وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد مهندسی شیمی نساجی: رنگبری پساب رنگرزی با استفاده از فتوکاتالیست ها

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


صنعت نساجی مصرف كننده بزرگی در رنگها است. و در آن با یک رنج وسیعی از مواد شیمیایی معین برای رنگ های مختلف و اتمام مراحل استفاده می كنند. اصلی ترین رابطه محیطی كه به استفاده از رنگها مربوط می شود از بین رفتن آنها در طول مرحله رنگرزی است. در نتیجه فاضلابهای نساجی با یک نیاز بالا شیمیایی به اكسیژن، توانایی تخریب یا تجزیه توسط باكتریها به مقداركم و به مقدار بالایی از نمك و رنگ توصیف م یشود و اگر در محیط بدون هیچ واكنشی آزاد شود بسیار مضر و خطرناك است.
به دلیل پیچیدگی و تنوع رنگها كه در مراحل رنگرزی استفاده می شود یافتن یک واكنش منحصر به فرد كه حذف كامل تمام انواع رنگ را تضمین كند، دشوار است. ثابت شده است كه مراحل زیستی در حضور یا عدم حضور اكسیژن باید كافی و مناسب باشد و فقط رنگها م ی توانند از توسعه و انتشار باكتریها كه عملكرد مناسب آنها را كاهش می دهد جلوگیری كنند. روش های فیزیكی رنگ زدایی شامل روش های مختلف انعقاد یا بستگی، جذب سطحی بر كربن فعال شده، زغال سنگ و جمع آوری مواد بی ارزش

طبیعی مثل گرد و خاك یا پسماندهای میوه می شود.

 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

بزرگترین مانع و شكل این روشها این است كه آنها با انتقال مواد آلوده به صورت دیگر و یا با متمركز كردند آنها بجای نابود كردنشان عمل می كنند. در میان روش های جدید اكسیداسیون یا مراحل پیشرفته اكسیداسیون (AOPS) فتوكاتالیستهای جوراجور به عنوان یک متغیر یا یک مكمل به آب قراردادی و روش های واكنش فاضلاب عمومی اضافه می شود. در موارد زیادی عملكرد مناسب تخریب فتوكاتالیكی بر رنگهای ریاكتیو یا آزو (azo) ثابت شده است. اما مطالعات كمی به رنگهای كاتیونی مثل متیلن آبی اختصاص داده شده.
اگرچه آنها اثر ضعیفی بر روی الیاف طبیعی دارند ولی بر روی الیاف آكریلیک كه بطور وسیعی در پتوهای صنعتی، فرش ها، جوراب بافی، اجناس، بافته های تزئینی، كاغذ و محصولات چوبی بسیار مؤثر است. این رنگها توسط قدرت اثر رنگ خیلی قوی، برجستگی، روشنایی و خواص ثبات عالی آنها طبقه بندی می شوند.
در میان تمام كاتالیستهای آزمایش شده دی اكسید تیتانیوم به دلیل فعالیت زیاد فتوكالیكی، ثبات بالا، اثر غیرمحیطی و قیمت پایین پرمصرف ترین است TiO2 را می توان به عنوان پودر یا ثابت شده در پایه های مختلفی مثل سلولز، شیشه، كوارتز و استیل ضد زنگ بكار برد.
اخیراً پلتن اتال استفاده و عملكرد كاغذ فتوكاتالیک را كه قابل انعطاف و ربایش است مورد بررسی قرار داده است. بعلاوه سلولز خالص یک ثبات نوری را نشان می دهد وقتی كه با كاتالیست استفاده شود كارایی تخریب فتوكاتالیک بالا می رود.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مهندسی نساجی: بهینه سازی فرآیند تکمیل پارچه های پنبه و پلی استرسمینار ارشد مهندسی نساجی علوم الیاف: آخرین روش های به کار رفته در تهیه پارچه های ضدآب »