وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد :روش تصمیم­ گیری دسته ­جمعی جهت بهبود عملکرد الگوریتم نزدیک­ترین همسایه

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

در دنیای امروزی حجم اطلاعات دیجیتالی به صورت روز افزونی در حال افزایش است. در همین راستا، به جهت مدیریت و بررسی علمی این اطلاعات، نیاز به پردازش هوشمندانه و خودکار این اطلاعات بیش از پیش احساس می شود.

 

یکی از مهم ترین این پردازش ها که در فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز است، دسته­بندی خودکار این اطلاعات می باشد. دسته بندی در مسائل متنوعی در فناوری اطلاعات به کار گرفته می شود، در مسائلی مانند امنیت اطلاعات، شناسایی نفوزگری در شبکه، دسته بندی کاربران بر اساس اطلاعات شخصی، پردازش تصویر و در واقع شناسایی هر گونه الگو بر اساس نمونه­ها و اطلاعات پیشین. این پردازش می تواند دسته[1]­ی نمونه­های جدید که به مجموعه اطلاعات اضافه می شود را پیش بینی نماید. از این رو در هوش مصنوعی توجه خاصی به توسعه انواع روش­های دسته­بندی هوشمند و خودکار شده است.

 

 روش­های دسته­بندی

 

دسته­بندی یکی از مهم­ترین شاخه‌های یادگیری ماشین[2] است. دسته­بندی به پیش ­بینی برچسب دسته[3] نمونه[4] بدون برچسب، بر اساس مجموعه نمونه­های آموزشی برچسب­دار (که قبلا به با کمک یک کارشناس دسته­بندی  شده ­اند) گفته می­ شود. درواقع دسته­بندی روشی است که هدف آن، گروه­بندی اشیا به تعدادی دسته یا گروه می­باشد. در روش‌های دسته­بندی، با بهره گرفتن از اطلاعات بدست آمده از مجموعه نمونه­های آموزشی، از فضای ویژگی­ها[5] به مجموعه برچسب دسته­ها نگاشتی بدست می آید که بر اساس آن، نمونه­های بدون برچسب به یکی از دسته­ها نسبت داده می­ شود.

 

تفاوت روش­ها دسته­بندی در چگونگی طراحی نگاشت است. در بعضی از آن­ها با بهره گرفتن از داده ­های آموزشی مدلی ایجاد می­ شود که بر اساس آن فضای ویژگی­ها به قسمت ­های مختلف تقسیم می­ شود که در آن، هر قسمت نشان دهنده یک دسته است. در این گونه روش­های دسته­بندی از مدل برای پیش ­بینی دسته­ی­ نمونه بدون برچسب استفاده شده و از نمونه­­های آموزشی به طور مستقیم استفاده نمی شود. یک نمونه از این دسته­بندها، دسته­بندهای احتمالی[8] می­باشد. این گونه الگوریتم­ها، از استنتاج آماری برای پیدا کردن بهترین دسته استفاده می­ کنند؛ برخلاف سایر دسته­بند­ها که فقط بهترین کلاس را مشخص می­ کنند الگوریتم­های احتمالی به ازای هر دسته موجود یک احتمال را به عنوان تعلق نمونه به آن مشخص می­ کنند و کلاس برنده، بر اساس بیشترین احتمال انتخاب می­ شود. روش­های احتمالی در یادگیری ماشین معمولا با نام الگوریتم­های آماری نیز شناخته می­شوند. در گروهی دیگر از روش­های دسته بندی، نمونه براساس خود مجموعه نمونه­ها و بدون ساختن مدل، به پیش ­بینی دسته­ی نمونه مورد نظر می ­پردازد. به این گونه الگوریتم های دسته­بندی، نمونه- بنیاد[9] گفته می­ شود.

 

تاکنون الگوریتم­های متفاوتی به عنوان دسته­بند ارائه شده ­اند. از جمله­ی­ آن­ها می­توان به الگوریتم نزدیک ترین همسایه­ها[10] [1] ، دسته­بند بیز[11][2]، ماشین بردار پشتیبان[3] و شبکه عصبی[12][4] اشاره کرد.

 

  • ارزیابی دسته­بند

اولین موضوعی که در مورد هر الگوریتم مورد توجه قرار می­گیرد، کارایی و دقت آن الگوریتم است. در هوش مصنوعی، معیار­های متفاوتی وجود دارند که در مسائل مختلف و زیر شاخه­های این علم استفاده می­ شود. در مورد کارایی یک دسته­بند­، به عنوان یکی از مسائل اصلی

پایان نامه

 هوش مصنوعی، روش­های متنوعی وجود دارد که در این قسمت بررسی شده ­اند.

 

معیار کارایی نظر­گرفته شده برای یک دسته­بند، ارتباط مستقیمی با کاربرد و ضمینه کار خاص آن دسته­بند دارد. بنابراین در مسائل متفاوت، ممکن است معیار­های مختلفی برای اندازه ­گیری کارایی الگوریتم در نظر­گرفته شود. همچنین همان طور که مشخص است، یک دسته­بند که بتواند برای همه مسائل موجود بهترین جواب را ارائه دهد، وجود ندارد.

 

در بررسی آماری کارایی یک دسته­بند، از یک مجموعه که شامل تعداد مشخصی نمونه­ی­ آموزشی دارای برچسب است استفاده می­ شود. برای این کار، قسمتی از این نمونه­ها و یا تمام مجموعه،­ به عنوان مجموعه آموزشی[13]، در اختیار دسته­بند برای آموزش قرار می­گیرد. پس از آموزش، دسته بند به وسیله­­ زیر­مجموعه­ای­ از نمونه­ها، به عنوان نمونه­های­ آزمایشی، محک زده می­ شود. نمونه­ها­ی موجود در مجموعه­ی­ آزمایشی، بسته به نوع آزمون کارایی، می ­تواند عضو مجموعه آموزشی بوده و یا متفاوت با آن باشند.

 

نرخ دسته­بندی[14] یا صحت[15] پرکاربردترین و ساده­ترین معیار اندازه ­گیری کارایی هر دسته­بند است. این معیار برابر است با نسبت تعداد نمونه­های درست دسته­بندی شده به تعداد کل نمونه­ها. براساس این تعریف، نرخ خطای دسته­بندی از رابطه زیر بدست می­آید:

 

 مقادیر دقت[16] و بازخوانی[17] نیز معیارهای مناسبی برای ارزیابی دسته­بندها می­باشند. که اخیرا برای ارزیابی رقابت[18] بین اشتباه-مثبت[19] و درست-مثبت[20] استفاده می­ شود. در ادامه این معیار­ها معرفی می­ شود.

 

  • معیاردقت : احتمال مثبت بودن نمونه­هایی که مثبت اعلام شده ­اند.

                  معیار بازخوانی : احتمال مثبت اعلام کردن نمونه­های دسته مثبت.

 

   معیار اختصاص[21]: احتمال منفی اعلام کردن  نمونه­های دسته منفی.

 

که در این معیارها، دسته مثبت، دسته مورد بررسی است و دسته منفی به سایر دسته­ها گفته می­ شود.

 

  • تصدیق متقابل[22]

یک روش برای ارزیابی آماری دسته­بند، تصدق متقابل[5] می­باشد. در این تکنیک برای ارزیابی کارایی دسته­بند، نمونه­ها را به صورت تصادفی به دو گروه که مکمل یکدیگر هستند، تقسیم می­ کنند. با یک گروه سیستم را آموزش داده و با گروه دیگر سیستم آموزش دیده را مورد آزمایش قرار می­دهند. با این کار از تطبیق بیش از حد[23] مدل بر روی داده ­های آموزشی جلوگیری می­ شود و نتایج بدست آمده از ارزیابی، دارای درجه اطمینان بیشتر خواهد بود. برای اطمینان بیشتر از نتایج، تصدیق متقابل در چندین مرحله صورت تکرار شده و در هر مرحله، از تقسیم ­بندی متفاوتی برای نمونه­ها استفاده می­ شود. در پایان از نتایج تمامی تکرار آزمایش­ها میانگین­گیری صورت می­گیرد.

 

در ادامه روش­های مختلف تطبیق متقابل توضیح داده می­ شود.

 

    • تصدیق زیر گروه تصادفی[24]: در این روش، نمونه­ها به صورت تصادفی به دو گروه آموزشی[25] و آزمایشی[26] تقسیم می­شوند. سپس دسته­بند به وسیله­­ نمونه­های آموزشی، آموزش داده می­ شود و با بهره گرفتن از مجموعه دیگر آزمایش شده و کارایی محاسبه می­ شود. این عملیات چندین بار انجام می­گیرد و در نهایت میانگین آن­ها به عنوان کارایی دسته­بند ارائه می­ شود. با توجه به تصادفی انتخاب شدن مجموعه­های آموزشی و آزمایشی، مهم­ترین مشکل این روش امکان عدم انتخاب بعضی از نمونه­ها به عنوان عضو یکی از دو گروه و یا انتخاب بیش از یک بار بعضی از نمونه­ها می­باشد.

 

    • تصدیق متقابل k قسمت[27]: در روش ابتدا مجموعه نمونه­ها به K دسته تقسیم می­شوند. در هر مرحله نمونه­های k-1 دسته به عنوان مجموعه آموزشی در نظر گرفته می­ شود و با بهره گرفتن از یک دسته دیگر کارایی سیستم دسته­بند ارزیابی می­ شود. در نهایت کارایی سیستم برابر با میانگین کارایی در همه مراحل می­ شود. در این روش از همه نمونه­ها برای آموزش و آزمایش استفاده می­ شود.

 

  • تصدیق یکی در مقابل بقیه[28]: یک روش دیگر، تصدیق یکی در مقابل بقیه است. در این روش، هر نمونه یک بار به عنوان نمونه آزمایشی انتخاب می­ شود و از سایر نمونه­­ها برای آموزش استفاده می­شوند. این روش بر روی تمامی نمونه­ها انجام می­ شود. در پایان، کارایی الگوریتم برابر نسبت تعداد نمونه­های درست دسته­بندی شده به کل است.

    • الگوریتم نزدیک­ترین همسایه

یکی از الگوریتم­های معروف دسته­بندی، الگوریتم نزدیک همسایه است؛ با این که از معرفی آن چندین دهه می­گذرد، این روش همچنان محبوب بوده و کاربرد بسیاری در مسائل مختلف دارد. دلیل این موضوع سادگی پیاده­سازی و کارایی بالا این روش است. به علاوه، این الگوریتم را به سادگی می­توان در مسائل مختلف به کار برد. الگوریتم نزدیک­ترین همسایه از یک قانون بسیار ساده در عمل دسته­بندی استفاده می­ کند. نمونه­هایی که شباهت بیشتری با یکدیگر دارند(در فضای ویژگی­ها در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته­اند)، به احتمال بالا در یک دسته قرار دارند. بر طبق این، در الگوریتم نزدیک­ترین­ همسایه، برای بدست آوردن دسته­ی­ نمونه­ی­ پرس­و­جو شده[29]، بر اساس یک معیار شباهت(تفاوت)[30]، نزدیک­ترین­ نمونه، از مجموعه­ی­ نمونه­های آموزشی تعیین می­ شود. سپس الگوریتم دسته­ی­ این نمونه را به عنوان دسته­ی­ نمونه­ پرس­و­جو شده اعلام می­ کند.

 

به عنوان مثال، شکل 1 نحوه بدست آوردن دسته­ی نمونه­ی­ پرس­وجو شده را توسط الگوریتم نزدیک­ترین­ همسایه، در یک فضای ویژگی دو بعدی و در مسئله­ای­ با سه دسته نمایش می­دهد. در این مثال، از معیار فاصله اقلیدسی برای بدست آوردن نزدیک­ترین همسایه استفاده شده است.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد :بررسی سطح مقطع پراکندگی و جذب سلول­های خورشیدیدانلود پایان نامه ارشد : کاهش انرژی مصرفی در محیط ابرواره با استفاده از مهاجرت »