وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد رشته برق قدرت: بهبود کیفیت توان برای صنایع فولاد با استفاده از عناصر FACTS

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


– هدف
اهداف مورد نظر در پروژه حاضر را می توان به چهار دسته كلی تقسیم نمود.
الف: بهبود كیفیت توان در شبكه توزیع اطراف نواحی صنعتی هارمونیک زا:
باید اشاره نمود كه در كنار عوامل سنتی كاهنده كیفیت توان (مثل صاعقه، كلیدزنی – قطع و وصل بانك های خازنی و غیره) پدیده های دیگری نیز از قبیل كمبود (فلش ) ولتاژ (sag)، بیشبود ولتاژ (swell)، موج ضربه ای (Impulse)، هارمونیک ها (Harmonics)، مطرح می باشند . این پدیده ها نه تنها برروی مشتركین بلكه برروی تجهیزات شركت های توزیع نیروی برق نیز می توانند اثرات سوئی مانند عملكرد نامطلوب سیستم های كنترل راه دور (remote)، افزایش دمای كابلها، افزایش تلفات فوكو ، عملكرد نامطلوب تجهیزات حفاظتی، خطا در قرائت كنتورها و… ایجاد کنند.
ب: جبرانسازی توان راكتیو جهت افزایش ظرفیت خط انتقال:
باید متذكر شد كه مصرف توان راكتیو در شبكه اجتناب ناپذیر است. انتقال انرژی راكتیو، انتقال جریان الكتریكی است و انتقالش نیازمند به كابل با سطح مقطع بزرگتر، دكل های فشار قوی و در نتیجه هزینه های مازاد است. همچنین افزایش تلفات الكتریكی و كاهش راندمان شبكه را نیز به همراه دارد.
در مواردی مانند كاربرد عناصر الكترونیک قدرت و متعادل سازی بارهای نامتعادل، حتی انتقال انرژی راكتیو هم كارساز نبوده و باید انرژی در محل تولید گردد.
ج: بهینه سازی هزینه انرژی و برگشت سریع سرمایه با جبرانسازی توان راكتیو:
این بحث در اثر توجه شركتهای برق به عدم تساوی مصرف كننده ها، از دید توان اكتیو و راكتیو، آغاز گردید. بعنوان مثال ، یک مصرف كننده كه 10kw برق را برای لامپ روشنایی مصرف می كند با یک مصرف كننده صنعتی که 10kw برای جوشكاری مصرف می كند از دید شركت برق یكسان نیستند ولی هر دو هزینه برق پرداخت كنند. در حالی كه دستگاه جوشكاری مشكلات متعددی نظیر نوسانات ولتاژ، صدمه به لوازم برقی و… را همراه دارد.

در اینجا بود كه موضوعی بنام كیفیت مصرف برق مطرح شد كه در آن هزینه پرداختی مصرف كنندگان فقط به توان اكتیو و راكتیو آنها 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

بستگی ندارد و به نحوه مصرف برق نیز بستگی دارد.

از طرف دیگر مصرف كنندگان برق نیز باتوجه به اینكه دستگاه های برقی روز به روز حساستر می شوند، نیاز به برق سالمتر و با كیفیت بهتر دارند كه در دهه اخیر مصرف كنندگان نیز مدعی خرید برق با كیفیت مورد نظر خود هستند و این موضوع بحث كیفیت توان را جدی تر نموده است.
د: افزایش تولید و بهره وری در كارخانجات فولاد:
با مجزا نمودن تغذیه بار كوره ها از شبكه سراسری كه عمدتاً توان راكتیو می باشد و لذا اجتناب از ایجاد پست فشار قوی جدید مختص این كارخانجات، به مراه استفاده موثر از ظرفیت كابلهای تغذیه ترانس كوره جهت انتقال حداكثر توان راكتیو تا حد تحمل حرارتی و لذا كاهش زمان ذوب و نیز كاهش مصرف الكترود كوره، كارخانجات صنعتی را وادار به استفاده از لوازم الكترونیک قدرت نوین نموده است.
وسایل ساخته شده به این منظور (جلوگیری از اختلالات كیفیت توان ) در سالهای اخیر مبتنی بر تكنولوژی الكترونیک قدرت بوده و مبدلهای منبع ولتاژ و كنترلهای خاص با توانایی حذف و مجزا ساختن اغتشاشات، بكار گرفته شده اند.
– مراحل انجام پروژه:
در راستای انجام پروژه بنیادی حاضر مراحل زیر برای آن در نظر گرفته شده است.
مرحله اول: در این مرحله به مطالعه شبكه های هارمونیک زای صنعتی و خصوصیات آنها و مشكلات ایجاد شده توسط آنها پرداخته خواهد شد.
مرحله دوم: با توجه به مطالعات مرحله قبل و جمع آوری اطلاعات مربوطه، طراحی بهینه جبرانساز SVC برای فولاد اهواز انجام خواهد شد. همچنین به اختصار تجهیز STATCOM و كارایی آن در مقابل اغتشاشات هارمونیک و فلیكر مطالعه می شود.
مرحله سوم: در این مرحله پاسخ تجهیزات STATCOM و SVC در برابر اغتشاشات فلیكر و اعوجاج هارمونیكی مدلسازی و مقایسه شده و كارائی SVC اجرا شده در عمل بررسی می گردد.
مرحله چهارم: با استناد بر مطالعات فصول قبل و با مقایسه سایر پارامترها، با بهره گرفتن از سایل اندازه گی خاص، كارائی سیستم SVC در عمل اثبات می شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مهندسی برق مخابرات: تحلیل و طراحی آنتن هوشمند آرایه فازی مسطحسمینار ارشد مهندسی برق قدرت: جایابی بهینه DG با هدف کاهش تلفات توان و بهود رگولاسیون ولتاژ »