرفته اند.
در فصل چهارم مطالعات سطح تولید مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر بررسی وضعیت موجود شبکه از دیدگاه قابلیت اطمینان، طرح های آینده افزایش تولید در این برق منطقه ای نیز بررسی شده و وضعیت بخش تولید با تحقق و یا عدم تحقق این طرح ها تعیین شده است.
در فصل پنجم نیز وضعیت شبکه انتقال برق منطقه ای فارس از دیدگاه قابلیت اطمینان مورد توجه قرار گرفته است. در این فصل نیز علاوه بر وضعیت موجود نگاهی نیز به طرح های آینده شبکه انتقال تا سال 1390 شده و وضعیت قابلیت اطمینان شبکه تولید و انتقال در سال 1390 با سال 1385 مورد مقایسه قرار گرفته است. در انتها نیز در فصل ششم نتیجه گیری و پیشنهادات لازم برای بهبود وضعیت قابلیت اطمینان برق منطقه ای فارس ارائه گردیده است.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد رشته برق کنترل: کنترل تطبیقی مقاوم پدیده سرج در کمپرسورهای گریز از مرکزپایان نامه ارشد برق مخابرات: بهینه سازی و شبیه سازی سیستم کنترل فعال نویز تک کاناله »