وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد مهندسی برق الکترونیک: طراحی و ساخت یک مدار راه انداز بدون سنسور

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


با توجه به پیشرفت روزافزون صنایع نیمه هادی، موتورهای رلوکتانسی جایگاه ویژه ای در عرصه های مختلف صنعت پیدا کرده اند. از جمله دلایل این امر می توان به مواردی از قبیل سادگی ساختمان این نوع موتورها، راندمان بالای آنها نسبت به سایر موتورها و عدم نیاز به نگهداری اشاره کرد.
موتورهای رلوکتانسی برخلاف اغلب موتورهای الکتریکی نیاز به یک سیستم راه انداز دارند، این سیستم راه انداز به طور کلی به دو روش زیر قابل طراحی می باشد:
– با بهره گرفتن از سنسور
– بدون استفاده از سنسور
روش های بدون سنسور به علت نداشتن سنسور و همچنین اتصالات مربوطه در صنعت دارای طرفداران بیشتری می باشد که از عمده ترین دلایل آن می توان به توانایی کارکرد موتور در شرایط نامناسب (از قبیل محیط های بسیار گرم و پر گرد و غبار) و عدم نیاز به تنظیم و نگهداری مداوم سنسور اشاره کرد.

روش ارائه شده مبتنی بر اعمال پالس های شناسایی به موتور هم در مرحله ایستا و هم در مرحله چرخش می باشد. عمده ترین مزایای این 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

روش را نسبت به سایر روش های مرسوم می توان در موارد زیر ذکر کرد:

1- توانایی راه اندازی موتورهایی در گستره توان چند ده وات تا چندین کیلو وات.
2- توانایی راه اندازی موتور با سطح ولتاژ مختلف.
3- این روش علاوه بر اینکه توانایی راه اندازی از حالت ایستا با گشتاور زیاد را داراست، قادر است عملیات کنترل موتور را در سرعت های مختلف طبق تنظیمات انجام دهد.
4- ریپل گشتاور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
عملکرد موتور را طبق این روش می توان به مراحل زیر تقسیم نمود:
1- مرحله تشخیص فاز مناسب در حالت ایستا.
در این مرحله با اعمال پالس شناسایی به هریک از فازها و ثبت نتایج حاصله و تحلیل آنها مناسبترین فاز جهت دریافت اولین فرمان انتخاب می شود.
2- مرحله اول چرخش با داشتن قابلیت تنظیم سرعت توسط PWM در این مرحله الگوریتمی به صورت پیاپی و حلقه وار تکرار می شود تا موتور به میزان تعیین شده که می بایست در ابتدای کار تنظیم شود برسد.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد رشته برق الکترونیک: مدل سازی و بررسی امکان ساخت آشکارساز Cd ZnTeپایان نامه ارشد رشته برق کنترل: طراحی سیبل هوشمند برای تعیین دقت تیر »