وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه رشته شیمی با موضوع تكنولوژی و كاربرد درزگیرهای پلی اورتان

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


فصل اول این كتاب به بررسی و درزگیرهای ساختمانی می پردازد. بازار فروش بسیار زیادی از مصالح ساختمانی، مربوط به چسب ها درزگیرهاست. با یک تخمین 60% از فروش یعنی مبلغ 455 میلیون دلار[1] متعلق به درزگیرهاست. در سالهای اخیر صنایع اتوماتیک و هوا فضا با كاربرد كلیشان 600 میلیون دلار در این بازار پیشی گرفته اند.
1-1-1 فروش
میزان فروش در بازار ساختمان به توانایی به نمایش درآوردن مشخصات مناسب آن مربوط است. سختگیری الزامات استاندارد آمریكا به اندازه الزامات فرانسه نیست. تولید كنندگان درزگیر در صورتیكه بخواهند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند باید استانداردهای ملی AFNOR[1] را بپذیرند. با رشد اهمیت جامعه اروپایی، استانداردهای ایزو[2] پیشرفت چشمگیری در شركت های ایالات متحده آمریكایی پیدا كرده اند. فروش در بازار، به رعایت ASTM [3] یا استانداردهای خارجی نیاز دارد و واردشدن به این بازارها نیازمند به درك دانش مشخصه های موجود است.
دراین فصل الزامات مشخصه ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در فصل های بعدی ابزار شیمیایی و اطلاعاتی مورد نیاز برای رسیدن به آن معیار بحث شده است.
1-2     اطلاعات بازار
اورتان ها بعنوان درزگیرهای با عملكرد بالا[4] فروخته می شوند. سیلیكون ها و پلی سولفید ها از جمله دیگر درزگیرهای محكم با عملكرد بالا هستند. در مطالعه فارست[5] و سالیوان[6]، میزان فروش درزگیرها و درزبندها در سال 1995 مانند طرح های 1990 در جدول 1-1 خلاصه شده است[3].
1-2-1 مقایسه درزگیرهای با عملكرد بالا
در یک تعریف ابتدایی، عملكرد بالا همان ظرفیت تحرك پذیری[7] است. در این زمینه، صفات بسیار دیگری نیز در طول عمر درزگیر تعیین كننده می باشند. از بین درزگیرهای با عملكرد بالا، درزگیرهای پلی یورتان به خاطر خواص بسیار خوبشان در بسیاری از ملاحظات دیگر نیز پیشتازند.
جداول 1-2، 1-3 و 1-4 به مقایسه خواص اورتان ها با سیلیكون و پلی سولفیدها می پردازند. در حالیكه ظرفیت تحرك پذیری بسیار مهم است، خواص مهم دیگری نظیر چسبندگی به بتن، [8] مقاومت به هیدرولیز[9]، تنوع رنگ پذیری و قیمت در مراتب بعدی اهمیت قرار می گیرند.
اتصالات متحرك ساختمان های جدید

نیاز به درزگیرهای با عملكرد بالا بعد از اتمام جنگ جهانی دوم احساس شد. در آن زمان انواع جدید ساختمانهایی كه سطح خارجی آنها، یک 

پایان نامه

 

پوسته با عضو محافظ داشت، متداول بودند، اگرچه هزینه هنگفت اقتصادی داشتند ولی دارای مزیت طراحی برای سنگ و ملاط بودند. اما مواد ساختمانی جدید ضریب انبساط بسیار بالایی را نسبت به آجر و ملاط داشتند(شكل 1-1 را ببینید ).

درزگیرهایی كه قبلاً در سطح دیوار ساختمان ها به كار می رفتند با نداشتن قابلیت تحرك پذیری پس از مدتی به درزگیری مجدد اتصالات نیاز داشتند. چون باعث بوجود آمدن منافذی در ساختمان ها می شدند، بنابراین نوع جدیدی از درزگیرهای با عملكرد بالا برای برطرف كردن اینگونه احتیاجات فراهم شدند از آنجا که اتصالات در اثر تغییرات دمایی فصلی حركت می كنند، شكل1-2 نشان می دهد كه چطور درزگیرهای اتصال دهنده در تابستان[1]و زمستان متراكم شده یا انبساط می یابند[4].
[1] – کلیه آزمون ها در فیلادلفیا انجام شده اند .
            تغییرات روزانه
این اختلافات ناشی از تغییراتی است كه در طول روز اتفاق می افتد. اختلاف دما بطور ذاتی در نتیجه آفتاب و سایه اتفاق می افتد. تغییر دمای یک ورقه آلومینیومی از آفتاب به سایه می تواند بر اساس گزارشاتی كه پانك[1] بین قسمت آفتابی و سایه ارائه داد تا 60 اختلاف داشته باشد [6] . بر این اساس افزایش و كاهش تغییرات دمای روزانه تا 30معادل 90 (32) بر ورقه آلومینیومی ایجاد می­كند.
سرعت تغییرات حركت در اثر تغییرات فصلی برای یک سقف بتنی ساختمان بسیار كم در حد 02/0 اینچ بر ساعت (in/hr) است. همینطور تغییرات روزانه می توانند بسیار سریع انجام شوند.
در و پنجره آلومینیومی با سرعتی در حدود 1000 بار سریعتر از قسمت های سنگی ساختمان یعنی 120 اینچ بر ساعت حركت خواهند كرد [7] که انجام این حركت در صورتی كه درزگیرها تازه باشند مشكل جدی ای برای درزگیرهای تك جزئی ایجاد می كند.
1-3-3 الزامات حركت
بررسی شكل1-2 تراكم شكاف در تابستان و انبساط آن در زمستان را نشان می دهد. در نتیجه اغلب روش های آزمون به ظرفیت تحرك در اثر تراكم در دماهای بالا و كشش در دماهای پایین نیاز دارد.
طبق شكل1-1 اگرچه ساختار آجر و ملاط برای یک شكاف 5/0 اینچ (2/12 میلیمتر) فقط به ظرفیت 5/12 درصد نیازمند است، یک شکاف بتنی 5/0اینچ، به درزگیری با ظرفیت تحرک 20 درصد نیاز دارد. صفحات استیل به 25 درصد و صفحات آلومینیمی به 50 درصد ظرفیت تحرك پذیری نیاز دارند.
1-4     مشخصه ها
محیط بیرون به درزگیر هایی با عملكرد بالا و خواص مختلف زیادی نیاز دارد، كه برخی از آنها مخصوص درزگیرهای با عملكرد بالا بوده و برخی از الزامات، مربوط به همه درزگیرها هستند. هر التزامی كه در بخش های بتنی قرار داده شود باید با روش های آزمون، آزمایش گردد. روش های آزمون برای كاربردهای جزئی یک مشخصه با ایجاد برش های عمودی بر درزگیر انجام می گیرند.
920-ASTM C مشخصة مؤثر درزگیرهای با عملكرد بالای سطوح ساختمانی در ایالات متحده می باشد. كمیته حرفه ای ISO در سازمان استاندارد های بین المللی (ISO) مشخصه ها و روش های آزمون مخصوص كشورهای اروپایی نوشته است. بررسی درزگیرهای ساختمانی توسط 59TC، از زیر مجموعة كمیتة(8- SC) انجام می گیرد.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود متن کامل پایان نامه رشته علوم سیاسی با موضوع فرار مغزهادانلود سمینار کارشناسی ارشد رشته برق : بررسی حالتهای كنتـرل دور روتورموتورهـای القائی با تغییر امپدانس روتور »