وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته شیمی طراحی فرآیندهای صنایع نفت: مدل سازی حلالیت گاز CO2 در مخلوط حلال های آمین دار

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


گاز طبیعی عمدتا دارای مقادیر متفاوتی از دی اكسید كربن می باشد. این گاز را اصطلاحا گاز ترش می نامند. گاز دی اكسید كربن باعث اشكالات فراوانی از جمله خوردگی می شود. بنابراین این گاز باید از جریان گاز حذف می شود . مهمترین روش در صنایع گاز برای جداسازی این گاز روش جذب همراه با واكنش شیمیایی توسط حلال های آلكانل آمین می باشد.

مهمترین آمین هایی كه در صنایع شیرین سازی گاز استفاده می شود عبارتند از MEA و MDEA و DGA و TEA و DEA. اخیرا برای بهبود راندمان جذب از مخلوط حلال ها با تركیب درصد های مختلف نیز استفاده می شود. مدل های گوناگونی برای تخمین ضریب فعالیت كه یكی 

پایان نامه

 

از مهمترین پارامترها در تعادل فازی می باشد ارائه شده اند.

فصل اول: کلیات
گاز طبیعی عمدتا دارای مقادیر متفاوتی از دی اكسید كربن می باشد. این گاز را اصطلاحا گاز ترش می نامند. گاز دی اكسید كربن باعث اشكالات فراوانی از جمله خوردگی می شود. بنابراین این گاز باید از جریان گاز حذف می شود. مهمترین روش در صنایع گاز برای جداسازی این گاز روش جذب همراه با واكنش شیمیایی توسط حلال های آلكانل آمین می باشد.
مهمترین آمین هایی كه در صنایع شیرین سازی گاز استفاده می شود عبارتند از MEA و MDEA و DGA و TEA و DEA و… كه هر كدام خواص مختلفی در جذب گازهای مختلف دارند. اخیرا برای به بود راندمان جذب از مخلوط حلال ها با تركیب درصد های مختلف نیز استفاده می شود. مدل های گوناگونی برای تخمین ضریب فعالیت كه یكی از مهمترین پارامترها در تعادل فازی می باشد ارائه شده اند ولی در مورد مدل های مخلوط حلال ها هنوز توسط دیگر محققان كار می شود. در ا ین تحقیق هدف استفاده از مدل های غیرالكترولیت برای تشریح و بیان سیستم های مخلوط الكترولیتی ارائه شده كه برطبق این ایده مدل UNIQUAC-NRF برای سیستم های مختلف آمینی MEA – H2O-CO2،MEDA-H2O-CO2 و MDEA-MEA H2O-CO2 در محدوده درجه حرارت های 40 و 60 و 80 و 100 درجه سانتیگراد به كار رفته و با بهره گرفتن از یک برنامه بهینه سازی پارامترهای تنظیمی مدل به دست آورده شدند. نتایج حاصل از مدل با پارامترهای بدست امده در مقایسه با كار دیگر محققان از دقت نسبتا خوبی برخوردار است.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد مهندسی شیمی مهندسی فرآیند: کاربرد MTBE به عنوان جایگزین تترااتیل سرب در بنزینسمینار ارشد مهندسی شیمی محیط زیست: روش های بیولوژیكی در حذف سولفور از گاز طبیعی »