وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: تجارت الکترونیک در صنعت بیمه

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:

 

مقایسه تحولات سه دهه اخیر حاکی از آن است که این تحولات نسبت به گذشته تفاوت اساسی دارد که علت اصلی این اختلافات مربوط به انقلابی است که در این دهه ‌ها رخ داده است. شرایط و روش های انجام كسب و كار مدام در حال تغییر و تحول بوده و هر روزه گزینه‌های بیشتری در اختیار كسب و كارها قرار می‌گیرند.گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی بشر تحولی بنیادین ایجاد کرده و دنیای کنونی را در جریان یک انقلاب کامل قرار داده است. امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونیک یکی از نمونه های عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی است. ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت را متحول نموده و تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه‌ها و رویه‌های تجاری گذشته ایجاد کرده است. یکی از مصایق تجارت الکترونیک، بیمه الكترونیكی است که به عنوان بخشی از تجارت الكترونیک و موجی كه كمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار بوده است و بیمه و به طور كلی موسسات مالی از جمله صنایعی هستند كه تجارت الكترونیک می‌تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه آنها ایفا كند، چرا كه صنعت بیمه صنعتی است با حجم زیاد اطلاعات، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تكنولوژی اطلاعات می‌باشد[2].

 

بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه‌ای با بهره گرفتن از واسطه های ایمن بدون حضور فیزیکی اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر، بیمه الکترونیکی به معنای استفاده از روش‌های الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمه‌ای است[4]. بیمه الکترونیک علاوه بر کاهش دادن هزینه‌های اداری و مدیریتی (داخلی) از طریق مکانیزه شدن مراحل کار، باعث می شود تا نوعی ارتباط شبکه‌ای بین واحدهای شرکت‌ها به وجود آید و اطلاعات مدیریتی ارتقا پیدا کند. همچنین خریداران هزینه کمتری خواهند داشت. بیمه الكترونیک زمانی تحقق خواهد یافت كه مخاطبان آن از آن استقبال نموده و سعی در بكارگیری آن داشته باشند[2].

 

اما با وجود این مزایا، موانع و چالش‌های زیادی در استقرار بیمه الکترونیکی وجود دارد که در یک دسته بندی کلی، شامل موانع ساختاری،

دانلود مقاله و پایان نامه

 زمینه‌ای و محتوایی می‌شود. ایجاد زیرساخت های لازم در این راستا از جمله مهم‌ترین اولویت‌های لازم در ارائه بیمه الکترونیکی است[2]. تنظیم چارچوب مقاله به این صورت است كه ابتدا

 

تجارت الکترونیک و مسائل و ویژگی های آن مطرح گردیده، سپس با مطالعه مقالات مختلف درخصوص بیمه الکترونیک مسائل پیش روی صنعت بیمه و نیز مزایای استفاده از تجارت الکترونیک در این صنعت و تاثیر آن بر بخش های مختلف بررسی گردیده و در آخر راهکارها و پیشنهادات جهت پیشروی هر چه بهتر تجارت الکترونیک در این صنعت را بررسی خواهیم کرد.

 

مفهوم تجارت الکترونیک:

 

تعاریف مختلفی برای تجارت الكترونیكی ارائه گردیده است برخی از این تعاریف عبارتند از:

 

تجارت الکترونیک انجام مبادلات تجاری در قالب یک فرایند الکترونیکی است. در تعریفی دیگر هر شکلی از مبادلات که در آن طرفین ذی‌نفع به جای تبادلات فیزیکی به صورت الکترونیکی تعامل کنند را تجارت الکترونیک می نامند[9].

 

«تجارت الكترونیكی، به معنای انجام معاملات تجاری بین مشتریان و عرضه‌كنندگان، به صورت الكترونیكی می‌باشد كه بیشتر از طریق شبكه اینترنت برای برقراری این ارتباط الكترونیكی استفاده می‌شود.»

 

«تجارت الكترونیكی عبارت است از مبادله ارزش‌ها به صورت Online بین سازمان‌ها و شركای تجاری، كاركنان و مشتریان آنها بدون وجود محدودیت‌های زمانی و مكانی.»[4]

 

«تجارت الكترونیكی عبارت است از مبادله كالا و خدمات از طریق شبكه‌های رایانه‌ای از جمله شبكه جهانی اینترنت.»[3]

 

به طور اجمالی می‌توان گفت كه تجارت الكترونیكی عبارت است از مجموعه فعالیت‌های اقتصادی و كسب و كار كه از طریق ارتباطات الكترونیكی به انجام می‌رسد و هر فعالیتی را دربر می‌گیرد كه چه در داخل سازمان و چه در ارتباط با مشتریان و تامین‌كنندگان آن ارزش ایجاد می‌كند.

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات: بهبود الگوریتم های پنهان نگاری در تصاویر دیجیتال با استفاده از تجزیه مقدار منفردپایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات: رهیافتی برای نظرکاوی در متون خبری فارسی »