وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد رشته نساجی علوم الیاف: بررسی تاثیر عملیات شستشوی ماشینی بر روی برخی از خواص مکانیکی و فیزیکی

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


سالهای متمادی، تکنیک نساجی بر روی الیاف با مدول بالا، ثبات ساختاری فوق العاده بالا، استحکام زیاد و ازدیاد طول کم متمرکز بود. با توسعه صنایع و نیازهای جدید، تشخیص داده شد که هر محصول نساجی مستلزم تکنیک های نساجی و کاراکترهای متفاوتی می باشد و تعدادی از این کاراکترها در ساختار حلقوی وجود داشت. مصرف پارچه حلقوی پودی در لباس زیر، جوراب، T-Shirt، کیسه های صافی و غیره می باشد.
در ابتدای این گزارش به بررسی تعاریف و نحوه تولید پارچه های حلقوی تاری و پودی پرداخته می شود، سپس نحوه تأثیر مواد شوینده بر روی پارچه، چگونگی شستشوی پارچه ها از دیرباز تا به امروز و نحوه عملکرد ماشین لباسشویی خانگی مفصلا شرح داده می شود.
فصل اول: کلیات
1-1- پارچه های حلقوی تاری و پودی
شکل 1-1 ساده ترین شکل یک پارچه حلقوی است که از تکرار یک عنصر یکسان یعنی حلقه به صورت افقی و عمومی به وجود آمده است.
حلقه (شکل 2-1) طولی از نخ است که به آن انحنا داده شده و آن را می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد: 1- سرحلقه، 2- ساق حلقه، 3- نیم حلقه پیوند دهنده (Half interloop) یا پایه حلقه. پایه حلقه نخی است که دو حلقه مجاور را به هم وصل می کند، تکرار افقی یا عمودی حلقه ها ساختار معمولی پارچه های حلقوی را شکل می دهد. اگر در پارچه حلقوی تکرار حلقه ها به صورت افقی باشد به آن پارچه حلقوی پودی و اگر به صورت عمودی باشد به آن پارچه حلقوی تاری می گویند.
2-1- مواد شوینده یا پاک کننده چه کاری انجام می دهند – صابون و مواد مصنوعی

آب، حلال خوبی است. قندها، نمک ها و اسیدها در آب حل می شوند. برخی پروتئین ها در آب قابل حل می باشند. لباس های لک دار اغلب پیش از اینکه شسته شوند، در آب خیس می شوند. پرده های توری کثیف برای اینکه شسته شده و تمیز گردند بدون خیس کردن اولین در آب سرد سخت می باشند. لکه هایی که پس از خیس کردن به جا می مانند، باید پیش از اینکه کالاها به طریق معمول شسته شوند، با صابون یا پاک کننده فاقد صابون برس زده شوند.

پایان نامه

 

 

 

سرپوش قلعی را روی گاز یا حلقه داغ الکتریک حرارت دهید و سپس یک قاشق از ورقه های صابون را روی سرپوش داغ بگذارید. فورا دود کردن آغاز می شود و به همین صورت همراه با چربی دود، احتراق هم زمان هم می تواند موجود باشد. در صورتی که این طور نشود، بخارها را آتش بزنید و آنها خواهند سوخت. مازاد صابون از بین می رود و دود سفید و سود سوزآور را به جا می گذارد. آنها را با کاغذ تورنسل قرمز آزمایش کنید، بخارهایی که آتش می گیرند، هیدروکربن ها هستند که اصولا بخشی از چربی حیوانی هستند که صابون هم از آن تهیه شده است. دانشمندان اظهار می دارند که نفت که ترکیبی از هیدروکربن هاست، احتمالا نشات گرفته از چربی های حیوانی (روغن های ماهی) است که در جایی که چاه های نفت هم اکنون یافت شده است تجزیه شده اند.
3-1- عملکرد پاک کننده
1- تنش سطحی آب را می کاهد، به این ترتیب که سطح را خیس می کند و در پارچه نفوذ می کند؛
2- روغن را امولسیون می کند؛
3- ماده چرک توسط برخوردها پراکنده می شود؛
4- ماده چرک در حالت تعلیق حفظ می شود به ترتیبی که دوباره رسوب نمی کند.
یا به طور مختصرتر، پاک کننده عبارت است از:
(1) عامل مرطوب کننده
(2) عامل امولسیون ساز
(3) عامل دیسپرس کننده
(4) عامل تعلیق کننده.
صابون همانند ژلاتین عمل می کند در زمانی که در آب گذاشته می شود، این ماده آب را قبول کرده و باد می کند و نرم و لزج می شود. اگر در مدت زمان طولانی به حد کافی آن را در آب بگذاریم، در آب دیسپرس شده تا ژل را تهیه کند. هرچه آب داغ تر باشد، صابون سریعتر دیسپرس می شود. در زمان ملکه ویکتوریا، صابون سخت در ژل جهت روز شست و شو تهیه شد. قالب های صابون نیز در قفسه ای نگهداری می شدند تا سخت و خشک تر شده و به این ترتیب در آب دوام بیشتری آورند.
یک قالب صابون حاوی حدود 30% آب است. پره های صابون که خشک شده اند فقط حاوی حدود 10% آب هستند. صابون از دو بخش تهیه شده است که این بخش ها متضاد همدیگرند. سدیم و بخش اسیدی صابون همانند آب که توسط گریس یا روغن دفع می شود. این رفتار، آبدوست است. ترکیبات هیدروکربن توسط آب و روغن های آبگریز دفع می شود.
بخش هیدروکربن طویل و ظریف است. مولکول صابون همانند میخ یا سنجاقی در شکل با سرکوچک آبدوست و دم طویل آبگریز است. صابون دارای ماهیت دوگانه است، زمانی که در آب قرار داده می شود چه اتفاقی می افتد؟ (شکل 5-1)
بسیاری از مولکول های صابون می توانند توسط دم های هیدروکربن که به بالای آب می آید و سرهای آبدوست که در زیر باقی می مانند، روی سطح آب باقی بمانند. مولکول هایی که بایستی در زیرآب بمانند، با تمام دم هایشان که در میان توده قرار می گرد جمع شده و سرهایشان بیرون قرار می گیرند. (شکل 6-1)
این کپه ها یا مسیل های بزرگ هستند که ظاهر شیری رنگ را به محلول صابون می دهند. آنها محلول کلوئیدی می سازند. ذرات کلوئیدی در آب جست و خیز سریع پیدا می کنند و کثیفی روی پارچه ها را توسط برخورد با آن جدا می کنند. آنها کثیفی های معلق در محلول صابون را حفظ می کنند.
در الکل های متیلات شده، محلولی شفاف تشکیل می شود. محلولی که به صورت مولکول هایی به حالت مجزا باقی می ماند.
شکل 7-1، عملکرد پاک کننده را در زمانی که چربی را از پارچه جدا می کند، تشریح می سازد. مولکول های صابون به چربی جذب می شوند و سعی بر احاطه آن دارند.
آنها تشکیل مانعی را حول چربی می دهند، که بعدا در آب شناور شده و به سطح مزبور بالا می آید یا دیسپرس می شود تا تشکیل امولسیونی را دهد در زمانی که پارچه تکان داده می شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد مهندسی نساجی شیمی نساجی: بررسی تاثیر لیپوزوم در رنگرزی کالای پشمیپایان نامه ارشد مهندسی نساجی: بررسی خواص آنتی باكتریال كالای پشمی رنگرزی شده با رنگزاهای حنا و پوست گردو »