وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: کاوش ایده در متن‌های فارسی

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

حجم اطلاعات در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری در حال افزایش است و از طرفی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز هر روزه با مسائل و مشکلات جدید روبه‌رو می‌شوند که شاید راه‌حل بسیاری از این مسائل در این توده عظیم اطلاعات باشد که در جای جای دنیا در بستری به نام اینترنت پراکنده شده و یا به صورت اسناد، مقالات، گزارشات و… در بایگانی شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار دارد. بسیاری از سازمان‌ها با بهره گرفتن از افراد خبره در زمینه‌های مختلف سعی بر آن داشته که بتوانند راه ‌حل ‌هایی برای این مسائل پیدا کنند که مطمئناً زمان‌بر و پر هزینه خواهد بود. روش کاوش ایده[1] راه‌حلی برای این موضوع است تا با پیدا کردن راه‌حل برای مسایل موجود به صورت مکانیزه در زمان و هزینه به صورت کارا صرفه‌جویی کنیم. کاوش متن[2] یا کشف دانش از متن‌ها به صورت کلی به فرایند استخراج اطلاعات و دانش مفید از متن‌های غیر ساختار یافته ارجاع داده می‌شود. با ارجاع به این کاوش ایده، فرایند اتوماتیکی برای استخراج ایده‌های مفید و جدید از متن غیر ساختار یافته[3] با بهره گرفتن از متدهای کاوش متن است و هدف این روش اگرچه پیدا کردن ایده‌های جدید و مفید است اما اغلب ارائه دادن این ایده‌ها به صورت قابل درک برای کاربر است [7,8]. این روش در وزارت دفاع آلمان برای اولین بار به کار گرفته شد و با بهره گرفتن از افراد خبره مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که این روش کارایی لازم را دارد اگرچه به دلیل حساس بودن نتایج برای وزارت دفاع المان این نتایج مخفی ماند اما در نهایت این روش برای مسایل مختلف در این وزارت مورد استفاده قرار گرفت و راه ‌حل ‌های مفیدی را برای مسائل مختلف آن پیدا کرد.

 

1-2- تعریف مسأله و سوالات اصلی تحقیق

 

در راستای پیاده سازی و استفاده از روش کاوش ایده سوالات زیر را می‌توان مطرح کرد:

 

– دلیل استفاده از این روش به جای روش‌های دیگر از جمله ضریب جکارد[4] چیست؟

 

– چه روش‌های دیگری غیر از این روش وجود دارند؟

 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

– این روش در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

 

– آیا پیاده‌سازی این روش به زبان فارسی قابل ارزیابی است؟

 

– ایده‌های بدست آمده از این روش به چه میزان مفید و جدید هستند؟

 

– آیا می­توان در زمینه ­های دیگر از این روش استفاده کرد؟

 

1-3 فرضیه‌ها

 

در این مسأله فرض بر این است که یک مسأله وجود دارد و متن‌های زیادی در قالب مقالات، اسناد، گزارشات و … وجود دارند که احتمالاً راه­حل این مسأله در آن‌ ها وجود دارد، هدف پیدا کردن راه‌حل این مسأله از این متن‌ها به وسیله یک رویکرد خودکار است که سبب می‌شود استخراج ایده‌ها و راه ‌حل ‌ها بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر انجام شود.

 

1-4 موضوع و اهداف پژوهش

 

هدف از این پایان‌نامه ایجاد برنامه کاربردی روش کاوش ایده به زبان فارسی است تا بتوان از منابع و مقالات موجود به زبان فارسی ایده‌های جدید و مفید را برای حل مسأئل موجود پیدا کرد. همچنین استفاده از این روش در پیاده­سازی سیستم­های خبره[5] است در واقع از این روش برای گرداوری دانش[6] در فرایند مهندسی دانش[7] استفاده شود تا این روش را هر چه بیشتر کاربردی شود.

 

1-5 روش تحقیق

 

روش انجام این تحقیق مطالعه و گرداوری اطلاعات لازم در زمینه روش کاوش ایده است که نتایج را می‌توان با نمونه انگلیسی آن ارزیابی کرد و همچنین مطالعه در زمینه سیستم­های خبره است که این روش می‌تواند به بهبود مراحل مهندسی آن کمک کند.

 

[1] Idea mining

 

[2] Text mining

 

[3] Unstructured text

 

[4] Jaccard’s coefficient

 

[5] Expert systems

 

[6] Knowledge acquisition

 

[7] knowledge-engineering process

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

 

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

 

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

 

موجود است


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته فناوری اطلاعات: عوامل موثر در ترغیب افراد برای شرکت در انتخابات اینترنتیپایان نامه ارشد فناوری اطلاعات: مدیریت دانش مشتریان بانک مهر اقتصاد با استفاده از تکنیک­های داده‌کاوی »