وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد مهندسی برق مخابرات: تخمین كانال در سیستم های MIMO و تاثیر آن بر ظرفیت و كیفیت

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


مسئله تخمین كانال در سیستم های مخابراتی بی سیم، همواره مورد توجه محققان بوده است و از اینرو تحقیقات گسترده ای جهت دستیابی به تخمین بهینه صورت گرفته است. مهم ترین كاربرد تخمین در آشكارسازهاست كه باتوجه به تخمین كانال، سمبل دریافتی آشكار می شود. در این میان مسئله تخمین كانال در سیستم های MIMO، به دلیل وجود چند آنتن فرستنده و گیرنده از پیچیدگی بیشتری برخودار است و طبیعتاً تخمین كانال MIMO دارای پیچیدگی محاسباتی بیشتری نسبت به SISO است.
در این تحقیق سعی شده است كه ی كلی بر روش های مختلف تخمین شده و شبیه سازی های مرتبط با آنها انجام شود. ضمنا از الگوریتم های مختلف جهت بررسی عملكرد هر روش استفاده شده و در نمودارهایی عملكرد روش های مختلف با هم مقایسه شده اند.
ساختار كلی این پایان نامه به شرح زیر است:
در فصل اول، به كلی مفاهیمی همچون فیدینگ پرداخته می شود كه باعث كاهش عملكرد یک كانال مخابراتی بی سیم می شود. در این فصل انواع فیدینگ (فیدینگ در مقیاس بزرگ و كوچك، تند، كند، انتخاب فركانسی و غیر انتخاب فركانسی) مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین به بعضی از توابع احتمال بیان كننده مدل كانال اشاره شده است.
در فصل دوم، به بررسی سیستم های چند ورودی – چند خروجی (MIMO)، پرداخته می شود. مزایای این نوع سیستم ها در مقایسه با سیستم های دیگر از نظر احتمال خطا و قابلیت اطمینان و… از موارد مورد بحث در این قسمت است.

در فصل سوم، به بررسی مفهوم تخمین كانال پرداخته می شود. جایگاه و فلسفه وجودی تخمین و كاربردهای آن، از موارد اشاره شده در 

پایان نامه

 

این فصل است. در این فصل همچنین به بررسی انواع روش های تخمین كانال، مزایا و معایب كلی هر دسته پرداخته می شود.

در فصل چهارم كه شروع بررسی نتایج شبیه سازی ها است، پیش فرض های شبیه سازی و نیز نحوه شبیه سازی الگوریتم های مورد نظر تخمین در محیط نرم افزار MATLAB، آورده شده است. در این فصل نتایج اولین شبیه سازی های پایان نامه، یعنی تخمین براساس ارسال جملات آموزشی آمده است و عملكرد این نوع تخمین براساس الگوریتم هایی همچون ML و LMMSE و LS و MAP بررسی شده است. همچنین تأثیر تغییر تعداد سمبل ها در مدولاسیون QAM، تأثیر كدینگ (در این پایان نامه كدینگ الموتی)، تأثیر تغییر جملات آموزشی و نیز تأثیر افزایش تعداد آنتن های ارسال و دریافت براساس الگوریتم های ذكر شده با معیارهای BER و SER مورد توجه قرار گرفته است. در پایان این فصل عملكرد روش های مختلف در نمودار های كلی، براساس SER و BER، مقایسه شده اند.
در فصل پنجم با انتخاب یک روش شبه كور، این نوع تخمین شبیه سازی شده است. همانند فصل چهارم، بررسی عملكرد این نوع تخمین با الگوریتم های ذكر شده و با افزایش تعداد آنتن های ارسال و دریافت و نیز اعمال كدینگ الموتی مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل ششم، اختصاص به مقایسه نتایج حاصل ا ز دو فصل 4 و 5 دارد.سه معیار مقایسه عبارتند از: (SER و BER)، پیچیدگی محاسباتی و اضافات.
فصل هفتم، نتیجه گیری نهایی و ارائه پیشنهادها را شامل می شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته برق قدرت: معرفی و بررسی جبرانگر UPQC و شبیه سازی جبران افت ولتاژپایان نامه ارشد رشته برق الکترونیک: بررسی و پیاده سازی پروتکل V.150 مودم برای ارتباط با شبکه IP »