وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان سازگاری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:

 

امروزه فناوری اطلاعات به مدد فن آوری ارتباطات فراگیر شده و جهان را دگرگون ساخته است. مهمترین تغییراتی که این فناوری در جهان به وجود آورده به وسیله مارشال مک لوهان در یک عبارت خلاصه شده است و آن تغییراتی به معنی تبدیل جهان به یک دهکده جهانی است، بدین معنا که مردم نقاط مختلف در کشورهای سراسر کره زمین به مثابه ساکنان یک دهکده امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند. نزدیکی روز افزون شهروندان دهکده جهانی به یکدیگر، تبادل فرهنگها، تعامل تدابیر، ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی مردم و دسترسی سریع به اطلاعات تولیدی در جهان، همگی از دستاوردهای با ارزش فناوری ارتباطات است. از سوی دیگر، فناوری اطلاعات ابزار قدرتمندی استکه در کمترین زمان ممکن می ­تواند میان مردم جهان ارتباط برقرار سازد. این ابزار ارتباطی قدرتمند با اطلاعات سروکار دارد. (جعفر نژاد قمی، 1383، ص 14)

 

امروزه جهان در قرن بیست و یکم با تحولات عظیم روزافزونی رو به روست. تحولاتی که دانش ها و نیازهای جدید می­آفرینند، نیازهایی که از یک طرف به رفاه بیشتر جوامع کمک می­ کند و از طرف دیگر به مشکلات آنها می­افزاید. این تحولات، روز به روز بار مسئولیت و وظایف نهادها و سازمان­های اجتماعی را سنگین­تر و لزوم آشنایی با «فناوری­های اطلاعات» را الزامی می­سازد.

 

زمانی سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن بود و افراد دارای سواد خواندن و نوشتن مورد احترام همگان بودند تا جائیکه حتماً رسول مکرّم اسلام در ازای آزادی اسیران جنگ بدر آنهایی که سواد داشتند را ملزم به یاد دادن سواد به افراد گرداند. در عصر دیجیتال سواد نمی ­تواند تنها به معنای خواندن و نوشتن باشد و مسلماً این عصر، نیازمند سواد دیجیتالی نیز می­باشد. سواد دیجیتالی به معنای شناخت وسایل و تجهیزات این عصر و استفاده­ی درست، بهینه و سود از آنهاست که البته تجهیزات هم نیازمند توانایی خواندن و نوشتن حتی به زبان­های دیگر از جمله انگلیسی می­باشد.

 

استفاده از فناوری اطلاعات با معرفی دنیای دیجیتال و تجهیزات آن و چگونگی استفاده از آنها سعی دارد مطالبی ضروری و پایه را درباره ی این عصر در اختیار شما قرار دهد و یا معلومات شما را در این مورد افزایش دهد و یا بهبود بخشد.

 

کاربرد فناوری­های جدید اطلاعاتی و تغییراتی سریع آن، موجب بروز تحولات بسیار در کلیه جنبه­ های یادگیری و آموزش شده است. شبکه­ های ارتباطی و اطلاعاتی بویژه اینترنت چهره آموزش سنتی و تعامل میان معلم و شاگرد را در تمام سطوح آن از پیش دبستانی تا دانشگاهی دگرگون کرده ­اند. به سبب اهمیت فناوری و ایجاد فرهنگ مناسب برای بهره­ گیری از آن، آموزش در مورد فناوری­های جدید از همان کودکی و در دوران دبستان در برنامه درسی کشورهای پیشرفته گنجانده شده و د انش آموزان از اوان کودکی با اصطلاحات فناوری و نحوه استفاده از آن آشنا می­شوند. لذا با توجه به تحولات ناشی از بروز پدیده فناوری اطلاعات- ارتباطات و تغییرات نیازهای دانش آموزان، لازم است آموزش و پرورش به توانمند سازی    دانش آموزان برای یادگیری مستمر و بازاندیشی درباره مفهوم فرایند یاد دهی- یادگیری تأکید داشته باشد.(حقیقت دوست، 1381، ص 44)

 

 

 

بیان مسئله :

 

با توجه به تعریف جدید یونسکو از فرد باسواد، مبنی بر ضرورت یادگیری سود رایانه­ای، توجه عمیق تر به محتوای آموزشی و سیستم­های نو آموزشی امری بدیهی به شمار می­آید. در این راستا کشورهای گوناگون دنیا بویژه کشورهای پیشرفته و همچون آمریکا، نیوزلند و … دیر زمانی است که توجه خاصی به نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در امر آموزش و ÷رورش داشته اند و هزینه قابل توجهی را در امر بکارگیری ابزارهای مناسب در امر آموزش صرف کرده ­اند. (دلمقانی، 1382، ص 58).

 

با توجه به هدف آموزش و پرورش در شکوفا سازی استعدادها و خلاقیت­های دانش آموزان از یکسو و از سوی دیگر، با توجه به نتایج حاصله از برنامه ­های فن­آوری ارتباطات و اطلاعات در نظامهای آموزشی کشورهای پیشرفته، انتظار می­رود که آموزش و پرورش ایران نیز، تغییراتی را در نظام آموزشی بویژه از بعد برنامه ­های درسی ایجاد نماید. برای ایجاد نظامی پاسخگو به تحولات فناوری در آموزش و پرورش، مهم­ترین مرحله، سازماندهی مجدد برنامه درسی است.(دیناروند، 1382، صص23 و 24)

 

روند گسترش فناوری و تأثیرگذاری آن در تمامی شئونات زندگی به ویژه آموزش، ضرورت استفاده از فناوری­های اطلاعات و مدیریت صحیح در به کارگیری آن در فرایند یاد دهی- یادگیری را امری مسلم    می­سازد.

 

تحقیقات علمی انجام شده، بر افزایش سطح بهره­وری آموزشی از طریق غنی سازی محیط­های آموزشی با بهره گرفتن از فناوری­های جدید تأکید دارند، علاوه بر آن متخصصان فناوری آموزشی استفاده از رسانه ­های نوین آموزشی را در فرایند سیستماتیک یاددهی- یادگیری مورد تأکید قرار می­دهند. به طوری که می­دانیم، امروزه اطلاعات نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا می­ کند و در شرایط کنونی دستیابی به دانش نوین و مدیریت آن امکان توسعه و پیشرفت را برای بیشتر جوامع فراهم کرده است، بنابراین زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است و استفاده از فناوری­های جدید ارتباطی، ما را در این امر یاری می­ کند و سبب ارتقای کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری، ایجاد فرصت­های یادگیری برابر، توجه به تفاوتهای فردی و کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می­ شود. تلفیق دانش مبتنی بر تحقیق و پژوهش، تجربه و شایستگی برای ایجاد خلاقیت و بروز ایده­های نو جهت افزایش توان کنترل به منظور نیل به اهداف تعیین شده زمانی ممکن شده که فناوری اطلاعات پدیدار آمد. (اسحاقیان، 1380، ص 64)

 

فناوری اطلاعات به عنوان بستر و ابزار قدرتمند، معیارهای جدید برای ارزیابی، تصمیم ­گیری و نظارت و برنامه ریزی تعریف می­ کند، بررسی­های اخیر فناوری اطلاعات را یکی از عوامل تولید دانسته به منزله دارایی محسوب می­ کند، به طوری که هزینه­ های مرتبط بر آن نوعی سرمایه ­گذاری محسوب می­ شود و حتی برخی آن را جزء اصلی عوامل تولید می­دانند.

 

به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات را منبعی برای افزایش توان و بهینه­سازی عواملی چون نیروی انسانی، ابزار و سرمایه گذاری تلقی نموده و نتیجه ­گیری می­ کنند که بدون این منبع ارزشمند عوامل مذکور به صورت استاتیک عمل خواهند کرد و حرکت پویایی نخواهند داشت.

 

به عبارت دیگر فناوری اطلاعات را می­توان در خدمت نیل به جامعه اطلاعاتی تعریف کرد. در این صورت باید گفت که تمدن حاصل فعالیت­های آموزشی و پرورشی است و در جنبه مثبت آن بیش از آن که به سرمایه متکی باشد، متکی بر نیروی خلاقیت بشری است. اینترنت بزرگترین و عمومی­ترین شبکه­ ای است که از ارتباط و اتصال هزاران شبکه و رایانه به وجود آمده است، قابلیت­های چند رسانه­ای اینترنت، یعنی امکان دریافت­های فایل صوتی، تصویری، همراه با گرافیک غنی و سرعت بالای دریافت اطلاعات شده است که اینترنت با زندگی انسان امروز گره بخورد. در کنار قابلیت­های مختلف اینترنت، قابلیت آموزشی آن، چه در قالب آموزش­های رسمی و چه به عنوان ابزار کمک

پایان نامه

 

 آموزشی،گستردگی بسیاری یافته است. به طوری که امروزه در قرن بیست و یکم استفاده از اطلاعات در اینترنت یکی از معیارهای باسوادی به شمار می­آید. قابلیت اینترنت به عنوان یک ابزار کمک آموزشی هر روز بیشتر تثبیت می­ شود. بسیاری ازکشورهای پیشرفته از امکانات اینترنت بهره­مند هستند و در تمامی موارد آموزشی استفاده می­ کنند و یک مهارت اصلی برای دانش آموزان به حساب می­آید.

 

لذا طرح پژوهشی حاضر در صدد یافتن پاسخ به سؤال اساسی زیر است :

 

آیا میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه و راهنمایی تأثیر دارد؟

 

 

 

ضرورت و اهمیت تحقیق :

 

دانش آموزان باید بیاموزند که به جای انباشت حقایق علمی در ذهن، چگونه بیندیشند، تصمیم بگیرند، درباره امور و دروس بدرستی قضاوت کنند، خود، تحقیق و پژوهش کنند و به حقایق برسند و معلمان نیز به این امور باور برسند که موقعیت پژوهشی را برای دانش آموزان فراهم کنند. معلمان باید بدانند که موقعیت پژوهش و تفکر و خلاقیت با دستور دادن، موعظه کردن، القا و ترغیب به تقلید و اطاعت از دیگران به وجود آورد.

 

زیرا محدود کردن فرایند آموزش انتقال و حفظ حقایق علمی، سنتی عمل کردن در امر آموزش و       کلاس ­های درس رشد طبیعی اندیشه و خلاقیت دانش ­آموزان را محدود خواهد کرد. متخصصان تعلیم و تربیت افرادی چون «انیس» «لیپمن» و «پاول» با توجه به تحولات چالش­ها، و رویکردهای جدید علمی بر این باورند که تربیت انسان متفکر،کاوشگر، خلاق و نقاد باید نخستین هدف تعلیم و تربیت باشد.(بلوچ،1387، صص 25 و 26)

 

هر چند که هدف اصلی ما از این تحقیق و بررسی مطالعه­ واقعیت است و اما چنین نیست که صرفاً به مطالعه­ آن بسنده کنیم و به اصلاح آن علاقه مند نباشیم. تحقیقات اگر دارای بهره ذهنی باشند و فقط تأکید بر این عمل داشته باشند (صرفاً مطالعه واقعیت) باید آنها را بی­ارزش قلمداد کرد. اگر مسائل تئوریک و عملی را به دقت از هم تفکیک کنیم برای نادیده گرفتن دومی(عملی) نیست بلکه برعکس به منظور داشتن موقعیت برای حل آنست.

 

امروزه وجود تحولات عظیم که به وجود آورنده­ی دانش ها و نیازهای جدیداند، ضرورت وجود دسترسی به فناوری­های اطلاعات را اثبات می­ کند.

 

مسئولان مقاطع باید از توان ترکیب مهارتهای فنی و انسانی و ادراکی برای اثر بخشی در سازمان بهره­مند باشند و بدیهی است که به دست آوردن مهارت مزبور بدون دسترسی به اطلاعات در این زمینه­ها ناممکن است.

 

سازمان­ها به طور اعم و سازمان­های کوچک بطور اخصّ برای زنده ماندن و ادامه­ حیات خود باید خود را به روز کنند و فناوری­های اطلاعات به عنوان یک سیستم گسترده برای ادامه­ حیات و بهبود کیفیت یاری دهنده آنهاست. و یا به تعبیری دیگر به جرأت می­توان گفت فناوری­های اطلاعات نبض و شریان حیاتی هر سازمان اعم از کوچک یا بزرگ محسوب می­ شود. با وجود پیدایش علوم مختلف و نظریات گوناگون برای کمک به اداره کردن سازمان­ها، مؤسسات و … و لزوم آگاهی از آنها داشتن اطلاع در این زمینه­ها ضروری به نظر می­رسد و بدین فناوری­های اطلاعات جایگاه ویژه­ای یافته است.

 

با توجه به این که سازندگی هرکشوری در گرو وجود سازمان های پویا و فعال و افراد واجد شرایط می­باشد، لذا لازم می­گردد سرمایه گذاری­های درازمدت در جهت تربیت نیروی انسانی فعال که بتواند اطلاعات را استخراج و آنرا بکارگیرد، صورت پذیرد. البته این مرحله هزینه زیاد و امکانات فراوان و زمان کافی می­باشد که باید مدّ نظر قرار گیرد.

 

تغییرات در جامعه باعث ایجاد و نیازهای جدید در افراد می­ شود. فناوری­های اطلاعات نقش حیاتی و مهمی در زمینه این نیازها ایفا می­ کند. در صورتی که به سواد رایانه­ای عموم افراد توجه شود فن­آوری اطلاعات به هیچ وجه توسعه نخواهند یافت. رایانه­ها به عنوان ابزارهای مناسب موجب آماده کردن و سازگاری دانش آموزان در امر سازگاری و پیشرفت تحصیلی آنها با محیط مدرسه و یادگیری می­باشد.

 

رایانه ­ها همچنین موجب آماده کردن دانش آموزان برای سازگاری و پذیرش تغییر و تحول فناوری­های آموزشی و وسیله­ای بالقوه برای خودآموزی و خود رهبری دانش آموزان موجب افزایش بازدهی آموزش و تقویت عملکرد دانش آموزان در کلاسهای درسی می­کردند.

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

 

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه میزان سازگاری و رابطه آن با تیپ های شخصیتی در بین دانش آموزانپایان نامه ارشد رشته حسابداری: بررسی سودمندی حسابداری تعهدی در شفافیت گزارشگری »