آن چه ما به الامتیاز انسان از دیگر موجودات است، قوه عقل، تفکر و اندیشیدن می باشد؛ و به واسطه همین قوه منحصر به فرد، انسان راه سعادت و کامیابی را یافته، به طریق هدایت و رستگاری راه می یابد. البته در صورتی که از این قوه به طریق صحیح استفاده نماید و این نعمت خداداد را در مسیر انحراف و اشتباه به کار نیندازد. باورهای غیر عقلانی و تحریف های شناختی در حوزه روان شناسی، بر اختلال تفکر فرد در درک واقعیات تاکید دارد و درمانگران این دو نظریه، راهکارهایی جهت مقابله با این عقاید نامعقول ارائه می دهند.
از سوی دیگر، اسلام در رسالت جهانی خویش، وظیفه پاسخگویی به تمام موضوعات مورد نیاز بشر را دارا میباشد. شهید صدر معتقد است که موضوعات مورد نیاز بشر که در دین مطرح گردیدهاند، باید در دنیای واقع بررسی شوند تا به غنیسازی اندیشهها و یافته های بشری کمک رسانند. به بیان دیگر، مفسر یا تحلیلگر باید در پرتو یافته های خویش، با نگاهی پرسشگرانه و با هدف پاسخیابی فعال و پویا رو به سوی قرآن نشسته و دیدگاه قرآن را از میان مقایسه نص آن با نتایج و یافته های اندیشه بشری دریافت نماید. و لذا، نظریه قرآن درباره عناوین مختلف اعتقادی، اجتماعی و جهانی با پیشرفت زمان پدید می آید و از طریق مجموعه تجارب یافته شده از علوم روز جامعه، در تبادل اطلاعات با قرآن و محاوره و گفت و گوی با آن، نتایجی حاصل میگردد که میتوان با آنها نیازها و سوالات بشر متمدن امروزی را پاسخ داد و بدین ترتیب مفاهیم عمیق قرآن را در بطن جامعه به طور آشکارتری ظاهر نمود.[1]
در حقیقت از آن جا که پژوهش در علوم انسانی ( به منظور شناخت، برنامه ریزی و ضبط و مهار پدیدههای انسانی) در راستای سعادت واقعی بشر ضرورتی انکارناپذیر است و استفاده از عقل و آموزههای وحیانی در کنار داده های تجربی و عینی، شرط اساسی پویایی، واقع نمایی و کارایی این گونه پژوهشها در هر جامعه است، به همین دلیل، این پژوهشگر قصد دارد در تفسیر موضوعات قرآنی، یافته ها و تحقیقات دانشمندان علوم انسانی را(با موضوع بررسی تحریف های شناختی و باورهای غیر عقلانی) بر قرآن عرضه نماید و ضمن بهره گیری از آنها، به پاسخگویی سوالات و شبهات روز بپردازد و تنها در این صورت است که رهیافتهای بشری استفاده بهینهای دارد و قابلیت آن را دارد که بشر را در بعد معرفتی به سمت تکامل معنوی خویش سوق داده و در مقابل موانع و عوامل بازدارنده مصونیت بخشد.
نکاتی که در پژوهش حاضر رعایت شده عبارتند از:
استفاده از کتاب های روان شناسی در زمینه باورهای غیر منطقی و تحریف های شناختی.
استفاده از تفاسیر مختلف شیعه علی الخصوص تفسیر نمونه که تفسیری اجتماعی است و به موضوعات مطرح در جامعه اشاره دارد.
استفاده از ترجمه قرآن آیة الله مکارم شیرازی.
استفاده از نرم افزارهای جامع تفاسیر نور و دانش نامه معارف قرآن 2.
فرم در حال بارگذاری ...