وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد رشته علوم تربیتی: تاثیرفناوری اطلاعات (ICT) بر سبک های مختلف یادگیری کلب در دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی منطقه 2 شهر تهران

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


امروزه هدف کلیه نظام های های آموزشی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه ها پرورش انسان هایی است که یادگیرندگان مادام العمر باشند. شرط لازم برای یادگیری مدام العمر داشتن دانش پایه، میل به یادگیری و داشتن راه و روش یادگیری است. برای نیل به این هدف شناخت ویژگی های مرتبط با یادگیری دانش آموزان غیرقابل انکار  است. دانش آموزان از لحاظ احساسات، نگرش ها، توانایی های ذهنی و شناختی، روش های آموختن، سبک و سرعت یادگیری و … با هم متفاوت هستند. بنابراین در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان  در یادگیری مهم است. در دهه های اخیر  با توجه به این که ما در قرن 21 قرن که دانایی و انقلاب اطلاعات است سبک های یادگیری به عنوان عامل فردی در تسهیل یادگیری در نظر گرفته می شود. که این امر به معنی تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و امروزه ثروتمندترین كشورها و جوامع انسانی، آنهایی هستند كه بیشترین دانش، آگاهی و اطلاعات را در اختیار دارند و یقیناً راهبری آموزش و پرورش آینده به عهده فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT خواهد بود. (نوروزی و دیگران،1387،ص10) همه پیشرفت های شگفت انگیز انسان در دنیای امروز زائیده یادگیری است و وظیفه یاددهی و بهبود آن، محور فعالیت تمام نهادهای آموزشی است. اعتبار یک نظام آموزشی وابسته به میزان یادگیری فراگیران آن است. یادگیری یک متغیر بسیار پیچیده است كه عوامل متعددی مثل هوش، انگیزه، محیط مناسب، عوامل خانوادگی، اجتماع، كیفیت آموزشگاه، كیفیت مربی و … در آن تأثیر می گذارند. علاوه بر این عوامل، فاكتور دیگر مؤثر بر یادگیری فراگیران، سبك های یادگیری آنان است كه فراگیران آنها را همچون  دیگر توانایی ها، از راه تجربه و یادگیری به دست می آورند و هرفرد متناسب با سبك یادگیری خود مطالب را اخذ می كند.

 

با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه های آموزش و برنامه درسی، مدیریت كلاس به كلی متحول شد و با رویكردی پژوهش محور و دانش آموز محور انجام می پذیرد مسئولیت معلم دیگر انباشتن و انتقال اطلاعات نیست، بلكه مسئولیت های گوناگونی بر عهده می گیرد و باید فردی چند مهارتی باشد. الگوی بسته، محدود و متمركز منابع آموزش و یادگیری سنتی هم به الگویی باز، غیر متمركز، نامحدود و بری از محدودیت های زمان و مكان تبدیل می شود و نتایج بسیار راهبردی برای نظام آموزش و یادگیری را به ارمغان می آورد. مطالب درسی بر گرفته از فناوری، ماهیتی چند بعدی و حركتی داشته و طراحان آن رویكردی فرایند – محور دارند نه محتوا – محور. در نگرش سنتی به این موضوع، رویكرد معلم محوری اصل و اساس آموزش انسانی است. ولی در نگرش نوین اساس تعلیم و تربیت بر پایه دانش آموز محوری بنا

پایان نامه

 نهاده شده است. (محمدی،1381،ص2) این كه نظام های مبتنی بر مواد به صورت تك محور در حال فرو پاشی است و روش های تربیتی بر اساس بهره گیری از ارزش های متقابل یادگیری برحسب سیستم های ارتباطی نوین و چهارچوب دیداری، شنیداری پی یافته، موضوعی غیر قابل انكار است. ناكار آمدی روش های سنتی آموزش در عصر حاضر امری پذیرفته شده است و كاربرد فناوری های رایانه و اطلاعات جهت بهبود كمی و كیفی فرایند آموزش اجتناب ناپذیر می باشد. (یزدچی،1385،ص4) سبک یادگیری  یكی از اركان مهم آموزشی است و طبعاً باید متناسب با عصر اطلاعات، متحول شود.

 

سبك های یادگیری، روش های انفرادی مورد استفاده یادگیرنده برای پردازش اطلاعات و مفاهیم تازه می باشند. سبك های شناختی به این مطلب اشاره می كنند كه یادگیرنده چگونه مطلب را درك می كند، به خاطر می سپارد، چگونه می اندیشد و مسائل را حل می كند. سبك های یادگیری شناختی، طبقه بندی های مختلفی مانند سبك های وابسته به زمینه و مستقل از زمینه، سبك های تكانشی و تاملی و سبك های یادگیری برمبنای الگوی یادگیری تجربی كلب که شامل چهار سبک یادگیری مختلف تحت عناوین واگرا, انطباق یابنده، همگرا و جذب کننده  دارد.

 

با این حال، با بررسی آمار و اطلاعات موجود در مورد میزان گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT در آموزش و پرورش كشورهای جهان در می یابیم كه در بسیاری از كشورها از جمله كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برای تجهیز مدارس با امكانات گوناگون همچون رایانه و اینترنت، برنامه های جامعی مدون شده است و دیر زمانی است كه توجه خاصی به نقش ابزارهای فن آوری اطلاعات در برنامه های درسی خود داشته اند و هزینه قابل توجهی را در امر بكارگیری ابزارهای مناسب در آموزش صرف كرده اند. ابداع روش های جدید آموزشی، بهره گیری از رایانه در كلاس های درس، بهره گیری از نرم افزارهای آموزشی و چند رسانه ای ها، بهره گیری از اینترنت و پست الكترونیكی و… از پیامدهای نوین به كارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است. (ذوقی پور و غفاری،1384،ص 14) مطالعات نشان می دهند كه بهره گیری از فناوری های روز مثل رایانه و شبكه جهانی در كلاس های درس این امكان را به دانش آموزان می دهد كه با سرعت بیشتر و عملكرد بهتر بیاموزند‌(مهمت،2004) و احساس رضایت بیشتر از حضور در كلاس درس داشته باشند. (میلكن[1]، بامزه،2002)  امروزه دانش آموزان در دنیای شنیداری، دیداری و جنبشی متولد می شوند، بنابراین تلاش معلمان برای آموزش آنان با بهره گیری از روش ها و رسانه های آموزشی دوره گذشته بی نتیجه خواهد بود یا چندان ثمره ای به همراه نخواهد داشت. لذا ضروری است كه معلمان درباره فناوری و رسانه های نوین آموزشی هم خوب بدانند و هم با نگرشی مثبت با آن برخورد كنند. (تیلسون،2004) با توجه به اهمیت سبک یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت و لزوم ارتقای كیفیت آموزش و بهره گیری هر چه بهتر از پدیده، ICT اتخاذ تمهیداتی برای به كارگیری این نوآوری ها در فرایند یاددهی و یادگیری بسیار حیاتی است. از این رو بررسی آثار پدیده های كاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در عرصه های مختلف حائز اهمیت است. اهل علم به طور كلی و دانش آموزان به طور خاص، از مصرف كنندگان اصلی این فناوری ها هستند. اینترنت بخش مهمی ازفعالیت های آموزشی و فراغتی دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد، و این احتمال وجود دارد كه بهره مندی از این پدیده بر سبک یادگیری آنها تأثیر داشته باشند. از این رو مطالعه پیامدهای استفاده از فناوری های نوین، از نظر شناخت پیامدها و آثاری كه ممكن است بر دانش آموزان داشته باشند، قابل مطالعه است. (قاسمی نژاد،1384: 35)


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه رشته الهیات: انس با قرآن در قرآن وحدیث چگونه تبیین شده استپایان نامه رشته فقه و الهیات: بررسی اصول و مبانی تعلیم و تربیت از منظر قرآن و احادیث در سنین کودکی و نوجوانی »