وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته عمران-محیط زیست:طراحی اکوپارک نمونه موردی دریاچه سد سفید رود منجیل

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

دانلود پایان نامهكارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمرانگرایش مهندسی محیط زیست

 

با عنوان:طراحی اکوپارک  نمونه موردی دریاچه سد سفید رود  منجیل

 

 

 

عنوان تحقیق به فارسی   

 

” طراحی اکوپارک نمونه موردی دریاچه سد سفید رود منجیل) ”

 

 

 

                    دانشکده:   محیط زیست و انرژی                  

 

                   گروه تخصصی: طراحی محیط زیست

 

رشته تحصیلی :  مهندسی طراحی محیط زیست        گرایش: —-

 

نیمسال ورود به مقطع جاری:۱۳۹۱                نیمسال شروع به تحصیل:   دوم

 

 

 

 

 

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
ج- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور كلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏ه ای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
ساختارهای طبیعی ارزشمندی که در بخشهای مختلف کشور ایران با دارابودن تنوع زیستی فراوان همواره زمینه ایجاد فضاهای گردشگری طبیعی را فراهم ساخته اند. بسیاری از این مناطق ارزشمند طبیعی در حال حاضر بواسطه عدم وجود طراحی محیطی مناسب دچار تخریب شده اند.
امروزه نحوه برنامه ریزی محیطی و طراحی منظر ساختارهای طبیعی ارزشمند در جهان با نگرش طراحی اکولوژیکی انجام می گردد. در این میان اکوپارکها بسترهای طبیعی با دارا بودن ساختارهای اکولوژیکی ارزشمندی هستند که در آنها فعالیت های تفرجی، همگام با شناسایی و چگونگی برخورد با مسائل زیست محیطی و از جنبه های گوناگون همراه با آموزش همگانی صورت می گیرد.
با توجه به پتانسیل های موجود زیست محیطی و استعدادهای بالقوه موجود در كشور طراحان محیط و منظر با رعایت اصول اكولوژی و محیط زیست در برنامه ریزی و طراحی به حفظ و احیای اكو سیستم های طبیعی پرداخته و با بهره گیری از آنهاو عدم تجاوز به طبیعت و فرهنگ طبیعت گرایی قدم برمی دارند. در حال حاضر موارد زیادی از این جاذبه های طبیعی به سبب افراط و تفریط های سیستم های اجرایی و مدیریتی یا نادیده انگاشته شده اند و یا به واسطه توسعه غیر اصولی و بدون در نظر گرفتن استاندارد های توسعه پایدار رو به نابودی می روند. بنابراین پرداختن به این محوطه های طبیعی ارزشمندی که ورود توجه گردشگران بوده و یا بواسطه حضور ایشان و عدم وجود طراحی محیطی مناسب دچار تخریب می شوند و یا در شکلی دیگر بواسطه طرحهای موجود درآنها که بدون توجه به ساختارهای اکولوژیکی بستر آنها شکل گرفته است در حال تخریب هستند، مسئله این تحقیق است.
دریاچه سفید رود با دارا بودن ارزشهای اکولوژیکی ویژه یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی ایران بوده که در استان گیلان واقع در شهر منجیل و درست در مسیر آزاد راه تهران – رشت قرار گرفته است. این امر باعث شده که این منطقه علاوه بر اینکه محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت برای مردم بومی منطقه باشد، توقفگاهی نیز برای استراحت و لذت مسافران و گردشگران گردد. ضمن اینکه منجیل اولین شهر کشور است که به دلیل وجود باد دائمی ، اقدام به نصب توربین های بادی در ان شده است. علی رغم ارزشهای طبیعی منظر این منطقه و قرار گیری آن در مسیر گردشگران، تا کنون برنامه ریزی و طراحی محیطی مناسبی در این منطقه با هدف حفاظت جامع محیطی در کنار توسعه گردشگری با نگرش اکوپارک صورت نگرفته است.
بنابراین با توجه به ساختارهای ارزشمند اکولوژیکی موجود در منطقه و لزوم حفاظت و ارتقاء کیفیت زیستی این ارزشها در کنار توسعه گردشگری و نگرش نوین طراحی اکوپارکها در بسترهای طبیعی این پژوهش در پی آن است تا به طراحی اکوپارک در این منطقه بپردازد.
 
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرایند تحقیقی احتمالاً جدیدی كه در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد) :
اهمیت منطقه منجیل از چند جنبه قابل توجیه می باشد :

 

    • ارزشهای اکولوژیکی موجود در ساختار طبیعی منطقه شامل (غارها ، کوهها، مناطق خوش آب و هوا، دامنه های زیبا، چشمه های آب معدنی، جنگل، باد، دریاچه و….)

 

    • همجواری منطقه با دسترسی های اصلی جاده ای (قرار گرفتن در مسیر پر تردد تهران – رشت )

 

    • وجود سد، دریاچه پشت آن و نیز توربین های بادی (پتانسیل باالقوه برای اهداف گردشگری،اقتصادی و…)

 

  • مطرح بودن منطقه به عنوان یک کریدور تفرجگاهی از دیگر ارزش های منطقه است

علاوه بر ارزشهای طبیعی منظر، ارزشهای اقتصادی و تفرجی آن اهمیت ارائه طراحی محیطی مناسب با ساختار اکولوژیکی آن را بیان می نماید. از سویی عدم وجود طراحی محیطی مناسب زمینه تخریب بستر طبیعی و منظر آن را فراهم ساخته است. با توجه به اهمیت موضوع در این تحقیق سعی بر آن است تا با طراحی اکوپارک به حفاظت از منظر طبیعی آن با توسعه گردشگری پرداخت.
 
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق) :
 
نمونه های جهانی:
اكوپارك هارتبرگ   (Hartberg): این اکوپارک در استیرمارك اطریش (Steirmark) یک پارك تجاری است كه تمام مشخصه های ذكر شده را با هم ، در هم می آمیزد (تركیب طیف وسیعی از تجارت و صنعت اكولوژیكی). جستجوی علمی مركز تحقیقات نمایش عمومی و دائمی تكنولوژی حفاظت محیطی و محیط طبیعی می باشد.
-اکوپارک آمازون :در شمال کشور برزیل و در شهر قدیمی وتاریخی Manaus قرار گرفته و دارای تنوع بیولوژیکی فراوان و حیات وحش نادر می باشد؛ به عنوان مثال بیش از۲۰۰ میمون در ۱۷ گونه مختلف در اکوپارک مذکور تحت حفاظت آژانس محیط زیست برزیل زندگی می کنند. همچنین دارای جنگل های بارانی و محیط طبیعی زیبا و در خور توجه است. بنابراین ایجاد و تاسیس اکوپارک آمازون علاوه بر پناهگاه و حفاظت از گونه های نادر حیات وحش و جنگل های بارانی، در جذب توریسم و صنعت اکوتوریسم کشور سهم به سزایی داشته و متولیان آن زمینه های لازم جهت جذب توریسم در غالب تورهای سیاحتی و تفریحی، امکان دسترسی مناسب به اکوپارک از طریق احداث فرودگاه، مکان اقامت مناسب و دلپذیر و تسهیلات رفاهی و ورزشی نظیر قایق سواری، شنا، استخر و… را فراهم نموده اند و از این راه درآمد به سزایی عاید کشور برزیل شده است. بنابراین اکوپارک ها در کنار اهداف کیفی خود درجذب توریسم و درآمدزایی می تواند نقش به سزایی داشته باشد.
– اکوپارک بیرمنگام: اکوپارک یک ترکیب رنگین از باغ ها و نمایشی ازآینده ای پایدار است. نمایش حیات وحش و باغ های دارای محیط های کاشت متفاوت، روش مراقبت از باغ را به شما آموزش میدهد.
قدرت باد و خورشید و سیستم چرخه آب برای باغ های بزرگ تر مناسب هستند. قورباغه ها، پلیکان، اژدهای پرنده، پروانه ها، پرنده های شکاری و روباه از جمله حیوانات وحشی هستند،که به طور دایم دیده می شوند.در تمامی پارک، مسیرهای مناسب برای ویلچر و قایق موجود می باشد. اکوپارک یک پناهگاه امن در شهر بیرمنگام برای لذت بردن عموم است.
پارک دریاچه ایسلان: این پارک در یک شهر جدید به نام ایسلان در شهر گویانگ نزدیک جاده جویارو که به سئول متصل می شود، بنا شده است . این پارک شهری که بالغ بر دو میلیون استفاده کننده درسال دارد، در اوایل ۱۹۹۰ به عنوان یک قسمت از پلان شهر گویانگ توسط شرکت کره ای لند و دولت محلی طراحی و ساخته شده است. دارای دریاچه ای زیباست که از یک اکوسیستم سالم با آب تمیز محافظت می کند. به طور منظم نمایشگاه گل دارد که باعث شده این پارک به یک مکان اوقات فراغت نه تنها برای شهروندان گویانگ بلکه برای عموم مردم کره تبدیل شود. انواع فعالیت های بیرونی در این شهر مدرن در پارک مذکور اتفاق می افتد.
Urban Treehouse -: این پارک در روز جهانی زمین در سال 1992 و از مشخصه های شهری، مثل نمودارهای ترافیکی، آبشار و تیرهای فولادی ساخته شد. نمایشگاهی از چرخه های طبیعی و شهری برای کودکان فراهم شدکه انان را تشویق به همکاری و مشارکت کرد. همچنین درباره حیوانات وحشی و حتی لوله های فاضلاب و ارزش زباله ها اطلاعات زیادی کسب می نمایند. بنابراین بچه ها فرصتی یافتند تا در مورد کاهش مصرف، بازیافت و استفاده مجدد تجارب جدید کسب کنند. محل نشستن، کف سازی، مجسمه ها و منظرسازی همه با مواد بازیافتی ساخته شد ه اند. بنابراین با مواد بازیافتی می توان محلی مناسب برای بازی کودکان، مملو از هیجان و تجربه های نو و با حداکثر ایمنی و امنیت ایجاد کرد.
درایران غیر از مطالعات Ceers فعالیت دیگری انجام نگرفته است. به عبارت دیگر اکوپارکی اجرا نشده است. معروف ترین مطالعات مربوط به طراحی پارک طبیعت پردیسان می باشد. پردیسان منطقه ای طبیعی است با مساحتی بالغ بر275 هکتار در شمال غرب تهران که در محدوده اتوبانهای همت، رسالت، شیخ فضل الله نوری و دره فرحزاد قرار دارد. در بررسی و شناخت وضع موجود منطقه مورد مطالعه موارد گوناگونی از جمله وضعیت ارتباطی سایت با مناطق اطراف و راه های دسترسی درونی، وضعیت زمین شناسی، هیدروژئولوژی، هوا و اقلیم، منابع آب، خاک شناسی، حیات وحش، پوشش گیاهی و مطالعات فیزیوگرافی منطقه شامل شیب، جهت و ارتفاع و… با توجه به مطالعات پیشین و در دسترس مهندسان مشاور قبلی صورت پذیرفت و برای طراحی نهایی و ارائه پیشنهادات در نظر گرفته شد. خصوصیات اکولوژیکی در پهنه 248 هکتاری پارک تقریبا شرایط همگنی دارد. از لحاظ زمین شناسی، آبرفت درشت دانه ای در بستر پارک وجود دارد که مواد مادری خاک را شامل می شود. از نظر اقلیم و منابع آب موجود در پارک ویژگی های متمایز از هم نمی توانیم در پارک مشاهده کنیم. پوشش نباتی بومی منطقه نیز مرتعی فقیر است که تقریبا در تمام گستره پارک شرایط یکسانی دارد. تنها عامل فیزیکی که در پارک می تواند ما را در امر تفکیک منطقه به واحدهای مجزا از هم یاری کند همان پارامتر پستی و بلندی می باشد. محدوده پردیسان با اهداف علمی، فرهنگی، پژوهشی و تفرجی طراحی شده است و سه هدف محوری این طرح عبارت است از:

 

    • آموزش محیط زیست به بازدید کنندگان در اوقات فراغت.

 

    • نمایش وحدت موجود میان انسان و طبیعت و وابستگی های متقابل میان آن ها به منظور ایجاد و تقویت قوه ادراک محیط زیستی در افراد.

 

  • ایجاد مرکز تحقیقاتی محیط زیست که در مقیاس محلی، ملی و جهانی عمل می کند.

منابع:

 

    1. اولین همایش بین المللی شهر برتر- طرح برتر(سازمان عمران شهرداری همدان)-۱۲و۱۱ مرداد ۱۳۸۵-موضوع:اکوپارک-کمیل پیری-هادی رضایی راد

 

    1. مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره دهم، شماره چهار، زمستان 87- تدوین ضوابط طراحی اکوپارک (مطالعه موردی:اکوپارک پردیسان تهران)- علیرضا میکائیلی- زهره کیازاده

 

    1. مجله جغرافیا و توسعه-شماره ۱۹- پاییز ۱۳۸۹-راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری دریاچه زریوار-دکتر غریب فاضل نیا-
    2. دانلود مقاله و پایان نامه
    3. صلاح هدایتی

 

    1. مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی ، سال ۲۲ ، شماره پیاپی ۴۲ ، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۰-مکان یابی دهکده های گردشگری با بهره گرفتن از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل SWOT ( نمونه موردی: ساحل دریاچه کافتر)

 

    1. فیروزه کاوه ، حسن، ۱۳۷۸، معرفی پارک طبیعت پردیسان-نماد پیوند انسان و طبیعت ، سازمان حفاظت محیط زیست.

 

    1. amazonecopark.com

 

    1. amazon-tours.travel/jungle-lodges/amazon_ecopark.htm(Access date:january 2011   )

 

    1. Environmental protection Department ,2008,legislative council panel on

 

    1. Environmental Affairs Development of Ecoparck

 

    1. ecopark.com

 

    1. Gallion Housing Association , 2004 , Ecopark financial Analysis Report

 

    1. gilannews.ir

 

    1. ladatco.com/rfd-ecopark.htm(   Access date:january 2011   )

 

    1. Manjil News.irl

 

    1. Hej duk , 2005 , Design for fun: play grounds

 

    1. qsi.net/ecopark

 

    1. viverde.combr/amazon_ecopark_i.htm( Access date:january 2011 )

 

  1. wikipedia.org

 
و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:
استفاده از نگرش نوین حفاظت جامع محیطی و طراحی اکوپارک طبیعی در منطقه
 
ز- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و كاربردی):
 
هدف اصلی( کلی ) طرح =
طراحی اکوپارک ( مطالعه موردی: دریاچه سد سفید رود منجیل)
اهداف ویژه=
– ارائه اطلاعات و آموزش تكنیكی و محیطی برای عمومی به صورت توصیه به مشتریان و در همان زمان افزایش آگاهی محیط آنها
– حفاظت از ارزشهای اکولوژیکی منظر
– طراحی منظر با توجه به اصول حفاظت جامع محیطی
-توسعه ساختارهای سبز
-احداث فضاهای مناسب گردشگری و گذران اوقات فراغت
-فراهم آوردن محیطی علمی، آموزشی برای عموم بازدیدکنندگان
– حفاظت و معرفی منطقه از طریق طراحی سایت
– مناسب کردن فضا ، هدایت ساختار و امکانات محیطی منطقه به سمت نیازهای افراد و گروه های استفاده کننده
– به صرفه بودن استفاده از منطقه با درامد های اقتصادی-
– اعمال حداکثر مساعی و تعبیه راه کارهای طراحی اختصاصی در جهت حفظ شرایط طبیعی و حداقل دخل و تصرف در حوضه دریاچه سفید رود
اهداف کاربردی =
-مکان یابی مناطق مناسب جهت تفرج گسترده و متمرکز در منطقه
-ارائه برنامه های کاربردی جهت توسعه طبیعت گردی
– طراحی فضایی مناسب فعالیت های گردشگری و ارتباط بین انها
– استفاده از ارزش های بومی و فرهنگ غنی منطقه در طراحی سایت-
-ایجاد بانک اطلاعاتی از منطقه
-تفرج و نمایش توأم با یادگیری(( استفاده از تابلوهای اطلاع رسانی در پای درختان، گیاهان و گلها (ایجاد مسیرهای معرفی درختان و گیاهان))
– افزایش فرصت های شغلی در محیط با بکار گیری نیروهای بومی به عنوان راهنما ، خدمات و…
-طرق جدید اطلا ع رسانی به استفاده كننده در ارتباط با محیط
-معرفی منطقه به عنوان یک قطب مهم اکوتوریستی درغرب کشور
اهداف فرعی :
– زمینه سازی جهت بهره برداری اقتصادی متناسب با ظرفیت(توسعه اقتصادی پایدار) با مشارکت بخش خصوصی و نهاد های مردمی در جهت حفاظت از منابع طبیعی
– دستیابی به الگوهای مناسبی جهت توسعه پایدار در مناطق طبیعی مشابه
– ارائه برنامه های کاربردی جهت توسعه طبیعت گردی
– ارائه امکانات و برنامه ریزی جهت توسعه ورزش های ابی
– اشتغال زایی در محیط با بکارگیری نیروهای بومی و محلی به عنوان راهنمایی و خدمات و…
– افزایش علاقه به گردشگری پایدار برای بازدیدکنندگان از طریق طراحی محیط زیست
– ایجاد محیط هایی جذاب برای ساکنان و بازدیدکنندگان
– اطلاع رسانی وتفسیر ارزش های میراث طبیعی و انسان ساخت و انتقال ارزشهای فرهنگی و بازدیدکنندگان و ساکنان محلی که از این طریق نسل جدیدی از افراد مسئولیت پذیر بوجود می اید.
هدف پیش بینی و آماده سازی علمی، اقتصاد پایه و پشتیبانی بازار فروش برای تجارتهای اكولوژیكی از طریق تاثیر متقابل و نمایش مسائل محیطی در یک شرایط تصوری و جذاب به عموم می باشد.
 
ح – در صورت داشتن هدف كاربردی، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
از جمله بهره وری های ممکن از آن می توان به نکاتی چون : استراحتگاه/تفرجگاه برای مسافرین بین راه ، تفرجگاه طبیعی برای عموم مردم خصوصاً مسافرین ، قایق رانی ، شنا ، ایجاد صنعت قایق سازی و …. .
همچنین سازمانها و نهادهای متولی اجرای طرح از شهرداری منجیل ، هیئت شنا و قایق رانی شهرستان ، فرمانداری، کسبه بازار ، ادارات محیط زیست و ورزش و جوانان شهرستان نام برد .
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته مدیریت گردشگری : اثر بازارچه های مرزی بر گردشگری خریدپایان نامه ارشد عمران مهندسی محیط زیست:مقایسه روش های انعقاد، فیلتراسیون غشایی و جاذب ها در تصفیه فاضلاب های آغشته به آنتی بیوتیک »