وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته پزشکی با عنوان بروسلوز

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

بروسلوز یا بچه اندازی واگیر دام که از مهم­ترین و سمج ترین بیماری­های مشترک (زئونوز) با گسترش جهانی و طیف وسیع میزبانی است(5، 8، 15، 22، 26، 35، ) بروسلوز در انسان به اسامی تب مالت، تب مدیترانه­ای، تب جبل الطارق، بیماری هزار چهره، تب مواج، بیماری ملیتوکوکسی و در دام­ها به عنوان سقط جنین واگیر دار و در گاو مرض بانگ(BUNG) نامیده می­ شود.(3، 31، 36، 46، 49، 51، 54، 66، 74، 76).

 

امنیت غذایی و سلامت جامعه از مهم­ترین هدف­های مورد تهدید این بیماری است، بدین جهت بیماری در جوامع بشری توجه دولتمردان و متخصصین را متوجه خود کرده است، طوریکه امروزه توفیقات علمی بشر و تلاشهای مستمر و مدبرانه دست اندرکاران در مبارزه با این زئونوز به کنترل یا ریشه کنی بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا انجامیده است(14، 15، 40، 47)

 

اما با وجود گزارشات رسمی از کاهش درصد میزان شیوع بیماری در کشور برابر با گزارشات هنوز بیماری بعد از 40 الی 50 سال مبارزه و پیشگیری، از معضلات مهم بهداشتی و اقتصادی جامعه ما و بعضی از کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین محسوب می­ شود(7، 11، 26،).

 

بیماری بوسیله باکتری­ های متعلق به جنس بروسلا ایجاد میگردد. اعضای این جنس متشکل از 6گونه کلاسیک بوده که این گونه­ ها را با توجه به واکنش­های فنوتیپی می­توان به 18 بایوار مشخص متمایز نمود. گونه­ های آبورتوس با 7 بایوار و ملیتنسیس با 3 بایوار و سوئیس با 5 بایوار، کنیس با 1 بایوار به ترتیب در میزبانان اصلی خود یعنی گاو، گوسفند و بز، خوک(روباه، خوک، گوزن، جوندگان) و سگ ایجاد عفونت نموده و سقط جنین واگیر، نازایی، کاهش شیر، کاهش وزن و نا باروری میگردند و ضمنا برای انسان که میزبان ثانویه یا تصادفی است، نیز بیماری­زا می­باشند(3، 8، 11، 23، 35، 36، 68).

 

گونه بروسلا اویس در قوچ­ها موجب تورم اپیدیدیم و گونه بروسلا نئوتومه تنها گونه ایست که در میزبان اصلی موش درختی یا جنگلی ایجاد بیماری مشخص نمی­ کند، 2گونه اخیر دارای محدودیت بیشتر میزبانی هستند(46، 51، 70).

 

گونه بروسلا ماریس که اخیرا از pestanداران دریایی جدا شده، دارای 2 تیپ می­باشند که با روش­های کلاسیک قابل طبقه بندی نیست

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 (22،3،42،) در صورتی­که سویه­های گونه­ های کنیس و اویس دارای پرگنه­های خشن و سویه­های صاف به پرگنه­های خشن تبدیل شوند، خاصیت بیماری­زایی آنها کاسته و یا از بین می­روند.(26)

 

نکته در خور توجه گزارش بیماری در شتر، اسب، گاومیش، سگ، وحوش، ماکیان، جوندگان و بندپایان در ایران و دنیاست، که می­توانند حکایت از وجود مخازن و کانون­های انتشار بالقوه بیماری بشمار آیند، خصوصا که در گونه بروسلا سوئیس میزبانان ترجیهی دیگری غیر از خوک از جمله روباه اروپایی، گوزن، جوندگان و خرگوش وجود دارد و جدا شدن گونه جدید ماریس از pestanداران دریایی در کشورهای صنعتی در شکل بیماری باز پدید، همه اینها می­توانند زنگ­های خطری جدی از احتمال گزینش میزبانان جدید باز پدید، همه اینها می­توانند زنگ­های خطری جدی از احتمال گزینش میزبانان جدید ترجیهی برای بروسلا به حساب آیند.

 

این ارگانیسم در احشام باردار باعث بوجود آمدن یک عفونت مزمن می­شوند و به شکل ترجیهی به درون سلول­های کوریوآلانتوئیکی جفت وارد می­شوند و نوترکیبی آنها در ان محل باعث الهاب جفت، مرگ جنین و سقط می­ شود.(82)

 

علی­رغم تفاوت­های آناتومیکی در جفت سازی نشخوارکنندگان حساس به بروسلوز و جوندگان، شباهت­های جالب توجهی در بررسی­های پاتولوژیکی عفونت بروسلا در بافت جفت در هر 2 گروه یافت می­ شود بنابراین آشکار است که موش باردار گزینه بسیار مناسبی برای مطالعه پاتولوژی و مقایسه­ ای در بیماری تب مالت می­باشد.

 

این باکتری عامل مهمی در سقط جنین میزبانان خود می­باشد، مثلا در گاو گوسفند، بز، خوک و… قطعا باعث سقط جنین می­ شود ولی در مورد انسان و موش گزارشات ضد و نقیض می­باشد، برخی معتقدند اندک درصدی احتمال دارد بروسلوز در آنان باعث سقط جنین می­ شود به همین دلیل بر آن شدیم تا تاثیر باکتری Brucella abortus را در موش­های سوری آبستن نژاد balb/c بررسی کنیم.

 

اهداف طرح:

 

1_ بررسی علایم بروسلوز در موش­های آبستن

 

2_ بررسی و مقایسه رفتاری در موشهای باردار آلوده و سالم

 

3_ مشاهده نوع زایمان موشهای سالم و مقایسه آن با زایمان یا سقط در موش­های آلوده

 

4_ مقایسه نوزادان تازه به دنیا آمده­ی سالم و آلوده

 

5_ کالبد شکافی موش­های باردار آلوده و سالم و مقایسه جنین­ها

 

6_ تهیه کشت میکروبی از جفت، طحال، کبد و ریه موش­های آلوده برای اطمینان از آلوده بودن آنها

 

7_ ایجاد یک بانک اطلاعاتی در مورد بروسلوز و باکتری بروسلا آبورتوس جهت استفاده دانشجویان علاقه­مند به مبحث بروسلوز در مقاطع گوناگون بالاخص کارشناسی ارشد.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : بررسی نگاه قانونگذار ایران و سیستماتیک درباره مسئولیت مدنیدانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : بررسی احکام و مقادیر دیه در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی »