وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه­ ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی: بررسی بازنویسی­ها و بازآفرینی­های کلیله و دمنه برای کودکان و نوجوانان، منتشر شده از سال 1384 تا 1389

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

هر چند مدت زمان بسیاری از پیدایش ادبیات كودك و نوجوان نمی‌گذرد، اما در همین دوره­ محدود نیز نویسندگان با عزمی استوار تلاش كردند در انواع مختلف ادبی از جمله، داستان، شعر، نمایش‌نامه و …. رسالت خود را نسبت به این گروه به انجام رسانند.

 

عده‌ای از این نویسندگان بر آن بودند تا آثارشان علاوه ‌بر داشتن وجهه­ ‌ادبی و هنری، میراث گران‌بهای كهن را نیز به كودك انتقال دهد؛ گنجینه‌هایی كه در طول تاریخ، نسل به نسل منتقل گشته و به نوعی جزء مفاخر ملی و فرهنگی این سرزمین محسوب می‌شوند، اما به دلایل مختلف و از جمله سبك مصنوع و دشوار، كودكان و نوجوانان از آن بی‌بهره‌اند.

 

بازنویسی و ساده‌نویسی حلقه‌ی اتصال زنجیره‌ی ادب كهن با نسل امروزی و زمینه‌ساز انس و ارتباط كودك با شاهكارهای ادبی گذشته است.

 

مهدی آذریزدی از جمله پیشگامان نهضت بازنویسی برای كودكان است كه موفقیتش در این راه، او را الگوی سایر نویسندگان قرار می‌دهد

پایان نامه

 تا هر یک به نوعی در این زمینه دست به هنرنمایی زنند. در سال‌های اخیر بسیاری از متون برجسته و اخلاقی كهن از جمله شاهنامه، مرزبان‌نامه، بوستان و گلستان سعدی و … به بركت بازنویسی در اختیار كودكان و نوجوانان قرار گرفته است.

 

«پیش از آن، كودكان باید شاهنامه، گلستان یا بوستان را همان‌گونه كه نوشته شده بود، می‌خواندند. هدف، تنها خواندن بود، نه فهمیدن. اما هنگامی كه به گنجایش شناختی كودك و نوجوان توجه شد، این پرسش برای دست‌اندركاران ادبیات كودكان پیش آمد كه آیا كودكان می‌توانند متن‌های دشوار ادبیات كهن را بفهمند؟ هدف این بود كه آنان با این آثار آشنایی یابند، نه این كه به اجبار و بدون منطق روشن آن­ها را بخوانند. این مرحله در فرایند شكل‌گیری بازنویسی برای كودكان از اهمیت بسیار برخوردار بود». (محمدی و قایینی، 1382: 6/455).

 

كلیله و دمنه نیز گنجینه‌ای است غنی و پربار كه علاوه بر مفاهیم اخلاقی و آموزنده، به دلیل تمثیلی بودن و بیان سرگذشت حیوانات كه مورد علاقه‌ی كودكان است، توجه‌ هر نویسنده‌ای را كه در حیطه‌ی ادبیات كودك فعالیت دارد، به خود جلب می‌كند.

 

این پژوهش به بررسی 50 بازنوشته­ی کلیله و دمنه از 10 نویسنده برگزیده پرداخته و شیوه‌های خلق و عناصر داستانی آن را نسبت به متن كهن بررسی كرده است.

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: طراحی وضعیت مورد انتظار سازمان در سیستم­های اطلاعاتی استراتژیک بر اساس عامل­ های هوشمندپایان نامه ارشد تجارت الکترونیک: ارائه یک مدل فرمال برای تحلیل زیر ساخت نرم افزاری در دیتا سنترها »