وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد گروه فقه و الهیات: قرآن كریم، مباحث اقتصادی را در چه سطح و قلمرویی طبقه‌بندی كرده است

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

الف) بیان و طرح مسئله تحقیق

 

بررسی روند نزول آیات اقتصادی قرآن مبتنی بر دانش علوم قرآنی است كه آنچه در مطالعه كتاب‌های مرتبط و تفاسیر بزرگان آمده است این است كه: نظام اقتصادی اسلام دارای دو هدف مهم و كلّی است. درون مرزی و برون مرزی. هدف درون مرزی اقتصاد، عدالت به معنای رفاه عمومی و توازن اقتصادی در نظام اسلامی است و هدف برون مرزی آن قدرت و برتری اقتصادی نسبت به سایر كشورهاست. افق زمانی در اقتصاد سرمایه‌داری كوتاه‌مدت بوده و از معاد و توجه به آخرت اثری دیده نمی‌شود. اصول حاكم بر اقتصاد جامعه و بررسی روابط اقتصادی مردم در عرصه كار و تلاش روزانه از جمله مسائلی است كه می‌توان آنها را در لابه لای آیات قرآن پیدا نمود و با بهره گرفتن از راهنمایی‌ها و رهنمود‌های قرآنی به یک الگو یا دستورالعمل ثابت، واقع‌گرا و بدون نقص در این زمینه دست یافت كه بتواند راهگشای مشكلات فراوانی كه در عصر حاضر، گریبانگیر بشر شده است و ما را به سوی جامعه آرمانی مورد نظر اسلام راهنمایی كند.

 

قرآن معیار و مقیاس سنجش تمام تعالیم و معارف در حوزه علوم‌انسانی است. حقایق مستمر و ثابت را بیان می‌كند و احكام آن برای تمام

دانلود مقاله و پایان نامه

 دوران‌ها دارای مصادیق است. قرآن كتاب هدایت انسان‌هاست و نه صرفاً یک كتاب اقتصادی یا فلسفی و… اما در همین حال برای تمام جوانب زندگی انسان برنامه و دستور دارد. از جمله در زمینه تولید، توزیع، مصرف، مالكیت و كار.

 

استخراج آیات اقتصادی، طبقه‌بندی و تبیین دلالت آنها به ظاهر ساده ولی در واقع بدلایل آمیختگی و پراكندگی مطالب آیات، تنظیم زاویه دید و تفسیر به رای پیچیده است. حاكم كردن نظریه‌های علمی بر آیات و تحمیل اندیشه‌ها و ذهنیت‌های خود به قرآن از مشكلات این رساله است.

 

سورة بقره با داشتن 286 آیه، بزرگترین سوره قرآن كریم است. دارای بیشترین احكام فقهی قرآن بوده و بلندترین آیة قرآن نیز در این سوره است. اولین سورة مدنی بوده و دارای قسمت‌های مختلف و جداگانه‌ای است. در این سوره در حدود 70 آیه در نوع‌های مختلف به موضوع‌های اقتصادی می ­پردازد. ضمناً كل آیات مرتبط با موضوعات اقتصادی قرآن بالغ بر 900 آیه می‌باشد.

 

در این رساله برآنیم تا موضوعاتی از قبیل تجارت، ربا، زكات، انفاق، قرض‌الحسنه، مصرف حلال و حرام، دیه، ارث، رشوه و .. را با بیان آیات سورة بقره مطرح و بررسی نماییم.

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد گروه الهیات رشته فقه: مقایسه و بررسی شباهت ها و تفاوت های دیدگاه علامه معرفت و سیّد قطب در تفسیر علمیپایان نامه ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی: بررسی تأثیر نقش معلمین راهنما بر افزایش کارایی آموزشی معلمان مقطع ابتدایی در شهر لامرد »