وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد رشته برق قدرت: انتخاب بهینه انواع تولید پراکنده برق در شبکه های توزیع

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


از زمانی كه بحث مولدهای پراكنده در نقاط مختلف دنیا رواج یافته، تاكنون مباحث زیادی در این خصوص مفتوح مانده است و با توجه به جدید بودن ایده بكارگیری گسترده از این واحدها و نحوة مشاركت بخشهای غیر دولتی و همچنین نحوة حمایت دولت برای بهره برداری از آنها این بحث هنوز بصورت قانونی مدون استخراج نگردیده است. سازندگان اصلی این نوع مولدها همواره به دنبال كاهش هزینه های مربوط به طراحی، ساخت و خدمات پس از فروش بوده اند. در حال حاضر بدلیل بكارگیری تكنولوژیهای جدید، برخی از انواع این مولدها همچنان دارای سرمایه گذاری پایه اولیه بالایی بوده و قیمت تمام شده برق تولیدی آنها قابل رقابت با رویه های جاری نیست. بایستی توجه داشت كه این مولدها دارای امكانات و مشخصات ویژه ای هستند كه قیاس آنها را با سایر واحدهای تأمین كننده برق امكان پذیر می سازد. در حال رشدی معادل 4/7 درصد برای مصرف انرژی برق (بطور متوسط) در اكثر كشورهای جهان تعیین شده است. كه البته طبق اظهار نظر مسؤلان این روند در كشور، دارای رشد حدود 8% سالیانه است. با توجه به راندمان حدود 50% نیروگاه ها (سیكل تركیبی) و مد نظر قراردادن این موضوع كه تلفات ناشی از انتقال انرژی و توزیع آن رقمی معادل 10 الی 15 درصد را در بردارد تأمین مازاد نیاز انرژی به معنای استفاده فراوان از منابع انرژی فسیلی است.

جهت رفع این نقیصه استفاده از انرژیهای نو و تجدید پذیر و همچنین ایجاد یک الگوی مصرف مناسب به همراه تجدید ساختار در صنعت برق با بهره گیری از مولدهای پراكنده، راهكارهای با ارزش و مهم محسوب میشوند. در اكثر كشورهای جهان كه بهای انرژی دارای ارزش واقعی نیست مصرف بی رویه از آن هزینه های فراوانی در بردارد. در حال حاضر در كشور ما بدلیل ارزان بودن قیمت سوخت، علاوه بر عدم ارزش انرژی گرمائی تولیدی برای واحدها و مصارف مختلف، مصرف انرژی هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نكرده است. مولدهای پراكنده ای كه در ادامه از آنها صحبت به میان خواهد آمد علاوه بر حفظ منابع انرژی و جلوگیری از اتلاف آن، بدون داشتن آلاینده های زیست محیطی و صوتی شرایط حفظ محیط زیست را نیز فراهم می سازند.

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

 

از لحاظ بعد تاریخی تولید كننده های برق به صورت پراكنده بودند و به طور محلی مورد استفاده قرار می گرفتند. بعدها به دلایل اقتصادی و تكنیكی تمركز تولید بیشتر شد، تا به حالت امروزی در آمد. در عصر حاضر به دلایل متعددی تولید در حال تغییر ماهیت به تولید پراكنده می باشد. طبق پیش بینی انسیتیتو تحقیقات برق آمریكا تا سال 2010 حدود 25% تولید به صورت تولید پراكنده خواهد بود و نیز طبق پیش بینی مؤسسه گاز طبیعی آمریكا تا سال 2010 حدود 30% تولید به صورت پراكنده خواهد بود.
در ادامه ما به بحث شرایط اقلیمی كشور ایران می پردازیم. كشور ایران 1648195 كیلومتر مربع وسعت دارد و در غرب قاره آسیا واقع شده و جزء كشورهای خاورمیانه محسوب می شود. در مجموع محیط ایران 8731 كیلومتر می باشد. حدود 90 درصد خاك ایران در محدوده فلات ایران واقع شده است. بنابراین ایران كشوری كوهستانی محسوب می شود. بیش از نیمی از مساحت ایران را كوه ها و ارتفاعات، یک چهارم را صحراها و كمتر از یک چهارم را اراضی قابل كشت تشكیل می دهند. ایران دارای آب و هوای متنوع و متفاوت است و با مقایسه نقاط كشور این تنوع را بخوبی می توان مشاهده كرد. میزان تفاوت و تركیب گوناگون عوامل اقلیمی كه خود ناشی از تفاوت موقعیت جغرافیایی مناطق مختلف است، حوزه های اقلیمی متفاوتی در جهان پدید آورده كه هر یک ویژگیهای خاصی دارد. محیط زیست، شهرها و حتی بناهای مربوط به این حوزه های اقلیمی، ویژگیهای خاصی متناسب با شرایط اقلیمی خود به دست آوردهاند. بدین منظور، نخست به تقسیمات اقلیمی در سطح جهان و ایران اشاره نموده و سپس به انتخاب ده شهر در مناطق مختلف اقلیمی ایران پرداخته میشود.
در ادامه به تعیین هزینه تولید برق از یک نیروگاه تولید پراکنده می پردازیم که یكی از عوامل مهم به هنگام استفاده از یک تکنولوژی DG، هزینه می باشد. بهرحال تعیین هزینه یک تكنولوژی DG اغلب پیچیده می باشد. علاوه بر هزینه یا سرمایه اولیه تجهیزات، نیروی كار و دیگر مخارج مربوط به نصب، بهره برداری و تعمییرات تجهیزات نیز وجود دارد. همچنین هزینه برق تولیدی توسط تكنولوژی DG می تواند برآورد و با قیمت موجود پرداخت شده برای برق شبكه قدرت مقایسه شود. هزینه تجهیزات برای تكنولوژیهای DG اغلب بر حسب هزینه آنها در هر كیلووات از برق تولیدی و یا دلار بر كیلووات، قیمت گذاری می گردد. برای انتخاب یكی از انواع مختلف نیروگاه های تولید پراکنده عوامل مختلفی وجود دارد تا مشخص شود كدام نیروگاه برای وضعیت ویژه مناسب تر می باشد. كه این عوامل در فصل چهارم به تفصیل تشریح گردیده است. در پایان با بهره گرفتن از نرم افزار HOMER به مدلسازی سیستمهای تولید پراکنده کوچک می پردازیم که این نرم افزار قابلیت انتخاب بهینه هیبرید انواع تولید پراکنده را دارا می باشد.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته برق الکترونیک: طراحی سخت افزار ونرم افزار برد DSP جهت TRAUسمینار ارشد رشته برق مخابرات: مدیریت پهنای باند در هسته شبكه های نسل آینده مبتنی بر IP/MPLS »