وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد مهندسی نساجی: بررسی اثر عوامل کراس لینک در پایداری کالای پنبه ای

 
تاریخ: 07-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


سیکلودکسترین ها از خانواده الیگوساکاریدهای حلقوی هستند که از پیوند a(1>4 گلیکو پیرانوز تشکیل می شوند، ساختاری مخروطی شکل دارند و بسته به تعداد واحدهای گلیکوپیرانوز (6، 7 و 8) به صورت Y-CD,B-CD,a-CD موجود می باشند. در تحقیق انجام شده به دلیل فراوانی B-CD از این نوع سیکلودکسترین استفاده شده است.
نحوه قرارگیری گروه های هیدروکسیل موجود در سیکلودکسترین به گونه ای است که سطح بیرونی سیکلودکسترین هیدروفیلیک و سطح داخلی آن به دلیل حضور گروه های اکسیژن با جفت الکترون غیر پیوندی هیدروفوبیک خواهد بود. این خاصیت قابل توجه سیکلودکسترین ها امکان به کارگیری آنها را روی کالای نساجی فراهم می کند.
با تولید مشتقات مختلفی از سیکلودکستری چون CD-NMA و (N متیلول اکریل آمید – سیکلودکسترین) و CD-MCT (سیکلودکسترین – منوکلروتری آزین) و… که دارای گروه های فعال هستند می توان به راحتی و در شرایط مناسب سیکلودکسترین را روی کالای نساجی فیکس کرد.
از دیگر راه های موجود برای قرار دادن سیکلودکسترین روی کالای نساجی استفاده از عوامل کراس لینک کننده بین این دو ماده است. در مورد کالای پنبه ای عوامل کراس لینک کننده با توجه به گروه های عاملی خاص که امکان واکنش با گروه های هیدروکسیل خارجی سیکلودکسترین و گروه های هیدروکسیل سلولز را دارند انتخاب می شوند و در شرایط مناسب بین دو ماده قرار می گیرند.
از مسائل قابل توجه، ثبات و پایداری حضور سیکلودکسترین روی کالای سلولزی است. که این مسئله بین عوامل مختلف مورد قیاس قرار می گیرد.

همانطور که اشاره شد سیکلودکسترین ها دارای ساختار دو گانه ای هستند که امکان حبس مولکول های غیرقطبی با اندازه مناسب را در فضای داخلی خود دارند. با بهره گرفتن از این ویژگی منحصر به فرد آنها، برای اثبات حضور این ماده روی کالای سلولزی سعی بر بارگذاری مولکول دارو در سیکلودکسترین به روش غوطه وری شده است. با مقایسه نتایج حاصل از این روش می توان به اثرگذاری عوامل کراس 

پایان نامه

لینک کننده پی برد.

فصل اول: کلیات
1-1- هدف
در تحقیقات انجام گرفته روی انواع سیکلودکسترین ها، همواره ماندگاری طولانی تر سیکلودکسترین روی کالای نساجی مدنظر بوده است. بدین منظور از مشتقات مختلف سیکلودکسترین با گروه های عاملی پایدار و متنوع استفاده گردیده است و یا از سیکلودکسترین ها در روش های کوپلیمریزاسیون استفاده شده است. به کار بردن عوامل لینک کننده بین سیکلود کسترین و کالای نساجی یکی دیگر از روش های موجود می باشد. در این تحقیق ما به دنبال آن بودیم تا اثر عوامل کراس لینک کننده در شرایط مختلف و در انواع مختلف مورد بررسی قرار گیرد. پایداری سیکلودکسترین فیکس شده به کمک عوامل ضد چروک، نرم کن های سیلیکونی راکتیو و یا رنگزای راکتیو چند عاملی از طریق بررسی ثبات شستشویی مورد قیاس قرار می گیرد.
2-1 پیشینه تحقیق:
راه های فراوانی برای اتصال سیکلودکسترین ها به منسوجات وجود دارد که به دو دسته کلی فیزیکی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند. علاوه بر اتصال فیزیکی و شیمیایی سیکلودکسترین به منسوجات حضور سیکلودکسترین هنگام ریسیدن الیاف که امکان ذوب ریسی را دارند (مانند پلی آمیدها) نیز قابل توجه بوده است. در هنگام سرد کردن الیاف در این روش به الیاف شوک وارد می شود که باعث مهاجرت سیکلودکسترین به سطح و در دسترس بودن حفره مولکول می شود. دومین روش مورد توجه تولید مشتقات سیکلودکسترین حاوی گروه های خاص می باشد. گروه های خاص در مشتقات سیکلود کسترین این قابلیت را دارند که به الیاف در حالت آمورف نفوذ کنند. این گروه ها معمولا گروه های هیدروفوبیک مانند آلکیل، آریل، کربوکسی متیل، فنوکسی دی هیدروکسی پروپیل، آلکوکسی دی هیدروکسی پروپیل هستند. گروه های عنوان شده در مشتقات سیکلودکسترین عموما در محیط داخلی هیدرفوبیک الیاف فیکس می شوند. سطح خارجی هیدروفیلیک سیکلودکسترین  از نفوذ کانال این ماده به داخل الیاف ممانعت می کند و حفره سیکلودکسترین قابل دسترس و در سطح الیاف خواهد بود. در زیر دمای شیشه ای الیاف، پلیمرهای الیاف در حرکت محدودیت دارند و گروه های ذکر شده در دسترس و در سطح الیاف قرار می گیرند و سیکلودکسترین روی الیاف فیکس می شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد مهندسی نساجی علوم الیاف: آخرین روش های به کار رفته در تهیه پارچه های ضدآبپایان نامه ارشد مهندسی تکنولوژی نساجی: دسته بندی کمی پرزدهی پارچه های حلقوی پودی »