وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد مهندسی نساجی علوم الیاف: پوشش فیلترهای پنبه ای با نانو لایه Tio2

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


ضرورت انجام تکمیل های ضد باکتری
رشد میکروارگانیزم ها روی منسوجات می تواند روی عملکرد، بهداشت و ظاهر آنها تأثیر بگذارد. بیشترین مشکل ناشی از این میکروارگانیسم ها، قارچ ها و باکتری ها هستند. قارچ ها باعث ایجاد مشکلاتی چون رنگ پریدگی، لکه های رنگی و خسارت به کالای نساجی می شوند. باکتری ها مثل قارچ ها به الیاف صدمه نمی زنند اما می توانند بعضی خسارت ها به الیاف، بوهای ناخوشایند و احساس لیزی لجن مانندی را در سطح منسوج ایجاد کنند.
اغلب اوقات قارچ و باکتری یک رابطه همزیستی روی پارچه تشکیل می دهند. مواد اضافه شده به الیاف مثل روغن های روان کننده، آنتی استاتیک ها، مواد تعاونی پایه طبیعی (مواد آهاری، غلظت دهنده ها و بهبود دهنده های زیردست) یک منبع غذایی را برای میکروارگانیزم ها آماده می کنند.
تکمیل های ضد میکروبی برای پارچه های صنعتی که در معرض هوا قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است. پارچه های مورد استفاده برای سایبان ها، پرده ها، خیمه ها، روکش های برزنتی، طناب و مشابه این ها به محافظت در برابر فاسد شدن و کپک زدن نیاز دارند. لوازم و اثاثیه خانگی مثل فرش، پرده حمام، پارچه های تشکی بارها تکمیل های ضد میکروبی را دریافت می کنند. پارچه ها و لباس های حفاظتی که در مکان هایی که احتمال خطر عفونت و آلودگی از عوامل بیماری زا در آنجا وجود دارد (بیمارستان ها، پرورشگاه ها، مدارس و هتل ها) می توانند از تکمیل های ضدمیکروبی بهره مند شوند.

استفاده از تکمیل های ضد میکروبی برای جلوگیری از بوهای نامطبوع روی لباس های زیر، جوراب و لباس های ورزشی یکی از نیازهای مهم 

پایان نامه

بازار فروش می باشد. بو، به وسیله تجزیه عرق بدن توسط باکتری ها تولید می شود و کنترل رشد باکتری ها با تکمیل های بهداشتی، مشکل را کاهش و یا باعث برطرف شدن آن می شود.

خصوصیات تأثیر تکمیل های ضد میکروبی
سرعت رشد میکروب ها می تواند به صورت مبهوت کننده ای سریع باشد. برای مثال جمعیت باکتری ها تحت شرایط ایده آل (PH=5-9, 36-40 درجه سانتی گراد) هر 20 تا 30 دقیقه دو برابر خواهد شد. در این سرعت، یک سلول باکتری می تواند به 1048576 سلول، فقط در مدت 7 ساعت افزایش پیدا کند. بنابراین تکمیل های ضدمیکروبی باید واکنش سریعی برای اثرگذاری داشته باشند. افزایش شروع سریع واکنش، یکی از معیارهای مهم برای تکمیل ضدمیکروبی است.
مواد ضدمیکروبی باید میکروب ها را بکشد یا باعث توقف رشد آنها شود و این خاصیت را در چندین مرحله شست و شو یا در معرض محیط قرار گرفتن حفظ نماید. همچنین باید برای استفاده تولید کننده و پوشیدن مصرف کننده بی خطر بوده و پایین ترین اثرات محیط زیستی را دارا باشد.
تکمیل های ضدمیکروبی باید دارای استفاده آسان در ماشین های نساجی و سازگاری با بقیه مواد تکمیلی مورد استفاده باشد و اگر اثری ناسازگار با خصوصیات پارچه مثل راحتی پارچه دارد، این اثر کوچک باشد و همچنین باید قیمتش پایین باشد.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد نساجی تکنولوژی: اثر تراکم شیارهای غلتک سولو بر کیفیت نخ سولوی تولیدیسمینار ارشد مهندسی نساجی تکنولوژی نساجی: بهینه سازی فرآیند بافندگی حلقوی پودی »