وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته روانشناسی: بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ابهر

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:

 

اوقات فراغت را میتوان مهم ترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشردانست این اوقات مستعد است كه برای مؤمنان لحظه های نیایش با معبود،برای عالمان دقایق تعمق و تفكر، برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عین حال برای عده ای نیز اوقات این اوقات به جای فراغت ملال آورترین لحظه هاست.

 

با اینكه انسان از همان دوران اولیه حضورش در كره عرض برای تأمین مایحتاج خود به ستیز برخاست نوعی اشتغال در زندگی روزمره اش ظاهر شد اما طبیعت این اشتغال و همینطور میزان پرداختن به این اشتغال به شكلی بوده است كه می توان اظهار نمود نه تنها موجب خستگی، افسردگی و دلزدگی وی نمی شود كه بعضاً خود نوعی تفریح بوده است.در این دوران نیز به لحاظ ویژگی های كارو اشتغال هنوز نمی توان از فراغت به مفهومی كه امروز از آن مقصود است سخن گفت زیرا كشاورزی خود كارفرما و صاحب كار خویش بوده لذا با میل و رغبت به كار می پرداخت در تمدن و یونان قدیم داستانهای فیالی و موهوم جشنهای سالانه و ماهانه انواع ورزشهای پهلوانی بازی های المپیک و نمایش نامه های تئاتر موسیقی و شعر وجود داشت.در امپراطوری روم نیز با صورتازه ای از اوقات فراغت روبرو می شویم.

 

در مصر نیز ورزش مهم ترین عامل گذراندن اوقات فراغت مردم تلقی می شد، به خصوص كه در موقع تغییر زندگی از نحوه ابتدایی به سمت مدنیت توجه به تربیت بدنی بیشتر شد.

 

هر موجود زنده ای برای ادامة حیات خود با توجه به شرایط محیط و وضع جسمانی خود باید تلاش كند.از این جهت در میان موجودات انسان وضعیت پیچیده ای دارد به گونه ای كه انسان به اقتضای شرایط اقلیمی نوع تولید میزان نیازها به شكلی متفاوت از موجودات زنده تلاش می كند.البته هیچ انسانی وجود ندارد كه در تمام فصول به طور شبانه روزی كار كند یا بطور كلی كار نكند.با توجه به این واقعیت است كه پدیده اوقات فراغت مطرح می شود. به عبارت دیگر وقتی انسان در طول روز ساعاتی به كار پرداخت پس از پایان كار تبعید وقت خود را به گونه ای سپری می سازد كه برفی آن را برای رشد شكوفایی شخصیت خود جمعی به صورت تفریح و سرگرمی و عده ای دیگر طی این زمان به استراحت می گذرانند.

 

فصل اول: کلیات تحقیق

 

بیان مسئله

 

اوقات فراغت را می توان مهمترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشر دانست این اوقات مستعد است كه برای مؤمنان لحظه های نیایش با معبود برای عالمان دقایق تعمق و تفكر برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عین حال برای عده ای نیز این اوقات به جای فراغت ملال آورترین لحظه هاست.فعالیتهای اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار است كه حتی از آن به مثابه آیینه فرهنگ و جامعه یاد می

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 كنند.به این معنی كه چگونگی اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگی های فرهنگ آن جامعه است و از این نظرگاه كوشش برای شناسایی چگونگی گذران اوقات فراغت دانش آموزان كه به عنوان آینده سازان مملكت هستند اهمیت بسزایی دارد.

 

در شرایط زندگی ماشینی و افزایش ساعات فراغت ورزش را می توان به عنوان وسیله ای مطلوب برای تأمین تفریح سالم و تجدید قوای افراد جامعه و نیز حفظ سلامت جسمی و روانی آنها مورد استفاده قرار داد در زندگی امروزی از كارهای دشوار كه با نیروی انسانی و با كار گرفتن دست و پا دیگر اندام های بدن انجام می شود، خبری نیست.امروزه بیشتر كارها در مقیاس وسیع تر و كیفیتی مطلوبتر توسط ماشین انجام می شود.

 

از این رو نیروهایی كه به این ترتیب به كار گرفته نمی شوند می توانند راه های خروجی خود را حركت ورزش بازی جستجو كنند.در نتیجه قابلیت‌های ذهنی و جسمی انسان را افزایش دهند.بدون شك برای پیشگیری از خمودگی و انحراف جوانان و غنی سازی اوقات فراغت آنان باید از ابزار ورزش استفاده نمود.این مهم خبر در سایر برنامه ریزی دقیق و حساب شده امكان پذیر نمی باشد.جامعه شناسان بر این عقیده اند كه در شرایط زندگی ماشینی و افزایش ساعات فراغت ورزش را می توان بعنوان وسیله مطلوب برای تأمین تفریح سالم و تجدید قوای افراد و جامعه و نیز سلامت جسمی و روانی آنان مورد استفاده قرار داد.

 

فعالیتهای ورزشی یكی از فعالیتهای مهم مورد علاقه جوانان در زمان فراغت آنهاست و موجب می شود كه آنان در ارضاء نیازهای خود موفق باشند، محقق در این تحقیق درصد بررسی علل عوامل نحوه گذران اوقات فراغت دختران مقطع متوسطه شهرستان ابهر با تأكید بر فعالیتهای ورزشی و علل عوامل مؤثر بر چگونگی گذران اوقات فراغت می باشد.

 

اهداف تحقیق:

 

هدف کلی:

 

هدف از این تحقیق بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دختران مقطع متوسطه دبیرستانهای شهرستان ابهر می باشد.

 

هدف جزئی:

 

1- تعیین رابطه بین اوقات فراغت دختران با اقتصاد خانواده.

 

2- بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت با فعالیتهای ورزشی و میزان امكانات مرتبط با آن.

 

3- توجه ویژه خانواده ها بر نحوه اوقات فراغت و غنی سازی و پربار كردن اوقات فراغت فرزندانشان لزوم توجه بیشتر مسئولین در امر مهم اوقات فراغت.

 

4- بدست آوردن رابطه بین نحوه گذرانن اوقات فراغت بر پیشرفت تحصیلی فرزندان.

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

 

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته روانشناسی: تأثیر ویژگی های فردی منابع انسانی بر اثربخشی مدارس غیرانتفاعیپایان نامه ارشد رشته روانشناسی: بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر روی پرخاشگری كودكان از دیدگاه والدین »