وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه : شبیه سازی عددی یک میکروسنسور اندازه گیری جریان در مدل واقعی آئورت انسان

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

 
امروزه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر به‌ ویژه بیماری‌های قلبی-عروقی در كشورهای جهان به خصوص كشورهای در حال توسعه در حال افزایش است .از مهم­ترین بیماری­های عروقی می­توان به اتساع عروق و تصلب شریان اشاره کرد.
اتساع عروق یا آنوریسم، عبارت‌ است‌ از بزرگ‌ شدن‌ یا بیرون زدگی‌ دیواره­ی‌ رگ که‌ در اثر ضعف‌ دیواره‌­ رخ می­دهد و معمولاً در آئورت‌ یا سرخرگ‌هایی‌ كه‌ مغز، پاها، یا دیواره‌ قلب‌ را تغذیه‌ می‌كنند، ایجاد می‌شود. آنوریسم در آئورت باعث وارد آمدن فشار به اعضای مجاور شده و بر حسب محل آنوریسم، علائم فشاری و تنگی نفس ایجاد می­ کند. آنوریسم در یک سرخرگ در پا باعث نرسیدن خون کافی به نقاط مختلف پا می‌شود که باعث ضعف و رنگ‌پریدگی در پا می­ شود. وجود آنوریسم در قلب باعث نامنظم شدن ضربان قلب می­ شود. وجود آنوریسم در یک سرخرگ مغزی عوارضی مانند ضعف، فلج و تغییر بینایی را خواهد داشت.
تصلب شریان زمانی به وجود می ­آید که رسوبات چربی و سایر مواد در شریان­های بدن تجمع یافته و باعث گرفتگی آن­ها می­شوند، که این گرفتگی جریان خون در بدن را کند و یا حتی متوقف خواهد کرد. حال برای اینکه جریان خون سیر طبیعی خود را با فشار ثابت بپیماید قلب مجبور است خون را با فشار زیادتری از میان این شریان­ها عبور دهد که نتیجه آن بزرگ شدن قلب و آسیب دیدن آن است. همچنین اگر

دانلود مقاله و پایان نامه

 قلب خون کافی برای فعالیت نداشته باشد دچار درد سینه یا حمله قلبی خواهد شد. درد سینه یک درد فشاری یا احساس فشار در قفسه سینه است. هم چنین ممکن است قطعه‌ای از رسوبات از جدار شریان جدا شده و همراه با جریان خون حرکت کند و در مکانی دورتر یک شریان کوچک را مسدود کند.

با توجه به خطرات ذکر شده برای بیماری­های عروقی، تشخیص زودهنگام این بیماری­ها اهمیت ویژه­ای می­یابد. با توجه به اینکه در هر دو نوع بیماری عروقی ذکر شده سطح مقطع و در نتیجه سرعت جریان خون در شریان تغییر پیدا می­ کند، از این رو استفاده از یک میکروسنسور اندازه ­گیری جریان[4] با دقت بالا که کمترین تغییرات را در سیستم گردش خون بدن ایجاد کند، ایده خوبی برای تشخیص گرفتگی و یا اتساع در رگ­ها خواهد بود. استفاده از تجهیزات ساخته شده در ابعاد میکرو برای کاربرد­های پزشکی به خاطر اتلاف انرژی کم، دقت بالا، حساسیت بالا و سایز کوچک و هم چنین به دلیل نتیجه بخش­تر و کم هزینه­تر بودن در اقدامات لازم برای مراقبت از سلامت، در حال گسترش است.
1 Aneurysm
2 Atherosclerosis
3 Aorta
[4] MicroFlow Sensor


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : سرطان کولوندانلود پایان نامه ارشد : شناسایی ضرایب سختی و میرایی تکیهگاه تیر طرهای »