وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود سمینار ارشد مهندسی نساجی: مرسریزاسیون و اولتراسونیک در نساجی

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
یکی از عملیاتی که روی پنبه انجام می شود، عمل مرسریزه می باشد که شامل تماس پنبه (اعم از نخ یا الیاف یا پارچه) با محلول سود سوزآور و سپس شستشوی محصول در محلول رقیق اسید و سپس آب سرد به منظور خنثی کردن قلیایی و سرانجام خشک کردن محصول است. بر اثر مرسریزاسیون درخشندگی و جلای پنبه افزایش می یابد و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن تغییرات زیادی پیدا می کند.
معمولا پارچه های مرغوب پیراهنی، رومیزی، ملحفه ای همچنین نخ های قرقره مرسریزه می شوند. لذا با توجه به اهمیت زیاد این پروسه تلاش هایی جهت کاهش مدت زمان عملیات مرسریزاسیون، کاهش میزان مصرف سود و حصول نتایج بهتر در حین عملیات انجام پذیرفته و نیز در حال انجام می باشد.
بدین منظور استفاده از محیط دیگری غیر از محیط مائی همچون محیط حاصل از امواج مافوق صوت مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفته است که به دلیل استفاده از این امواج در حین مرسریزاسیون، بتوان با صرف زمان کوتاه تر و غلظت سود کمتر به همان تغییرات ساختاری روش های معمول مرسریزاسیون برسیم که این ها سبب هزینه کمتر و اقتصادی شدن پروسه و احتمالا حصول نتایج بهتری می گردد.
فصل اول:
1- کالای پنبه ای
1-1- پنبه و ساختار سلولزی

الیاف پنبه در اصل پرزها یا به عبارتی الیافی هستند که از گیاه پنبه گرفته می شوند. به طور کلی عرض موجود برای الیاف پنبه به صورت میانگین 12 تا 20 میکرومتر می باشد که به صورت روبان شکل موجود دارد و زمانی که تیوپ درونی ماده جمع و خشک می شود باعث 

پایان نامه

تولید تاب بر لیف گردیده و حالت روبان شکلی را ایجاد می نماید تعداد این تابها را به طور میانگین می توان متفاوت بین چهار تا شش تاب در هر میلی متر دانست.

الیاف پنبه از سه بخش تشکیل شده اند که عبارتند از:
– دیوار اولیه: با ضخامت کمتر از 0/5 میکرومتر، از فیبریل هایی تشکیل می شود که حول محور لیف به طرف راست و چپ پیچ می خورند. این فیبریل ها زاویه ای حدود 70 درجه با یکدیگر می سازند. دیواره اولیه را سلولز، پکتین، واکس ها و مواد معدنی تشکیل می دهند.
– دیواره ثانویه: در ساختمان تک سلولی پنبه که از یک سری سیلندرهای متحدالمرکز تشکیل شده است اولین لایه دیواره ثانویه است. لایه های فیبریلی دیواره ثانویه با یکدیگر زاویه 30 درجه ساخته و مثل فیبریل های دیواره اولیه با تعویض جهت حول محور لیف پیچ می خورند. ضخامت دیواره ثانویه برابر با 3 – 5 میکرومتر می باشد که به سه لایه تقسیم می شوند S1,S2,S3 که در این تقسیم بندی لایه ای که اکثریت ضخامت را در برگرفته است S2 بوده که دارای ضخامت 2 تا 4 میکرومتر می باشد.
این لایه از لاملایی از دسته فیبریل های نانویی که دارای اتصال با یکدیگر هستند تشکیل شده است و دارای آرایش یافتگی متفاوتی نسبت به محور لیف می باشند. این دسته های فیبریلی دارای فیبریل های ابتدایی با ساز لایه 5 – 8 نانومتر می باشند و با آرایش یافتگی مارپیچی و پله ای نسبت به محور الیاف قرار گرفته اند.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت : نقش انواع استراتژی های رقابتی در افزایش رقابت پذیری سازمان های خصوصیپایان نامه ارشد رشته نساجی: تکمیل ضد چرک کالای پنبه ای با استفاده از فلوئورو کربن »