وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد مهندسی شیمی طراحی فرایند: بررسی کیفی علل ترک در سیلر درزگیرهای مصرفی در خودروسازی ها

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
در كلیه تجهیزات صنعتی هر جا كه محل اتصال دو فلز به یكدیگر توسط جوش، پرچ و غیره می باشد شیار یا درز ایجاد شده در محل اتصال بدلیل فرورفتگی و هم تراز نبودن با بقیه سطوح به هنگام رنگ آمیزی پوشش كمتری را به خود می گیرد و احتمال شروع خوردگی از این مناطق بسیار بیشتر خواهد بود. لذا قبل از اعمال رنگ نهائی، این شیارها توسط موادی بعنوان درزگیر یا سیلر به معنای آب بندی كننده پر می شوند و سپس رنگ نهائی اعمال می گردد.
بدلیل اتصالات مختلفی كه در بدنه اتومبیل وجود دارد، درزگیری یا سیلركاری آن از اهمیت زیادی برخوردار است و همواره در خطوط رنگ، ایستگاه هایی به اعمال درزگیر و پخت آن (كوره درزگیر) اختصاص دارد. به همین دلیل مواردی چون چسبندگی خوب درزگیر به سطح زیرین، پخت كامل و خواص كیفی آن نیز اهمیت بیشتری خواهند یافت.

از آنجا كه وجود ترك در درزگیر علاوه بر ایجاد شرایط برای نفوذ آب و خوردگی از ایرادات ظاهری خودرو نیز محسوب می شود رفع این عیب از اهمیت مضاعفی برخوردار می گردد. همانطور كه در این تحقیق نشان داده خواهد شد این عیب می تواند علامت وجود عیوب دیگری نظیر عدم پخت كامل و افت دیگر خواص سیلر درزگیر نیز باشد.

پایان نامه

 

 

 

فصل اول: سیلانت ها
1-1- تعریف سیلانت ها و انواع آن
Sealing به معنای بستن، درزگیری و آب بندی كردن وسیلانت یا سیلر (Sealer) به معنای درزگیر و آب بندی كننده می باشد.
سیل كردن اصولا تدبیری است برای بستن یک شكاف یا آب بندی كردن یک اتصال در مقابل نفوذ سیالات (اعم از مایعات و گازها) سیلرها بطور كلی در دو گروه طبقه بندی می شوند:
سیلرهای استاتیك: وقتی كه سیلر بین دو سطحی كه نسبت به یكدیگر حركت نمی كنند اعمال می شود.
سیلرهای دینامیك: وقتی سیل كردن بین دو سطحی انجام می شود كه بین آن دو حركت نسبی وجود دارد مثلا حركت گردشی یک شفت نسبت به هوزینگ یا حركت رفت و برگشتی یک پیستون در یک سیلندر.
سیلرها یا درزگیرها در خودروسازی براساس محل اعمال آنها به سه گروه تقسیم می شوند. این سه گروه در جدول 1-1 نشان داده شده اند.
همانطور كه ملاحظه می شود خواصی كه هر گروه از درزگیرها باید داشته باشند، تا حدود زیادی به محل اعمال و كاربرد آنها مرتبط است.
درزگیرهای گروه اول كه در خط ساخت بدنه استفاده می شوند به اسم درزگیر نقطه جوش شناخته می شوند. این درزگیرها بین دو ورق فلزی قبل از انجام در عملیات نقطه جوش با داغ كردن دو فلز ذوب آنها چسبندگی و اتصال ایجاد می شود. این درزگیرها در مكان هایی كه عدم نفوذ آب از محل اتصال دارای اهمیت است بكار می رود. روش كار بدین صورت است كه ابتدا بوسیله گان مخصوص و باكمك پمپ و فشار هوا درزگیر را روی سطحی كه می بایست نقطه جوش شود قرار می دهند سپس عملیات جوشكاری انجام می شود. از آنجا  كه این نوع درزگیر هادی جریان الكتریسیته است مشكلی برای عملیات جوشكاری یا استحكام جوش نهایی بوجود نخواهد آورد. این گروه درزگیر انواع مختلفی دارد چنانچه در تركیبات آن از گوگرد استفاده شود حین عملیات جوش ایجاد گاز سولفید هیدروژن می كند كه بد بو و سمی است لذا عملیات می بایست زیر هود انجام شود و تهویه كارگاه مناسب باشد در غیر اینصورت می توان از انواع غیر گوگردی استفاده نمود. این نوع درزگیر در حال حاضر در ایران تولید نمی شود و عمده كارخانجات خودروسازی این محصول را از شركت شیمیایی هنكل تهیه می كنند. این درزگیر پس از قرار گرفتن در كوره E D در خط رنگ جامد شده و پس از پخت به استحكام لازم می رسد.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد مهندسی شیمی طراحی فرآیند: مطالعه فرایند ISOMAX و بررسی مدلسازی سینتیکی واکنشپایان نامه ارشد مهندسی شیمی محیط زیست: مدلسازی انتشار گاز کلر در تاسیسات تصفیه خانه ها »