وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار ارشد رشته نساجی: رنگرزی برخی از الیاف طبیعی و مصنوعی با استفاده از رنگهای سنتزی

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
رشته فن آوری نانو مملو از اصطلاحات مبهم است و افراد گوناگون با به کار بردن آلمات یكسان به چیزهای کاملا مختلف اشاره می کنند.
برای مشخص نمودن مطالب بیان شده در این پایان نامه، علاوه بر اینها یک عامل پر اهمیت در پژوهش ها و صنعت سیستم های ناهمگن بوده که واکنش های آلی ناهمگن، در صنعت به خوبی جوابگو خواهند بود.
در میان اسیدهای جامد موجود توجه ما به نانو سیلیکا کرومیک اسید جلب شد که اسید جامدی بوده که می تواند تحت شرایط ناهمگن هم به عنوان عامل وهم به عنوان کاتالیزور برای تبدیل گروه های اصلی آلی مورد استفاده قرار گیرد.
با بهره گرفتن از بسترنانوئی فوق برخی از رنگهای دی آزونیوم بر پایه آلفا – نفتول و بتا – نفتول در دمای محیط و فشار اتمسفر، با درصد بالا وزمان کوتاه تولید شد.
طیف نگاری های FT-IR و H-NMR و C-NMR تأیید ساختار رنگ بر روی نمونه ها انجام گرفت. در ادامه عملیات رنگرزی با رنگ های سنتز شده صورت گرفت و سرانجام تاثیر رنگ به روی بافت الیاف آزمایش شد.
فصل اول
(مباحث نظری)
1-1- رنگ
رنگ یا فام به معنی عام آن می تواند از جنبه های مختلف فیزیولوژیکی، فیزیکی و یا شیمیایی مورد بررسی قرار گیرد و برحسب مورد، تلقی ها و تصورهای متفاوتی در ذهن متبلور گردد.
آنچه حائز اهمیت بسیار است نقش ارزنده پدیده رنگ به طور کامل، در تمام شئون زندگی بشر از گذشته های دور تا به امروز به عنوان جلوه ای ار آفریده های زیبایی می باشد.

عوامل موثر در به وجود آمدن رنگ برای یک شیمیدان بیش از پدیده های فیزیکی (نور و موج) ساختمان شیمیایی ترکیب رنگزا و اثر تغییرات ساختمانی روی خواص ترکیب رنگی است. از میان ترکیب های رنگی، که خصلت رنگزایی یا رنگرزی دارند و به اصلاح «رنگینه» و به صورتی خاص «رنگدانه» نامیده می شود، سری «رنگینه های آزو» جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و امروزه قریب هفتاد درصد رنگینه های سنتزی را تشکیل می دهند و از نظر عملی در رنگرزی انواع مختلف الیاف طبیعی و سنتزی و همچنین مواد مصنوعی کاربرد 

پایان نامه

دارند.

2-1- تاریخچه
قدمت آشنایی بشر با رنگ و استفاده از رنگ در ابتدا برای رنگرزی پوست حیوانات و سپس الیاف و در نهایت سایر اشیاء، به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد. به عنوان مواد رنگ کننده یا رنگینه از مواد طبیعی و بیش از همه با منشأ گیاهی و همچنین حیوانی استفاده می گردید. سنگ نوشته هایی از فرهنگ مصر باستان وجود دارد، که به وضوح در آنها تهیه و کاربرد رنگینه های طبیعی به تقصیل تشریح گردیده است.
گسترش استفاده از رنگ برای رنگرزی طی هزاران سال منجر به ابداع روش های رنگرزی گاهی اوقات بسیار پیچیده ولی متنوع گردید، که به این طریق رنگرزی با کیفیت عالی امکان پذیر شد.
به عنوان چند نمونه از قدیمی ترین رنگینه های طبیعی مورد استفاده می توان از رنگینه آبی ایندیگو که منشأ یک گیاه آسیایی ایندیکان دارد، بنفش – سرخ – آنتیک که به عنوان ماده استخراج شده، از غده درون نوعی حلزون، که تهیه آن به دوره فنیقی ها برمی گردد، حنا، زعفران، همچنین آلیزارین که اساس قرمز ترکی را تشکیل می دهد، از مواد خارج شده از چوب رناس که از آفریقا وارد می شد، به دست می آمد.
اگرچه صدها رنگینه و پیگمان های طبیعی از صدها سال قبل شناخته شدند و گاهی با روش های پیچیده، استخراج و مورد استفاده قرار گرفتند ولی، استخراج هزینه بر و مشکل این رنگینه ها در عدم کارایی آن ها برای استفاده در رنگرزی انواع الیاف طبیعی و مصنوعی، از اواسط قرن نوزدهم منجر به تفکر ساخت رنگینه های سنتزی گردید.
اگرچه در سال 1771 میلادی «ولف» موفق شد، «پیکریک اسید» را از ترکیب ایندیگو با نیتریک اسید به عنوان اولین رنگینه ای که گاهی برای رنگرزی زرد ابریشم مورد استفاده قرار گرفت سنتز نماید، ولی این رنگینه چندان موفقیت و اهمیتی نیافت، در سال 1875 توسط پرکین با ایجاد یک کارخانه در گرین فورد گرین نزدیک لندن، به منظور تولید ماوئین از بنزن قطران زغال سنگ پایه گذاری شد. رنگ درخشان این محصول روی ابریشم به سرعت توجه شیمیدان ها را جلب نمود و ترغیب به انجام چنین آزمایش هایی کرد. بنابراین پرکین به عنوان بنیانگذار رنگ های آلی سنتزی مشهور گردید.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه ارشد رشته نساجی: تکمیل ضد چرک کالای پنبه ای با استفاده از فلوئورو کربنپایان نامه ارشد رشته نساجی: تعیین درجه مرسریزاسیون با استفاده از روش پردازش تصویر »