وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد مهندسی نساجی علوم الیاف: روش های جدید تکمیل ضد میکروب کالای پشمی

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
انفجار جمعیت و آلودگی محیط زیست در چند سال اخیر، محققان را وادار به جستجوی روش هایی بهداشتی و ایمن جهت تولید محصولات مناسب جهت بهزیستی انسان ها نموده است. منسوجات در زندگی روزمره انسان ها به طور گسترده ای به کار می روند و به همین دلیل نیاز به تکمیل های محافظ انسان در برابر میکروب ها ضروری است. سطح تماس وسیع و توانایی حفظ رطوبت منسوجات، آنها را جهت رشد و تکثیر باکتری ها مستعد می سازد. لباس ها و دیگر منسوجات توانایی حمل میکروارگانیسم های بیماری زا یا میکروارگانیسم هایی که تولید بوی نامطبوع می کنند و کپک ها را داشته و در تماس بودن این موجودات ذره بینی با بدن انسان شرایطی مناسب را جهت رشد و تکثیر این عوامل ناخواسته مهیا می سازد، چرا که اکسیژن و رطوبت از هوا، گرما از بدن انسان و ماده غذایی نیز از ریزش پوست، برای آنها فراهم می شود. یکی دیگر از عواملی که باعث گسترش تولید منسوجات مقاوم در برابر میکروب ها شده است تقاضای روزافزون این گونه تولیدات از طرف مصرف کنندگان است و همین عامل باعث شکل گیری روش های متنوع تکمیل ضد میکروب هم برای محافظت از مصرف کنندگان در مقابل باکتری، امراض قارچی و دیگر موجودات ذره بینی و هم جهت محافظت از منسوجات (تخریب توسط کپک و پوسیدگی توسط قارچ) شده است که در این سمینار به بررسی برخی از این روش ها پرداخته شده است.

فصل اول: کلیات

 

پایان نامه

 

پروتئین های موجود در الیاف طبیعی پروتئینی بر اثر پلیمریزاسیون آمینواسیدها به وجود می آید و دارای فرمول کلی زیر هستند:
H2N-R-(CO-NH-R)n-COOH
همان طور که مشاهده می شود پیوندهای پپتیدی  – CO – NH –  آمینواسیدها را به یکدیگر مربوط می سازد. در پروتئین ها گروه جانبی R متفاوت بوده و تفاوت در مقدار و نحوه قرار گرفتن این گروه های جانبی، خواص پروتئین هایی مثل کراتین (پشم) را مشخص می نماید. جدول 1-1 درصد گروه های جانبی مختلف ® را در کراتین (پشم) نشان می دهد.
بین ماکرومولکول های پروتئین ممکن است پیوندهای زیر وجود داشته باشد:
1) پیوند هیدروژنی: این نوع پیوند بین گروه های – NH – و – CO – و همچنین بین گروه های هیدروکسیل برقرار می گردد.
2) پیوند یونی: این پیوند بین گروه های جانبی اسیدی و بازی تشکیل شده و زنجیرها را از طریق نیروی الکتروالانس به یکدیگر مربوط می سازد.
3) پیوند سیستئین: این پیوند از نوع کووالانت بوده و بسیار قوی است. پیوند سیستئین زنجیرها را به یک شبکه واحد تبدیل می کند. این نوع پیوند دارای ساختمان زیر است:
O=C , H – N >CH – CH2 – S- S- CH2- CH>C=O , N – H
بخش عمده پشم را کراتین تشکیل می دهد. درصد گروه های جانبی مختلف این پروتئین در جدول 1-1 نشان داده شده است. تصویر پراش اشعه ایکس نشان می دهد که کراتین ممکن است دارای دو نوع ساختمان بلورین متفاوت باشد. پشم معمولی دارای ساختمانی به نام کراتین آلفا است که در آن زنجیرهای مولکولی به شکل مارپیچ (حلزونی) قرار دارند ولی چنانچه لیف پشم کشیده شود یک تغییر برگشت پذیر و تدریجی صورت می گیرد و تصویر پراش اشعه ایکس متفاوتی در مقایسه با کراتین آلفا حاصل می گردد که به آن کراتین بتا گفته می شود.
الیاف پشم دارای سطح قاعده تقریبا دایره ای شکل هستند و از طرف ریشه به رأس ظریف می شوند. بیشتر حجم لیف پشم از سلول های کورتیکال تشکیل می شود که در داخل هرکدام یک ساختمان فیبریلی وجود دارد و فیبریل ها ممکن است کورتیکال را به یکدیگر مرتبط سازند.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد مهندسی نساجی: بررسی روش های مختلف مقاوم سازی الیاف پشم در برابر آتشپایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت : بررسی تاثیر ابعاد اصلی شغل بر میزان تعهد سازمانی كاركنان سازمان تامین اجتماعی »